Co to jest ADHD? Objawy i leczenie ADHD

Co to jest ADHD

Nie ma jednego lekarstwa na zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Najlepszym sposobem leczenia jest połączenie terapii behawioralnej i leków. Niektóre dzieci nie reagują dobrze na leki i inne formy leczenia. Jednak u dzieci z ADHD często następuje poprawa dzięki terapii. Ponadto, leczenie może dać dzieciom nowe umiejętności i sposoby radzenia sobie z objawami. Poniżej podano kilka pomocnych wskazówek, jak radzić sobie z tym zaburzeniem. Poniżej wymieniono niektóre objawy i sposoby leczenia ADHD.

Objawy

Większość dzieci jest nieuważna, nadpobudliwa i impulsywna. Zachowania te mogą pojawić się u małych dzieci i rozwijać się wraz z wiekiem, a także utrzymywać się w wieku dorosłym. Objawy ADHD mogą również nakładać się na inne schorzenia. U dzieci zachowania nadpobudliwe i nieuważne mogą prowadzić do gorszego funkcjonowania społecznego, a nawet depresji. U dorosłych, objawy ADHD mogą prowadzić do niepokoju, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji oraz impulsywności.

Zwykle dzieci z ADHD mają kilka chorób współistniejących. Do najczęstszych chorób współistniejących należą trudności w nauce i lęk. U dzieci objawy mogą być różne u chłopców i dziewczynek. Badanie fizykalne może wykluczyć inne przyczyny i doprowadzić do postawienia diagnozy. Gdy objawy są już obecne, można rozpocząć leczenie. Niektóre opcje leczenia ADHD mogą obejmować leki, terapię behawioralną lub poradnictwo. Mimo że ADHD jest często źle diagnozowane u dzieci, ważne jest, aby szukać profesjonalnej opieki.

Mimo że leki są powszechnym sposobem leczenia ADHD, rodzice mogą zmniejszyć nasilenie tych objawów poprzez wdrożenie kilku podstawowych strategii. Po pierwsze, rodzice powinni dbać o siebie. Unikać stresu, ćwicząc lub zdrowo się odżywiając. Inne środki wspierające obejmują uzyskanie pomocy od członków rodziny lub nauczycieli oraz stworzenie zorganizowanego harmonogramu dla dziecka. Kolejnym ważnym krokiem w leczeniu ADHD jest ustanowienie struktury. Dzieci z ADHD mogą potrzebować więcej nadzoru niż ich rówieśnicy. Rodzice powinni starać się utrzymywać kontakt z nauczycielem dziecka, aby mógł on być świadomy zmian, które zachodzą w ich życiu.

Oprócz zachowań takich jak nadpobudliwość i niezdolność do utrzymania uwagi, dzieci z ADHD mogą również doświadczać dysregulacji emocjonalnej, znanej również jako wyłączanie się lub topnienie. Meltdowns są napędzane przez wiele różnych emocji w tym samym czasie i mogą trwać do dorosłości. Chociaż te zachowania nie są oznakami ADHD, mogą być pomocne w strategiach samoregulacji i przynieść trwałą ulgę. Dzieje się tak dlatego, że osoba cierpiąca na ADHD może nie być w stanie wyrazić swoich uczuć.

Przeczytaj również:  Czym jest uzależnienie od komputera?

Przyczyny ADHD

Jedną z kontrowersyjnych teorii na temat przyczyn ADHD jest zaangażowanie naszego szybkiego, konsumpcyjnego stylu życia. Określono je mianem epidemii nowoczesności. Jednak osoby cierpiące na ADHD niekoniecznie muszą mieć tę cechę. Zamiast tego mogą być dotknięte niedoborem dopaminy. Niedobór ten może prowadzić do nieskoordynowanych ruchów, trudności z pisaniem ręcznym i problemów z utrzymaniem równowagi.

Dzieci z ADHD mają słabo rozwinięte płaty czołowe, co upośledza ich zdolność uczenia się i planowania. Płat czołowy ma kluczowe znaczenie dla rozumienia związków przyczynowo-skutkowych, zmiany zachowania i odczytywania sygnałów społecznych. Bez prawidłowego rozwoju dzieci mogą stać się impulsywne, angażować się w niebezpieczne zachowania i cierpieć z powodu wysokiego poziomu stresu. Leki są tylko jedną z opcji dostępnych dla dzieci z ADHD. Jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka, zasięgnij porady wykwalifikowanego specjalisty.

