Czym jest anoreksja?

Czym jest anoreksja

Pytanie, czym jest anoreksja, wywołało wiele zamieszania w naszym społeczeństwie. Choć na początku może to nie być zauważalne, objawy anoreksji mogą być zauważone przez uważnego obserwatora. Objawy anoreksji obejmują wahania masy mięśniowej, utratę tkanki tłuszczowej, delikatne włosy rosnące na różnych częściach ciała, nieregularne cykle miesiączkowe, zwiększony lęk przed przybraniem na wadze i niepokojący obraz ciała.

Anoreksja – przyczyny

Istnieje wiele powodów, dla których ktoś może mieć anoreksję. Może ona wpływać na zdrowie psychiczne i fizyczne danej osoby. Oprócz problemów fizycznych, zaburzenia odżywiania mogą prowadzić do śmierci. Pierwszym krokiem w leczeniu anoreksji jest przybranie na wadze i rozwiązanie problemów psychologicznych, które doprowadziły do tego zaburzenia. Poniżej wymieniono niektóre z tych przyczyn. Problemy te mogą być punktem wyjścia do leczenia. Może się okazać, że potrzebujesz pomocy medycznej, aby powrócić do swoich nawyków żywieniowych.

Genetyka odgrywa rolę w rozwoju anoreksji – niektóre osoby są genetycznie predysponowane do tego zaburzenia, podczas gdy inne mogą mieć silne pragnienie uniknięcia bycia grubym. Kilka badań wskazuje, że osoby, które mają genetyczne predyspozycje do anoreksji, mogą być bardziej podatne na to zaburzenie niż osoby bez takich predyspozycji. Ryzyko zachorowania na anoreksję może również zwiększać historia rodzinnego stosowania diet. Czynnikami mogą być także genetyka i urazy mózgu.

Oprócz genetyki, przyczyną może być także stosunek danej osoby do wagi i obrazu ciała. Osoby cierpiące na anoreksję często wstydzą się swojego wyglądu i krępują się powiedzieć innym, że mają niedowagę. Często anorektyczki przygotowują wyszukane posiłki dla innych, ale same odmawiają ich spożywania. W zależności od stopnia nasilenia choroby, osoby cierpiące na anoreksję mogą również ukrywać jedzenie lub całkowicie je odrzucać. Oprócz tych objawów, anorektycy mogą również wywoływać u siebie wymioty lub oczyszczać się za pomocą środków przeczyszczających. Mogą również unikać sytuacji społecznych i członków rodziny.

Anoreksja może być również wynikiem skrajnego cierpienia emocjonalnego. Stan ten często pojawia się jako sposób radzenia sobie z bólem, stresem i nienawiścią do samego siebie. Negatywna komunikacja tylko pogorszy stan. Dlatego ważne jest, aby znaleźć sposoby, które pomogą osobie cierpiącej na anoreksję znaleźć drogę do zdrowia. Możliwe jest wyleczenie się z tego stanu i nawiązanie zdrowej relacji z jedzeniem i swoim ciałem.

Przeczytaj również:  Co to jest bulimia?

Oprócz powikłań fizycznych, anoreksja może prowadzić do poważnych chorób. W ciężkich przypadkach może prowadzić do niskiego poziomu potasu we krwi, zaniku miesiączki u kobiet i niewydolności serca. Chociaż nie da się odwrócić wszystkich skutków anoreksji, leczenie może pomóc danej osobie poprawić poczucie własnej wartości i wyjść z choroby. A po wyzdrowieniu choroba jest często uleczalna.

Anoreksja – objawy

Objawy anoreksji mogą być trudne do zauważenia, ponieważ społeczeństwo nadal w dużej mierze nie jest świadome istnienia tej choroby. Jednak sygnały ostrzegawcze anoreksji mogą obejmować utratę tkanki tłuszczowej, wahania masy mięśniowej, drobne owłosienie na ciele i trudności z regulacją temperatury ciała. Osoby cierpiące na anoreksję mogą również doświadczać opóźnionego lub lekkiego cyklu miesiączkowego. Mogą nawet rozwinąć intensywny lęk przed przybraniem na wadze.

