Depresja

Jak leczyć depresję?

Jak leczyć depresję? Istnieje wiele sposobów radzenia sobie z tym stanem. Można porozmawiać o swoich objawach z zaufanym przyjacielem lub zwrócić się o pomoc do psychiatry. W niektórych przypadkach można nawet odłożyć ważne decyzje życiowe do czasu poprawy samopoczucia. Inną możliwością jest przyjmowanie leków przepisanych przez lekarza. W tym czasie należy unikać przyjmowania jakichkolwiek leków bez recepty oraz picia alkoholu. Alkohol może wprawdzie chwilowo złagodzić objawy, ale może też pogorszyć stan. W ten sposób będziesz w stanie lepiej ocenić nasilenie depresji.

Leki są doskonałym sposobem leczenia depresji. W leczeniu różnych rodzajów depresji dostępne są leki przeciwdepresyjne. Różne leki mają różne skutki uboczne i działają inaczej na każdego. Aby znaleźć odpowiedni dla siebie lek, należy współpracować z lekarzem. U niektórych osób konieczne może być przyjmowanie kilku różnych leków, aby przeciwdziałać skutkom ubocznym i leczyć chorobę. Połączenie różnych metod leczenia może być najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie.

Pomimo że leki mogą być pomocne w łagodnych i umiarkowanych postaciach depresji, w ciężkich przypadkach należy szukać profesjonalnej pomocy. Lekarz zapyta pacjenta o stan jego zdrowia i jego rodziny, aby ustalić, czy depresja jest problemem medycznym. Może również zasugerować zmianę stylu życia, np. zwiększenie ilości ruchu, zmianę diety lub medytację. Jeśli potrzebna jest opinia eksperta, można zwrócić się do specjalisty zajmującego się leczeniem depresji. Dokona on oceny konkretnych objawów i zaproponuje zalecenia, które pomogą w radzeniu sobie z tym stanem.

Terapia poznawczo-behawioralna to kolejny oparty na dowodach sposób radzenia sobie z depresją. Ma ona na celu zmianę wzorców myślenia pacjenta i jego reakcji na sytuacje. Metody te często działają w ustrukturalizowanym środowisku, dzięki czemu pacjent jest bardziej tolerancyjny wobec negatywnych sytuacji. Podczas sesji terapeutycznych pacjent uczy się nowych umiejętności oraz tego, jak rozmawiać bardziej otwarcie z innymi ludźmi. Większość terapeutów stosuje w leczeniu swoich pacjentów kombinację różnych technik. Sesja terapii poznawczo-behawioralnej może pomóc w zmianie wzorców myślenia i poprawie relacji z innymi ludźmi.

Objawy depresji

Istnieje wiele różnych objawów depresji, ale najważniejszym z nich jest obniżony nastrój i utrata zainteresowania rzeczami, które wcześniej sprawiały ci przyjemność. Objawy te mogą się różnić w zależności od osoby. W przypadku wystąpienia więcej niż jednego z tych objawów należy zwrócić się o pomoc do lekarza. Poniżej wymieniono kilka typowych oznak i objawów depresji. Poniżej wymieniono główne objawy depresji. Więcej informacji na temat tych objawów można również uzyskać, czytając poniższe artykuły.

Ćwiczenia fizyczne to doskonały sposób na zwalczanie objawów depresji. Spróbuj codziennie chodzić na spacery, tańczyć i wykonywać inne czynności, które poprawiają samopoczucie. Zacznij od małych ćwiczeń i rozwijaj się. Ponadto należy unikać spożywania pokarmów, które wpływają na nastrój, a zwiększyć ilość pokarmów, które go poprawiają. W przypadku bardziej nasilonych objawów korzystne może być zastosowanie psychoterapii lub leków przeciwdepresyjnych. Lekarz prowadzący może zalecić schemat ćwiczeń w zależności od osobistych preferencji pacjenta. Głównym celem jest jednak znalezienie sposobu leczenia, który pomoże Ci przezwyciężyć objawy depresji.

Najlepszym sposobem radzenia sobie z depresją jest jak najszybsze zgłoszenie się do lekarza. Depresja jest chorobą bardzo uleczalną i większość ludzi reaguje na leczenie. Jeśli objawy są wystarczająco nasilone, pracownik służby zdrowia może przepisać leki przeciwdepresyjne, a nawet zastosować terapię elektrowstrząsową. Jeśli uważasz, że samobójstwo jest realną opcją, zadzwoń na pogotowie lub na infolinię, aby uzyskać pomoc. Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć pomocy, porozmawiaj z zaufanym członkiem rodziny lub dołącz do grupy wsparcia.

Różne inne problemy zdrowotne mogą również wpływać na zdrowie psychiczne danej osoby. Na przykład, choroby przewlekłe, choroby serca i cukrzyca mogą wpływać na zdrowie psychiczne danej osoby. Choroby fizyczne mogą także zmienić sposób życia i wywołać objawy depresji. Jeśli wystąpi więcej niż jeden z tych objawów, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. Czasami objawy depresji mogą być wskaźnikami innych chorób. Należą do nich choroba dwubiegunowa i niedoczynność tarczycy.

Kto potrzebuje leczenia?

Według danych służby zdrowia, każdego roku prawie 7% dorosłych Amerykanów cierpi na depresję, a ponad 16% ludzi w USA doświadczy jakiejś formy depresji w ciągu swojego życia. Istnieją różne rodzaje depresji, zależnie od przyczyny objawów i czasu trwania. Chociaż większość epizodów depresji jest krótkotrwała, niektóre z nich są długotrwałe i przeszkadzają w codziennym życiu. Objawy dużej depresji mogą utrzymywać się przez lata.