ADHD często występuje w rodzinach. Jedno na czworo dzieci urodzonych przez rodzica cierpiącego na to zaburzenie również będzie je miało. Badania sugerują, że jest ono w dużym stopniu dziedziczne. Wcześniactwo i poważne urazy głowy również zwiększają ryzyko wystąpienia ADHD u dziecka. Inną możliwą przyczyną jest obecność ołowiu w organizmie. Nie udowodniono jednak, że winowajcą ADHD jest tylko jedna przyczyna. Zrównoważona dieta jest kluczowa dla zdrowego mózgu i nie ma ostatecznej listy pokarmów i składników odżywczych, które powodują ADHD.

ADHD jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego objawami są nieuwaga, nadpobudliwość i impulsywność. Dzieci z ADHD często doświadczają trudności w szkole, w domu i w kontaktach z przyjaciółmi. Istnieją dwa główne rodzaje ADHD: nieuważne i nadpobudliwe/impulsywne. Objawy ADHD są uporczywe i często utrzymują się w wieku dorosłym. Jeśli dziecko nie jest leczone, może rozwinąć się pełnoobjawowa choroba, która zakłóca jego lub jej funkcjonowanie w domu, szkole i społecznie.

Diagnoza

Uzyskanie właściwej diagnozy ADHD jest krytycznym krokiem w leczeniu dziecka. Chociaż możesz czuć ulgę, gdy dowiesz się, że masz ADHD, możesz być zalany emocjami, w tym obawą, co robić dalej. Poniżej wymieniono niektóre z rzeczy, które należy wiedzieć przed podjęciem decyzji o leczeniu dla swojego dziecka. Należy pamiętać o tych wskazówkach, aby uzyskać właściwą diagnozę i leczenie ADHD. Nie musisz wybierać leczenia dla swojego dziecka bez pomocy wyszkolonego specjalisty.

Podczas wstępnej oceny należy potwierdzić obecność objawów i potwierdzić je z rodzicem dziecka lub innym informatorem. Następnie należy wykazać dowody znacznego upośledzenia w dwóch głównych sytuacjach. Upośledzenie odnosi się do stopnia, w jakim objawy ADHD wpływają na życie. Przykładami upośledzenia są: utrata pracy, nadmierne konflikty w małżeństwie, problemy finansowe spowodowane impulsywnym wydawaniem pieniędzy, niepłacenie rachunków i niezaliczanie ocen.

Przeczytaj również:  Zespół eksplodującej głowy - interesujące zaburzenie snu

Diagnoza ADHD rozpoczyna się od wywiadu lekarskiego i klinicznego. Testy neuropsychologiczne, takie jak te przeprowadzane przez neuropsychologów, mogą pomóc zawęzić dokładną przyczynę objawów i wykluczyć choroby współistniejące. Oprócz rozmowy z członkami rodziny i przyjaciółmi, można skonsultować się z wyszkolonym psychologiem klinicznym lub lekarzem. Diagnoza ADHD może być trudna do postawienia, ale trzeba mieć pewność, że wie się, czego można oczekiwać po ocenie.

Mimo że wiele dzieci nie wykazuje wszystkich tych objawów w tym samym czasie, często przejawiają one niektóre z tych samych wzorców zachowań. Postawienie właściwej diagnozy i rozpoczęcie leczenia może pomóc dziecku w osiągnięciu lepszych wyników. Czasami nawet najmniejsze zmiany mogą spowodować ogromną różnicę. Oprócz przepisanych leków można także rozważyć terapię i coaching. Terapie te mogą pomóc Tobie i Twojemu dziecku rozwinąć nowe umiejętności i postawy, które pomogą w radzeniu sobie z objawami ADHD.

Leczenie

W Narodowym Badaniu Zdrowia Dzieci w latach 2011-12 rodzice dzieci, u których zdiagnozowano ADHD i zespół Tourette’a, odpowiadali na szczegółowe pytania dotyczące stanu zdrowia i leczenia ich dziecka. W 2014 r. siedem na dziesięć dzieci otrzymało wsparcie psychospołeczne lub szkolne, a mniej niż jedno na dziesięć (7%) nie otrzymało żadnego leczenia. Badanie było sponsorowane przez National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities. Chociaż wyniki sugerują, że ADHD może być skutecznie leczone, nadal pozostaje kilka pytań bez odpowiedzi.

