Dziecięce Zaburzenie Dezintegracyjne

Dziecko z Dziecięcym Zaburzeniem Dezintegracyjnym ma kilka cech, które wskazują na to, że jest to zaburzenie nietypowe. Zaburzenie to jest rzadkie i charakteryzuje się późnym początkiem oraz opóźnieniami rozwojowymi. Thomas Heller po raz pierwszy opisał to zaburzenie w 1908 roku. Dotyka ono wielu obszarów rozwoju i jest blisko spokrewnione z autyzmem. Poniżej wymieniono niektóre z objawów i możliwości leczenia tego zaburzenia. Możesz być również zainteresowany uzyskaniem informacji na temat przyczyn tego zaburzenia. Aby dowiedzieć się więcej, czytaj dalej.

Mało historii…

Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często mają braki w komunikacji społecznej i ograniczone zainteresowania. Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne jest niezwykle rzadką postacią autyzmu, występującą około 60 razy rzadziej niż spektrum zaburzeń autystycznych. Zaburzenie to charakteryzuje się powtarzającymi się zachowaniami i ograniczonymi zainteresowaniami oraz stosunkowo wolnym tempem rozwoju. Heller opisał przypadek sześciorga prawidłowo rozwijających się dzieci z tym zaburzeniem, które nazwał dementia infantilis. Jego odkrycia zostały ostatecznie włączone do DSM-IV i ICD-10.

W 1908 roku opublikowano raport na temat dziecięcego zaburzenia dezintegracyjnego, zwanego czasem psychozą dezintegracyjną. Opisano w nim sześcioro dzieci, u których po dwóch latach normalnego rozwoju nastąpił wyraźny regres społeczny i komunikacyjny. W tamtym czasie uważano, że zaburzenie to jest poważniejsze niż autyzm, ale od tego czasu choroba rozprzestrzeniła się na inne części świata. Obecnie uważana jest za rzadkie schorzenie neurologiczne i jest blisko spokrewniona z autyzmem.

Dzieci z dziecięcym zaburzeniem dezintegracyjnym zaliczane są do spektrum zaburzeń autystycznych, przy czym zaburzenie to występuje u dzieci w wieku około trzech do czterech lat. W rzadkich przypadkach ma ono określoną przyczynę, taką jak lipidoza mózgowa lub leukodystrofia. W większości przypadków jednak zaburzenie to nie ma znanej przyczyny. Zaburzenie to jest nadal stosunkowo rzadkie i nie wiadomo, czy jest to odrębna i nietypowa forma ASD, czy też całkowicie odrębne schorzenie.

Pierwszym krokiem do postawienia diagnozy jest zebranie niewielkiego wywiadu dotyczącego dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych. Choroba ta charakteryzuje się szybką utratą wyuczonych umiejętności. Objawy mogą występować w krótkim czasie, począwszy od silnego niepokoju i koszmarów sennych na jawie, aż po napady niepokoju i dezorientacji. W wielu krajach choroba ta była wcześniej uważana za psychozę dezintegracyjną. Oprócz objawów, dziecko może być świadome ich istnienia, ale nie wykazywać żadnych fizycznych oznak zaburzenia. Może nawet trzymać głowę w taki sposób, jakby było w stanie lęku.

Przeczytaj również:  Agresja i impulsywność w schizofrenii

Objawy dziecięcego zaburzenia dezintegracyjnego

Dzieci z dziecięcym zaburzeniem dezintegracyjnym (CDD) tracą swoje zdolności przed ukończeniem trzeciego roku życia. Upośledzenie to może wystąpić szybko lub stopniowo. Dzieci te zaczynają tracić umiejętności językowe i tracą zainteresowanie sytuacjami społecznymi. Mają również trudności z prowadzeniem rozmowy i mogą nadmiernie kołysać ciałem. Dokładne przyczyny CDD nie są znane, ale lekarze pracują nad ustaleniem, co je wywołuje. Aby pomóc dziecku w radzeniu sobie z objawami, lekarz prawdopodobnie wykona serię testów i przeprowadzi ocenę psychologiczną.

Leczenie CDD może obejmować leki, terapię behawioralną i terapię środowiskową. Stosowana analiza zachowania koncentruje się na nauce języka, umiejętności społecznych i umiejętności samoopieki dzieci z CDD. Terapia wzbogacająca sensorycznie może pomóc dziecku w nauce tworzenia zdań. Niektóre dzieci z CDD mogą potrzebować leków przeciwpsychotycznych, aby kontrolować nasilone problemy z zachowaniem. Leki przeciwdrgawkowe są również stosowane do kontrolowania napadów drgawkowych. Osoby z CDD powinny skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem jakiejkolwiek terapii.

