Depresja w czasie ciąży

Jeśli jesteś w ciąży i doświadczasz depresji, powinnaś porozmawiać z lekarzem prowadzącym. Istnieje wiele sposobów leczenia depresji w czasie ciąży, w tym rozmowa z lekarzem i dużo odpoczynku. W czasie ciąży ważna jest również samoopieka. Może to oznaczać czytanie w łóżku, długie kąpiele lub długie spacery po okolicy. Możesz także spróbować spędzać czas z innymi ludźmi, aby się odstresować. Może się okazać, że z depresją w czasie ciąży można sobie poradzić bez szukania pomocy medycznej.

Depresja w czasie ciąży – czynniki ryzyka

Biorąc pod uwagę depresję w czasie ciąży, najlepszym sposobem ochrony przed chorobą jest poznanie przyczyn i czynników ryzyka związanych z tym zaburzeniem. Czynnikiem ryzyka jest występowanie depresji w rodzinie. Czynniki genetyczne kobiety zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia u niej depresji i zaburzeń nastroju w ciągu całego życia. Inne czynniki, które mogą zwiększać podatność kobiety na depresję w czasie ciąży, to wiek, brak wsparcia ze strony partnera i stres związany z opieką nad starzejącymi się rodzicami.

W badaniu przekrojowym przeprowadzonym w Szpitalu Adwentystycznym w Bekwai Municipality w Ghanie oceniono częstość występowania i czynniki ryzyka związane z depresją w czasie ciąży u kobiet, które przeszły badanie przedporodowe. Autorzy zdefiniowali depresję przedporodową jako wynik w kwestionariuszu zdrowia pacjenta. W celu oszacowania czynników ryzyka autorzy zastosowali model wieloczynnikowej regresji logistycznej, aby obliczyć skorygowane ilorazy szans (OR) oraz złożoną miarę czynników, które były związane z depresją przedporodową.

Wśród metod leczenia depresji w czasie ciąży znajduje się terapia rozmową. Psychoterapeuci często zapewniają specjalistyczną opiekę kobietom, które cierpią na depresję w czasie ciąży. Terapia poznawczo-behawioralna, psychoterapia interpersonalna i joga to popularne formy terapii prenatalnej. Jeśli terapia nie przynosi rezultatów, ciężarna może zdecydować się na przyjmowanie leków na depresję. Na szczęście leki na depresję w ciąży są na ogół bezpieczniejsze niż ryzyko związane z nieleczeniem. Pomocne może być również stosowanie alternatywnych metod leczenia, takich jak joga, medytacja i pisanie dzienników.

Urodzenie niechcianego dziecka może spowodować wiele problemów dla przyszłej matki. Nieodpowiednia reakcja na sygnały od niemowlęcia może spowodować problemy z więzią matka-dziecko. Posiadanie dziecka o specjalnych potrzebach może również powodować u matki objawy depresji w okresie połogu. Możliwa jest także niestabilna relacja małżeńska i niski poziom wykształcenia. Co więcej, kobieta może nie być świadoma początku depresji w czasie ciąży, co ogranicza wsparcie i pomoc społeczną.

Przeczytaj również:  Jak kochać osobę z depresją?

Jak rozpoznać depresję w ciąży? – Sympto

Ciąża może być stresującym okresem dla każdej kobiety, a rozpoznanie depresji w ciąży może pomóc w znalezieniu najlepszych metod leczenia. Kobiety w ciąży, które cierpią na depresję, często częściej doświadczają jej podczas porodu i po nim. Na szczęście istnieje kilka sposobów leczenia depresji ciążowej, począwszy od zmniejszenia stresu, a skończywszy na rozmowach z przyjaciółmi i rodziną. Należy także unikać kofeiny, alkoholu i palenia tytoniu, ponieważ mogą one nasilać objawy. Aby uzyskać jak najlepsze wsparcie, możesz również rozważyć udział w zajęciach przedporodowych lub wizytę u lekarza.

Jeśli doświadczasz depresji w czasie ciąży, powinnaś najpierw skontaktować się z lekarzem. Depresja w czasie ciąży jest dość powszechna i dotyka około jednej na dziesięć kobiet. Kobiety z różnych środowisk mogą cierpieć na depresję w pewnym momencie ciąży. Na przykład kobiety, u których w rodzinie występowały przypadki depresji, mogą mieć trudności z radzeniem sobie ze zmianami w swoim życiu. Ważne jest również, aby omówić z lekarzem wszelkie wcześniejsze przypadki depresji.