Rodzice powinni ściśle współpracować z nauczycielami dziecka, aby pomóc im w radzeniu sobie z objawami ADHD. Nauczyciele muszą udzielać spójnych, pozytywnych informacji zwrotnych i elastycznie podchodzić do potrzeb dziecka. Stosowanie jogi lub medytacji w celu zrelaksowania dziecka może pomóc mu w radzeniu sobie z objawami ADHD i innymi pokrewnymi schorzeniami. Ponadto dziecko powinno być zachęcane do kontaktów z rówieśnikami i nauczycielami, aby nauczyć się umiejętności społecznych. Jeśli wszystko inne zawiedzie, dziecko może potrzebować więcej leków, aby kontrolować objawy ADHD.

Leki na ADHD zwykle występują w różnych formach. Leki przeciwdepresyjne, które są zwykle przepisywane na depresję i nadciśnienie, są również często przepisywane w leczeniu ADHD. Tego typu leki nazywane są „długo działającymi” metylofenidatami. Są one przepisywane w celu leczenia objawów i mogą powodować pewne skutki uboczne, ale mają niższy wskaźnik uzależnienia niż inne rodzaje leków. Dzieci mogą również wymagać krótkodziałających wersji lub kombinacji obu leków.

Przeczytaj również:  Przerywane zaburzenia wybuchowe - frustracja a agresja

Poza lekami i leczeniem, w leczeniu ADHD stosuje się również terapie medycyny komplementarnej i alternatywnej. Jedną z takich terapii medycyny alternatywnej jest system zewnętrznej stymulacji nerwu trójdzielnego Monarch. Urządzenia te są zwykle przepisywane przez lekarza i noszone w domu, gdy dziecko śpi. Wysyłają one sygnały do określonych obszarów mózgu odpowiedzialnych za uwagę, emocje i zachowanie. Mimo to terapie te nie są jeszcze powszechnie akceptowane przez ubezpieczycieli zdrowotnych. W związku z tym zachęca się rodziców do rozważenia terapii alternatywnych, jeśli szukają podejścia holistycznego.

Pomoc terapeutyczna dla dzieci z ADHD

Gdy dziecko ma ADHD, jego rodzice mogą chcieć szukać leczenia. Pediatrzy i lekarze podstawowej opieki zdrowotnej mogą skierować pacjenta do terapeuty behawioralnego. Skierowanie do terapeuty behawioralnego mogą również otrzymać lekarze podstawowej opieki zdrowotnej, firmy ubezpieczeniowe oraz pracownicy szkoły dziecka. Terapia behawioralna, zwana również modyfikacją zachowania, jest korzystna dla dzieci przyjmujących leki stymulujące, ponieważ może pomóc w zmniejszeniu ilości leków potrzebnych dziecku.

Terapeuci uczą również rodziców, jak reagować na zachowania dziecka w życiu codziennym. Może to być szczególnie pomocne, jeśli dziecko przejawia negatywne zachowania. Rodzice powinni unikać wprowadzania nowych negatywnych konsekwencji dla zachowania dziecka, co może wywołać negatywne reakcje. Współpraca z terapeutą może pomóc rodzicom w poruszaniu się po systemie i nauczeniu dziecka właściwego sposobu reagowania na takie sytuacje. Rodzice powinni upewnić się, że uczestniczą we wszystkich zalecanych sesjach, ponieważ dzieci z ADHD wymagają dużo praktyki, zanim opanują nowe zachowania.

Terapeuta behawioralny nauczy rodziców, jak reagować na objawy ADHD w bardziej konstruktywny sposób. Dzięki temu nauczą się oni, jak traktować negatywne zachowania dziecka i wzmacniać pozytywne. Rodzice dzieci z ADHD mogą poprosić swojego lekarza pierwszego kontaktu lub pediatrę o rekomendacje. Innym źródłem rekomendacji jest wyszukiwanie w Internecie, gdzie można znaleźć terapeutę CBT w swojej okolicy. Można również poszukać terapeuty w pobliżu, przeszukując katalog profesjonalistów CHADD.

Jednym z aspektów terapii ADHD, który pomaga dzieciom radzić sobie z tym problemem, jest terapia przez zabawę. Dzieci z ADHD często zmagają się z lękiem, który jest silnym czynnikiem rozpraszającym. Oprócz wpływu na ich umiejętności społeczne, mogą czuć się niepewnie lub mieć poczucie, że rozczarowują innych ludzi. Terapia może pomóc dzieciom w radzeniu sobie z tymi trudnymi emocjami i budowaniu poczucia własnej wartości. Ponadto dzieci z ADHD mogą odnieść korzyści z terapii, ucząc się umiejętności, które pomogą im radzić sobie z objawami ADHD i poprawić jakość życia.