Co to jest lunatykowanie?

Somnambulizm jest częstym zjawiskiem występującym zarówno u dzieci, jak i u dorosłych. Poniżej przedstawiamy kilka faktów na temat somnambulizmu, w tym przyczyny, objawy i leczenie. Dla niewtajemniczonych somnambulizm to nieregularne chodzenie podczas głębokiego snu, które może występować bez wyraźnej przyczyny. W większości przypadków somnambulizm jest dziedziczny. Przyczyny somnambulizmu są różne, podobnie jak sposoby leczenia, w zależności od rodzaju lunatykowania.

Często spotykane u dorosłych

Lunatykowanie jest dziwnym zaburzeniem, w którym dana osoba nie przestaje się poruszać przez całą noc. Podczas epizodu lunatykowania może ona wychodzić przez okno lub wykonywać inne dziwne czynności. Nie jest niczym niezwykłym, że podczas lunatykowania dana osoba zachowuje się agresywnie lub gwałtownie. Czasami lunatycy mogą także próbować wyjść z domu lub zaatakować osobę, która ich obudzi. Na szczęście większość przypadków lunatykowania nie prowadzi do obrażeń ciała.

Lunatykowanie jest częstsze u dzieci i zazwyczaj ustępuje w wieku nastoletnim. Jednak u niektórych dorosłych lunatykowanie może występować przez całe życie. Naukowcy badali czynniki wywołujące lunatykowanie i zidentyfikowali różne przyczyny. Stres jest kolejną możliwą przyczyną. Nawet stres w ciągu dnia może zakłócić spokojny sen, prowadząc do somnambulizmu. Lunatycy mogą także cierpieć na zespół niespokojnych nóg. Prawdziwa przyczyna lunatykowania nie jest jednak znana.

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Stanforda stwierdzono, że dorośli lunatycy częściej cierpią na depresję i stany lękowe. Psychiatrzy odkryli również, że lunatykowanie u dorosłych jest bardziej powszechne, niż wcześniej sądzono. Badanie opublikowane w czasopiśmie Neurology sugeruje, że zaburzenie to może być bardziej powszechne u dorosłych, niż wcześniej sądzono. Autorzy badania stwierdzili, że osoby z zaburzeniami psychicznymi częściej miały epizody lunatykowania niż osoby bez tych zaburzeń.

Powszechność lunatykowania u dorosłych z czasem wzrosła, a schorzenie to może prowadzić do poważnych wypadków i niekorzystnych skutków. U około dwóch trzecich osób cierpiących na tę przypadłość występuje co najmniej jeden epizod w tygodniu. Szacuje się, że około 58 procent lunatyków zgłasza przypadki przemocy podczas snu. Co więcej, 17 procent uczestników badania miało wypadki, w wyniku których doznało obrażeń podczas lunatykowania. Większość zgłoszonych urazów dotyczyła krwawień z nosa i siniaków, ale jeden z uczestników doznał nawet poważnego urazu głowy, wyskakując z okna na trzecim piętrze.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jak wielu dorosłych cierpi na lunatykowanie. Większość lunatyków nie kontynuuje lunatykowania w wieku dorosłym. Stan ten może jednak powracać, zwłaszcza gdy dana osoba jest pod wpływem stresu. Na szczęście dostępnych jest kilka metod zapobiegania epizodom lunatykowania lub łagodzenia ich skutków, a także zapobiegania urazom. Najczęstszą przyczyną lunatykowania jest depresja, ale dostępne są również metody leczenia.

Przeczytaj również:  Co to jest jednorazowe sądowe badanie psychiatryczne?

Leczenie lunatykowania jest podobne do leczenia lunatykowania u dzieci. Większość osób cierpiących na to zaburzenie w końcu pozbywa się objawów. Lunatykowanie można kontrolować dzięki dobrym nawykom dotyczącym snu i zdrowemu umysłowi. Czasami pacjentom podaje się środki uspokajające, aby ograniczyć liczbę epizodów. W rzadkich przypadkach może być nawet konieczna ocena psychologiczna, aby zapobiec przyszłym epizodom. Jeśli dana osoba cierpi na lunatykowanie, może potrzebować konsultacji z psychologiem lub specjalistą w dziedzinie snu.