Objawy depresji ciążowej mogą obejmować zmniejszony apetyt, problemy ze snem i niski poziom energii. Jeśli zauważysz te objawy, nie ignoruj ich. Depresja ciążowa jest poważnym zaburzeniem zdrowia psychicznego, które może prowadzić do depresji poporodowej lub innych zaburzeń psychicznych okresu okołoporodowego. Podczas gdy radość z ciąży jest celebrowana, kobiety mogą doświadczać wielu zmian w swoim zdrowiu psychicznym, co sprawia, że ważne jest, aby zachować zdrowie psychiczne przez cały okres ciąży.

Ciąża jest stresującym okresem dla wielu kobiet i może nasilać istniejącą depresję. Wiele kobiet jest niespokojnych i przytłoczonych zmianami, jakie zachodzą w ich ciałach i związkach podczas ciąży. Oprócz stresu, zmiany hormonalne w organizmie mogą również przyczynić się do depresji w czasie ciąży. W rezultacie kobiety mające problemy ze zdrowiem psychicznym mogą być narażone na depresję. Możliwe jest także samodzielne urodzenie dziecka. Kobiety z niewspierającymi partnerami lub problematycznymi związkami są bardziej narażone na depresję w czasie ciąży.

Rozwój choroby

Amerykańskie Kolegium Położników i Ginekologów zachęca kobiety do wypełnienia ankiety samooceny przy użyciu EPDS w celu określenia ryzyka wystąpienia depresji w czasie ciąży. Polimorfizmy genetyczne w genach szlaku tryptofan-serotonina mogą wpływać na wrażliwość na stres w czasie ciąży i w okresie poporodowym. Zmiany w poziomie neurosteroidów i GABA również mogą przyczyniać się do rozwoju depresji.

Wcześniejsze badania wykazały, że zwiększone stężenie niektórych cytokin w czasie ciąży wiąże się z większym ryzykiem rozwoju depresji. Metabolity IL-6 i tryptofanu mogą służyć jako biomarkery ryzyka wystąpienia depresji w czasie ciąży. Co więcej, zarówno cytokiny, jak i enzymy szlaku kynureninowego mogą być użytecznymi celami leczenia w okresie okołoporodowym. Kolejnym krokiem w opracowaniu leczenia depresji w czasie ciąży jest zbadanie roli stanu zapalnego w tym schorzeniu.

Przeczytaj również:  Depresja po rozstaniu - Jak zachować pozytywne nastawienie po rozstaniu?

Praktyka samoopieki, taka jak prowadzenie dziennika i uważność (mindfulness), może pomóc kobietom w ciąży w radzeniu sobie ze zmianami emocjonalnymi. Poza pisaniem dziennika i technikami mindfulness, dodanie do codziennej rutyny dbania o siebie może poprawić nastrój. Wypracowanie rutyny dbania o siebie w czasie ciąży może przynieść korzyści zarówno matce, jak i dziecku. Dbanie o siebie w czasie ciąży jest najlepszym sposobem na ochronę zarówno dziecka, jak i matki w czasie ciąży. Dlatego nie zwlekaj – dowiedz się, co to jest depresja przedporodowa i jakie leczenie jest dla Ciebie odpowiednie.

Mimo że zdrowie psychiczne jest kluczowym zagadnieniem w czasie ciąży, depresja jest powszechnym stanem. Podczas gdy niektóre kobiety mogą czuć się szczęśliwsze w czasie ciąży, wiele z nich jest bardziej narażonych na depresję. Kobiety, które cierpią na depresję w czasie ciąży, często doświadczają komplikacji w czasie ciąży. Powikłania te mogą obejmować problemy położnicze, śmiertelność matek i depresję poporodową. American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) zaleca przeprowadzanie badań przesiewowych u wszystkich kobiet w trzecim trymestrze ciąży.

Depresja u kobiety w ciąży – jak to wpływa

Jeśli doświadczasz objawów depresji w czasie ciąży, najlepiej porozmawiaj o tym z lekarzem lub położną. Mimo że rozmowa o problemach ze zdrowiem psychicznym może być trudna, Twój lekarz prawdopodobnie zna wiele innych kobiet w ciąży, które również mogą doświadczać podobnych objawów. Jego zadaniem jest pomóc Ci, a nie osądzać. Chociaż leki i psychoterapia są opcjami leczenia depresji w czasie ciąży, większość kobiet w ciąży wymaga bardziej specjalistycznego leczenia. Psychiatra może przepisać leki odpowiednie do konkretnych objawów i ryzyka dla nienarodzonego dziecka. Pracownik socjalny może również pomóc w prowadzeniu zdrowego stylu życia, który zmniejszy negatywne skutki depresji.