Choć jest mało prawdopodobne, aby kobiety anorektyczne cierpiały z powodu powikłań ciąży, mogą przestać miesiączkować i nie mieć owulacji. Może to prowadzić do niezauważonej ciąży z powikłaniami. Oprócz tych fizycznych objawów, kobiety cierpiące na anoreksję mogą doświadczać niskiego ciśnienia krwi i nieregularnego rytmu serca. Ponadto ich włosy mogą stać się cienkie i puszyste, a nawet mogą wypadać. Anoreksja wpływa również na skórę, czyniąc ją suchą i szorstką.

Osoby cierpiące na anoreksję często ograniczają spożycie pokarmów i stosują środki moczopędne oraz wywołujące wymioty. Za zaburzenia odżywiania mogą być odpowiedzialne inne schorzenia, w tym choroby przewodu pokarmowego i nadczynność tarczycy. Ze względu na brak jednoznacznych przyczyn anoreksji, niemożliwe jest postawienie ostatecznej diagnozy. Badania sugerują jednak, że w grę mogą wchodzić pewne czynniki ryzyka. Jeśli u danej osoby w przeszłości występowała anoreksja, prawdopodobnie u podłoża tego stanu leżą inne problemy związane ze zdrowiem psychicznym.

Anoreksja powinna być leczona przez wykwalifikowanego specjalistę, takiego jak dietetyk lub specjalista od zaburzeń odżywiania. Leczenie koncentruje się na odzyskaniu prawidłowej masy ciała, przywróceniu ogólnego stanu zdrowia i zakwestionowaniu niezdrowych zasad żywieniowych. Wczesne rozpoznanie i leczenie jest niezbędne, aby uniknąć nawrotu choroby. Jeśli leczenie nie zostanie podjęte na najwcześniejszym etapie, uzyskanie właściwej diagnozy może być trudne. Leczenie anorexia nervosa może pomóc osobie chorej przezwyciężyć te dolegliwości i prowadzić szczęśliwe i zdrowe życie.

Anoreksja może być bardzo niebezpieczna, jeśli nie jest leczona w porę. Na szczęście nie jest ona tak rzadka, jak mogłoby się wydawać. Około 20-30 milionów Amerykanów cierpi na anoreksję, a choroba ta staje się coraz bardziej powszechna. Większość osób cierpiących na anoreksję rozwija ją w wieku nastoletnim, ale może ona dotyczyć zarówno mężczyzn, jak i kobiet. W ciężkich przypadkach może być wymagane leczenie szpitalne, ale leczenie może znacznie zmniejszyć objawy.

Przeczytaj również:  Czym jest jedzenie z nudów? Powody i leczenie

Skutki anoreksji

Pomimo że utrata wagi jest ważnym aspektem utrzymania zdrowej masy ciała, istnieją również fizyczne konsekwencje anoreksji. Na przykład ciężka anoreksja może prowadzić do chorób układu sercowo-naczyniowego, a tętno anorektyka może spadać poniżej 60 uderzeń na minutę. Może to spowodować spadek ciśnienia krwi i wywołać inne problemy, takie jak osłabienie mięśni i anemia. Serce może również nie pompować wystarczającej ilości krwi, co może prowadzić do niebezpiecznych omdleń.

Osoby cierpiące na anoreksję doświadczają wielu stresujących czynników, takich jak brak poczucia własnej wartości i ciągły strach przed przybraniem na wadze. Bezsenność, niepokój i obrzydzenie do własnego ciała mogą przyczynić się do rozwoju tego zaburzenia. Jednak pokonując psychiczne aspekty zaburzenia, osoby cierpiące na anoreksję mogą odzyskać zdrowie, a nawet odzyskać realistyczny obraz ciała. Poniżej przedstawiono niektóre z objawów i sposobów leczenia anoreksji.

Mózg potrzebuje jedzenia, aby prawidłowo funkcjonować. Potrzebuje tłuszczu do nasycenia nerwów i elektrolitów do wysyłania wiadomości do mózgu. Bez jedzenia mózg jest zmuszony do kurczenia się, co powoduje problemy z pamięcią i koncentracją. Niektóre z tych skutków można odwrócić za pomocą leczenia, ale inne są trwałe. Wiadomo również, że anoreksja wpływa na układ nerwowy, prowadząc do spowolnienia umysłowego i innych problemów psychologicznych.