Zaburzenie to jest bardziej powszechne u dzieci niż u dorosłych. Na ogół epizod trwa kilka minut, choć czasami może trwać dłużej. Zazwyczaj występują podczas fazy N3 nieszybkich ruchów gałek ocznych. Zaburzenie to może prowadzić do urazów. Może być także związane z innymi zaburzeniami snu lub stanami chorobowymi. Aktywne leczenie lunatykowania jest jednak rzadko wymagane u osób dorosłych. Bardziej kompleksowe podejście jest potrzebne w przypadku osób z ciężkimi objawami.

Przyczyny

Lunatykowanie to stan, w którym pacjent budzi się w środku nocy i wykonuje zwykłe czynności podczas snu. Lunatykowanie występuje zazwyczaj na samym początku snu niebędącego snem szybkim (N3). Osoba, która doświadcza tego stanu, zazwyczaj nie pamięta go po przebudzeniu się rano. Epizody mogą trwać kilka minut lub kilka godzin. Na ogół lunatycy nie wyrządzają krzywdy innym osobom podczas snu.

Istnieje kilka możliwych przyczyn lunatykowania. Pierwszym krokiem w poszukiwaniu przyczyny jest ustalenie, czy u pacjenta nie występują jakieś schorzenia, które mogą mieć wpływ na lunatykowanie. Osoby lunatykujące zazwyczaj mają problemy z ponownym zaśnięciem. Jeśli podejrzewasz, że przyczyną lunatykowania są problemy ze zdrowiem psychicznym, lekarz specjalizujący się w leczeniu zaburzeń snu może być w stanie udzielić Ci pomocy. Istnieje kilka metod leczenia tej przypadłości. Jedną z najczęstszych metod jest konsultacja z psychiatrą lub psychologiem.

Innym czynnikiem, który może przyczyniać się do lunatykowania, jest zaburzenie zwane zespołem niespokojnych nóg. Choroba ta utrudnia zasypianie, co powoduje silne pragnienie poruszania kończynami w nocy. U osób z zespołem niespokojnych nóg ryzyko wystąpienia lunatykowania jest wyższe niż w populacji ogólnej. Dodatkowo, stres związany z jakimś wydarzeniem życiowym, takim jak ważne święto lub zmiana pracy, może prowadzić do somnambulizmu. Inne potencjalne przyczyny lunatykowania to spożywanie alkoholu, stres i zaburzenia lękowe.

Przeczytaj również:  Jak rozpoznać prawdziwą skromność?

Poważną przyczyną są także złe nawyki związane ze snem. Niektórzy ludzie cierpią na bezsenność, która powoduje częste budzenie się podczas snu. Osoby cierpiące na lunatyzm są również bardziej podatne na bóle głowy i migreny, dlatego leczenie tych schorzeń może zapobiec zaburzeniom. Takie leczenie nie przyniesie jednak efektów, jeśli lekarz nie znajdzie przyczyny zaburzeń. Gdy przyczyna zostanie znaleziona, ważne jest, aby jak najszybciej podjąć leczenie tego zaburzenia.

Rodzice powinni zachęcać dzieci do kończenia zadań szkolnych i innych czynności przed pójściem spać. Jeśli dziecko nadal budzi się w nocy, należy skonsultować się z lekarzem. Specjaliści zajmujący się snem mogą zażądać od rodziców prowadzenia dziennika snu i przejrzeć go, aby upewnić się, że nie występują żadne ukryte problemy medyczne. Jeśli po dwóch tygodniach zachowanie nie ustępuje, konieczne może być przeprowadzenie badania snu w celu znalezienia przyczyny. Jeśli będzie się ono utrzymywać, czynnikiem mogą być zaburzenia snu.

Lekarz może zalecić podawanie leków na lunatyzm. Wykazano, że benzodiazepiny i leki przeciwdepresyjne zmniejszają objawy. W kilku badaniach wykazano, że przewidywanie przebudzeń może wyeliminować epizody lunatykowania. Ponadto dzieci z zaburzeniami snu mogą doświadczać niedoboru snu, a także stresu, niepokoju i konfliktów. Jednak wielu lunatyków nie leczy się farmakologicznie. Stan ten zwykle ustępuje samoistnie wraz z wiekiem dziecka.