Pracownik służby zdrowia prawdopodobnie przepisze ci leki lub terapię w celu leczenia depresji. Oprócz leków przyjmowanych w związku z depresją, pacjentka powinna skonsultować się z lekarzem w sprawie karmienia piersią. Ta praktyka może przynieść wiele korzyści Twojemu dziecku, a Tobie może pomóc poczuć się lepiej w czasie ciąży. Nie należy również nagle przerywać przyjmowania leków przeciwdepresyjnych, ponieważ mogą one powodować wady wrodzone. Jeśli choroba ma wpływ na zdolność poczęcia dziecka, lekarz może skierować Cię do specjalisty w dziedzinie zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym. Jeśli doświadczasz poważnego ataku nastroju lub lęku, natychmiast zadzwoń pod numer 911.

Przeczytaj również:  Dlaczego ludzie popełniają samobójstwa

Opieka nad noworodkiem jest trudna, ale karmienie piersią jest niezbędne przez pierwsze sześć miesięcy życia. Jeśli jednak zmagasz się z depresją, może Ci być trudno to zrobić. Jeśli czujesz się przygnębiona w czasie ciąży, możesz mieć trudności z opieką nad dzieckiem, co oznacza, że możesz nie zdążyć na ważne zabiegi. Trudno będzie Ci również uczestniczyć w regularnych badaniach kontrolnych i szczepieniach dziecka.

Czy depresję w czasie ciąży można leczyć?

Czy depresję w czasie ciąży można leczyć? Odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”. Stan ten jest nie tylko powszechny w czasie ciąży, ale może dotyczyć kobiet w ciąży z różnych środowisk, w tym nastoletnich matek, kobiet zmagających się z poważnymi stresorami i kobiet bez partnera. W rzeczywistości niektórzy lekarze nie wykonują nawet badań przesiewowych w kierunku tego schorzenia. Jeśli jednak jesteś w ciąży, powinnaś porozmawiać ze swoim lekarzem o swoim stanie, jeśli zauważysz u siebie jakiekolwiek objawy depresji.

Niektóre kobiety przyjmują leki przeciwdepresyjne przed poczęciem i kontynuują leczenie w czasie ciąży. Retrospektywne badanie bazy danych kasy chorych wykazało, że 25 procent tych kobiet kontynuowało leczenie w czasie ciąży. Inne badania również sugerują, że podtrzymujące leczenie przeciwdepresyjne jest pomocne w czasie ciąży. W prospektywnym badaniu obserwacyjnym wzięło udział 48 ciężarnych kobiet przyjmujących leki przeciwdepresyjne i 14 kobiet nieleczonych. Grupa przyjmująca leki przeciwdepresyjne miała niższe wyniki w skali oceny objawów depresji niż grupa kontrolna.

Wiele leków przeciwdepresyjnych ma działania niepożądane w czasie ciąży, dlatego przed ich zastosowaniem należy skonsultować się z lekarzem. W czasie ciąży nie należy również przyjmować leków ziołowych, ponieważ mogą one wchodzić w interakcje z innymi lekami. Lekarz może zaproponować Ci różne opcje w zależności od Twojego stanu i celów ciąży. Bez względu na to, jakie leczenie wybierzesz, ważne jest, abyś zrozumiała, jak działa depresja w czasie ciąży. Istnieje wiele przyczyn i objawów, dlatego ważne jest, abyś szukała leczenia, które będzie dla Ciebie skuteczne.

Oprócz przyjmowania leków przeciwdepresyjnych, kobiety w ciąży powinny również rozważyć zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych omega-3. Te składniki odżywcze są znane z tego, że zmniejszają objawy depresji. Pamiętaj, aby przyjmować suplementy z olejem rybim, który nie zawiera rtęci. Skonsultuj się ze swoim dietetykiem lub lekarzem w sprawie odpowiedniego dawkowania. Ponadto niektóre kobiety są zainteresowane spróbowaniem akupunktury, aby zmniejszyć objawy depresji w czasie ciąży.