Osoby cierpiące na anoreksję muszą rozpoznać potrzebę emocjonalną, którą ona zaspokaja. Mogą czuć się bezsilne w wielu dziedzinach, a kiedy kontrolują swoją wagę, czują się skuteczne. Z drugiej strony, jeśli odczuwają głód, mogą cieszyć się uczuciem niedostatku. Zidentyfikowanie potrzeby emocjonalnej i rozwiązanie problemu niepokoju może pomóc w przezwyciężeniu zaburzenia. Możliwe jest odzyskanie zdrowia i przywrócenie zdrowego stosunku do jedzenia i rozmiaru ciała.

Oprócz fizycznego uszkodzenia serca, anoreksja wpływa na cały organizm człowieka. W wyniku tego stanu dochodzi do zubożenia tkanki tłuszczowej i mięśnia sercowego, co powoduje niskie ciśnienie krwi, arytmię i pancytopenię. Anoreksja wpływa również na układ pokarmowy, ponieważ żołądek może się kurczyć i może dojść do uszkodzenia nerek. Jeśli te stany nie są odpowiednio leczone, anoreksja może prowadzić do śmierci.

Przeczytaj również:  Problemy przejściowe u pacjentów z zaburzeniami odżywiania się

Leczenie anoreksji

W celu leczenia anoreksji, pracownicy służby zdrowia mogą przepisywać środki farmakologiczne, w tym olanzapinę, i/lub pomagać pacjentom w opracowaniu planów posiłków. Posiłki te mogą obejmować śniadanie, obiad i kolację, a także przekąski. Ponieważ odzyskiwanie wagi jest dla anorektyczek procesem trudnym emocjonalnie, świadczeniodawcy mogą zalecić stosowanie suplementów diety, aby ułatwić im uzupełnianie posiłków. Suplementy te są dobierane ze współczuciem, tak jakby były przeznaczone dla osób cierpiących na inne schorzenia.

Leczenie anoreksji może przybierać różne formy, w tym hospitalizację, opiekę ambulatoryjną lub leczenie domowe. Opieka stacjonarna wymaga intensywnej opieki medycznej, a pobyt w szpitalu jest częstym zjawiskiem w przypadku pacjentów z anoreksją. W porównaniu z leczeniem stacjonarnym, programy hospitalizacji są zwykle bardziej kliniczne i mniej stacjonarne. Personel tych programów jest jednak doświadczony i może pomóc osobie chorej na anoreksję w powrocie do zdrowia. Niektóre ośrodki mają całodobowy personel pielęgniarski.

Psychoterapia może również stanowić część leczenia anoreksji. Sesje poradnictwa pomagają pacjentom w rozwiązywaniu szerszych problemów, takich jak związki, i radzeniu sobie ze stresem. Podczas terapii pacjenci uczą się rozpoznawać czynniki wyzwalające i radzić sobie z nawrotami choroby. Terapeuta może także zalecić terapię grupową lub grupy wsparcia, aby pomóc danej osobie w radzeniu sobie z objawami anoreksji. W zależności od rodzaju anoreksji mogą być oferowane także inne metody leczenia.

Wśród dostępnych metod leczenia anoreksji skuteczną metodą jest terapia rodzinna. W terapii tej korzysta się z pomocy rodziców i promuje się nowe nawyki żywieniowe. Wiąże się ona z zaangażowaniem rodziny i silnym systemem wsparcia, aby pomóc osobie chorej odzyskać wagę, nauczyć się nowych nawyków żywieniowych i zbudować poczucie tożsamości. Terapia oparta na dowodach naukowych, taka jak metoda Maudsley, również pomaga osobie z anoreksją odzyskać wagę, wyrobić nowe nawyki żywieniowe i zbudować zdrowe poczucie własnej wartości.

Oprócz terapii indywidualnej osoby z anoreksją mogą wymagać specjalistycznej opieki. Leczenie stacjonarne obejmuje codzienne wizyty u lekarza, liczne sesje terapeutyczne i wsparcie dietetyka. W niektórych przypadkach konieczne może być przymusowe odżywianie i założenie rurki do karmienia. Celem leczenia ambulatoryjnego jest pomoc pacjentowi w odzyskaniu kontroli nad swoim zdrowiem. Kiedy dana osoba jest gotowa do porzucenia anoreksji, może przejść do programu leczenia ambulatoryjnego lub częściowej hospitalizacji.