Kiedy należy zgłosić się do lekarza psychiatry w związku z depresją? Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej często najpierw ocenia pacjenta pod kątem zaburzeń depresyjnych. Po zapoznaniu się z objawami pacjenta, lekarz pierwszego kontaktu może zlecić badanie fizykalne i wykonać pewne testy w celu wykluczenia innych chorób. Lekarz może zlecić wykonanie badań laboratoryjnych w celu wykluczenia zaburzeń depresyjnych. Jeśli objawy utrzymują się u pacjenta, dalsze badania prawdopodobnie ujawnią ukryty problem medyczny.

Jeśli pacjent cierpi na łagodną depresję i nie ma myśli samobójczych, właściwą drogą dla niego może być poradnictwo w zakresie samopomocy. Jeśli jednak objawy nasilą się, konieczna może być pomoc lekarza specjalisty. Jeśli jednak u pacjenta wystąpią objawy dużej depresji, takie jak myśli samobójcze, lekarz może zalecić przyjmowanie leków lub inną formę leczenia. Większość osób cierpiących na depresję nie wymaga jednak leczenia, dopóki objawy nie ulegną pogorszeniu.

Nie ma lekarstwa na depresję, ale skuteczne leczenie może pomóc w jej wyleczeniu. Im wcześniej rozpocznie się leczenie, tym większa będzie jego skuteczność. Na ogół u większości osób z depresją następuje poprawa po zastosowaniu się do planu leczenia, może jednak wystąpić nawrót objawów. Ważne jest, aby przestrzegać zaleceń lekarza. Objawy depresji mogą nawrócić, jeśli u danej osoby wystąpią pewne czynniki wyzwalające, takie jak stresujące wydarzenia życiowe, zmiany w związkach i stany chorobowe.

Jeśli objawy depresji nasilą się, najlepszym rozwiązaniem może być zastosowanie leków przeciwdepresyjnych. Leki z grupy SSRI, takie jak fluoksetyna i sertralina, blokują wchłanianie serotoniny. Leki te zmniejszają ryzyko wystąpienia dużych epizodów depresyjnych. Mogą one również zmniejszać objawy lękowe. Niektóre osoby cierpiące na depresję mogą być poddawane terapiom stymulującym mózg, takim jak terapia elektrowstrząsowa lub powtarzalna przezczaszkowa stymulacja magnetyczna (tMS). U osób z ciężką depresją można również zastosować terapię światłem.

Skąd mam wiedzieć, czy mam depresję?

Jeśli obawiasz się, że masz depresję, powinieneś poszukać pomocy medycznej. Dokładną diagnozę może postawić lekarz podstawowej opieki zdrowotnej lub psychiatra specjalizujący się w chorobach psychicznych. W celu ustalenia, czy pacjent cierpi na depresję, lekarz może wypełnić krótki kwestionariusz, znany jako kwestionariusz zdrowia pacjenta PHQ-9. Wypełnienie kwestionariusza jest łatwe, a może pomóc lekarzowi w podjęciu decyzji o wyborze najlepszych dla Ciebie metod leczenia.

Jeśli od pewnego czasu czujesz się przygnębiony, najlepszym sposobem na poprawę samopoczucia może być aktywność fizyczna. Aktywność fizyczna sprzyja wytwarzaniu endorfin, które mogą złagodzić objawy depresji. Na początku spróbuj lekkich ćwiczeń, a następnie rozwijaj je. Zmiany w diecie również mogą pomóc w łagodzeniu objawów. Spróbuj stosować zrównoważoną dietę, która zawiera owoce i warzywa, chude białko i węglowodany złożone.

Czynniki psychologiczne są ważnym czynnikiem w depresji. Chociaż może ona powodować objawy fizyczne, u danej osoby może występować brak równowagi chemicznej w mózgu, którego nie da się wyleczyć lekami. Czynniki biologiczne mogą obejmować stany zapalne, osłabienie układu odpornościowego i nieprawidłową aktywność w określonych obszarach mózgu. Ważną rolę w depresji odgrywają także czynniki społeczne i psychologiczne. Jeśli objawy depresji nadal się nasilają, należy rozważyć skorzystanie z pomocy lekarskiej. Terapia może pomóc w leczeniu objawów i nauce umiejętności zapobiegania depresji w przyszłości.

Lęk jest częstym objawem depresji. Podczas gdy niektórzy ludzie doświadczają tej naturalnej reakcji na stres, inni odczuwają ją każdego dnia. Może on być łagodny lub ciężki, w zależności od nasilenia depresji. Lekarz może zalecić odpowiednie leczenie. Oprócz szukania profesjonalnej pomocy, samosprawdzenie depresji może dać ci pojęcie o tym, czy doświadczasz objawów depresji. Samodzielny test nie ma na celu postawienia diagnozy, ale może pomóc w określeniu następnego kroku.

Depresja może być trudna do zdiagnozowania, ale ważne jest, aby szukać profesjonalnej pomocy, gdy tylko pojawi się podejrzenie depresji. Chociaż uczucie smutku i przygnębienia nie jest oznaką słabości, może prowadzić do wystąpienia objawów fizycznych. Dla niektórych osób życie nie jest warte przeżycia. Leczenie obejmuje przyjmowanie leków i psychoterapię. Uzyskanie pomocy może być trudne, ale dzięki odpowiedniej opiece objawy zaczną ustępować.