Leczenie

Chociaż nie ma lekarstwa na lunatyzm, niektóre metody leczenia okazały się skuteczne. Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) ma na celu przeciwdziałanie negatywnym myślom i zachowaniom, aby poprawić jakość snu i zmniejszyć liczbę pobudzeń podczas snu. W zapobieganiu lunatykowaniu pomocne są także techniki relaksacyjne. W leczeniu lunatykowania można przepisywać niektóre leki, takie jak benzodiazepiny i leki przeciwdepresyjne. Wczesne badania wskazują również, że melatonina może być pomocna w zwalczaniu lunatykowania.

Trzy czynniki „P” lunatykowania to czynniki predysponujące, czynniki sprzyjające i zdarzenia poprzedzające. Niektóre badania sugerują, że lunatykowanie może być częstsze u dzieci, ponieważ ich mózgi znajdują się w stanie szybkiego dojrzewania. W miarę jak dziecko rośnie, mózg może stawać się coraz bardziej dojrzały, co powoduje przycinanie połączeń między komórkami mózgowymi. W rezultacie granica między stanami czuwania i snu staje się bardziej wyraźna.

Przeczytaj również:  Jakie są cechy narcyza?

Środki zapobiegawcze w przypadku lunatykowania obejmują usunięcie ostrych przedmiotów i zainstalowanie bramek lub zamków na schodach. W przypadku dzieci planowe budzenie się przed snem NREM może pomóc w zapobieganiu lunatykowaniu. Do innych metod leczenia lunatykowania należą leki, takie jak benzodiazepiny, leki przeciwdepresyjne i melatonina. U niektórych dzieci z lunatykowaniem konieczne może być przeprowadzenie badań snu w celu wykluczenia chorób leżących u podłoża lunatykowania. Jeśli te środki nie przyniosą wystarczającej ulgi, można spróbować innych metod leczenia, w tym terapii.

Niektóre osoby doświadczające lunatykowania często mają problemy ze zdrowiem psychicznym. Jeśli lunatykowanie jest wywoływane przez problemy emocjonalne, lekarz może zalecić krótko działające leki uspokajające. Leki te mogą zmniejszyć liczbę epizodów lunatykowania, ale niektóre z nich mogą je wywoływać. Aby zapobiec lunatykowaniu, leczenie powinno dotyczyć przyczyn leżących u podstaw problemu. Lekarz może również zalecić leki lub hipnozę, aby pomóc pacjentowi się zrelaksować.

Eksplozje lunatykowania są najbardziej dotkliwe, gdy występują często i więcej niż raz w ciągu nocy. Próby porozumienia się z pacjentem podczas tych epizodów często kończą się niepowodzeniem, a po przebudzeniu nie pozostają żadne wspomnienia. Leczenie lunatykowania polega na zajęciu się schorzeniami leżącymi u podstaw lunatykowania, dostosowaniu leków i zmniejszeniu stresu w życiu pacjenta. Leczenie lunatykowania wymaga uważnego śledzenia informacji na temat stanu zdrowia i jest najskuteczniejsze, jeśli współgra z warunkami medycznymi określonymi przez lekarza.

Skutecznym sposobem leczenia lunatykowania jest budzenie z wyprzedzeniem, które polega na budzeniu pacjenta tuż przed wystąpieniem epizodu. Budzenie z wyprzedzeniem może pomóc w zapobieganiu częściowym przebudzeniom, które mogą wywołać lunatykowanie. Badania wykazały, że budzenie z wyprzedzeniem było skuteczne w powstrzymywaniu epizodów lunatykowania u dzieci, ale nie udowodniono skuteczności tej techniki u osób dorosłych. Jeśli jednak podejrzewasz, że Twoje dziecko cierpi na lunatykowanie, ważne jest, abyś przeprowadził badania przesiewowe pod kątem bezdechu sennego i innych zaburzeń snu.

Najlepsze leczenie lunatykowania obejmuje łagodną metodę budzenia. Jeśli dziecko obudzi się po lunatykowaniu, może być zdezorientowane i zdezorientowane. Ponadto dziecko może upaść, wpadać na przedmioty, a nawet zrobić sobie krzywdę, uderzając się lub potykając. W takiej sytuacji należy niezwłocznie zwrócić się o pomoc lekarską. Najlepszym sposobem zapobiegania lunatykowaniu jest nauczenie się, jak je wcześnie rozpoznawać i leczyć.