Dzieci z CDD wydają się rozwijać normalnie do drugiego lub czwartego roku życia, a następnie zaczynają tracić nabyte umiejętności. Mogą również mieć halucynacje, które często mylone są z reakcjami. Objawy są podobne do autyzmu. Chociaż CDD występuje rzadziej, nadal może prowadzić do upośledzenia umysłowego. Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko ma CDD, upewnij się, że otrzyma ono właściwą diagnozę, aby zapewnić pozytywne wyniki.

Dzieciom z CDD często brakuje odpowiednich dla wieku umiejętności komunikacyjnych, relacji społecznych i zabawy. Mogą również mówić w dziwny, powtarzający się sposób i nie mieć odpowiednich dla wieku zabaw. Z wiekiem objawy CDD mogą zacząć się pojawiać i słabnąć. Opcje leczenia dzieci z CDD obejmują zwykle podawanie leków i terapię behawioralną. Dziecko cierpiące na CDD może również utracić umiejętności społeczne i mieć silną depresję. Początek choroby może być opóźniony, co utrudnia jej wczesne rozpoznanie.

Przyczyny i leczenie dziecięcego zaburzenia dezintegracyjnego

Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne (CDD) to zespół neurorozwojowy charakteryzujący się deficytami poznawczymi, behawioralnymi i społecznymi. Został on po raz pierwszy opisany przez wiedeńskiego pedagoga specjalnego, dr Hellera, w 1908 roku. Na przestrzeni lat istniały pewne różnice w opisie CDD, ale ogólnie przyjmuje się, że od innych zaburzeń rozwojowych odróżnia go początek po dwóch latach pozornie normalnego rozwoju i postępujące pogorszenie funkcjonowania poznawczego i behawioralnego. Ponadto można ją odróżnić od innych rozwojowych zaburzeń mózgu, takich jak autyzm czy zespół Aspergera.

Dokładna przyczyna CDD nie jest znana, ale często towarzyszą jej powtarzające się zachowania. Niektóre dzieci mogą stać się wrogo nastawione do dotyku fizycznego lub całkowicie przestać mówić. Zaburzenie to jest również związane z autyzmem i jest klasyfikowane jako podtyp autyzmu. Chociaż objawy CDD są podobne do autyzmu, mają różne niuanse, charakterystyki i konsekwencje. Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko cierpi na to zaburzenie, skonsultuj się z licencjonowanym psychologiem, który może ocenić i leczyć Twoje dziecko.

Przeczytaj również:  Przerywane zaburzenia wybuchowe - frustracja a agresja

Niedawne badania wykazały, że około 50% dzieci z CDD ma nieprawidłowe elektroencefalogramy. Przyczyna CDD nie jest jeszcze znana, choć podejrzewa się, że są nią przeciwciała immunoglobuliny G skierowane przeciwko podjednostce GluN1 receptora NMDA. Chociaż dokładna częstość występowania CDD nie jest znana, choroba jest powszechnie rozpoznawana u dzieci w wieku od trzech do czterech lat. Choroba ta jest często błędnie diagnozowana jako inne schorzenia. Dlatego przed podjęciem leczenia należy wykluczyć inne diagnozy.

Dzieci z CDD mogą mieć również cechy psychiatryczno-behawioralne i mogą występować u nich zaburzenia ruchowe lub drgawki. Dzieci z CDD mogą również wykazywać regresję podobną do autystycznej lub niedowład połowiczy. Dysfunkcja autonomiczna jest zazwyczaj łagodna i może występować bez cech psychiatryczno-behawioralnych. Objawy mogą być jednak ciężkie lub nie występować wcale.

Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne a diagnoza

Czy dziecięce zaburzenie dezintegracyjne powinno zostać usunięte z DSM-5? W ostateczności być może, ale powinno pozostać. Usunięcie tej diagnozy tylko spowolni postęp w zrozumieniu jej patofizjologii. Zaburzenie to spowodowało już śmierć wielu dzieci i ich rodzin. Jego zatajenie w DSM nie tylko spowoduje zamieszanie wśród klinicystów, ale także zahamuje dalsze badania nad tym zaburzeniem.

Diagnoza dziecięcego zaburzenia dezintegracyjnego wymaga znaczącego regresu w wielu dziedzinach rozwoju. Zaburzenie, które po raz pierwszy opisano w 1908 roku, to dementia infantilis. Cechy kliniczne tego zaburzenia nie zmieniły się od tego czasu. Ogólnie rzecz biorąc, u dzieci z tym zaburzeniem występuje szybki i dramatyczny okres regresu w zakresie języka. Ponadto wykazują one więcej napadów drgawkowych oraz wyższy poziom lęku i stereotypowych zachowań. W związku z tym diagnoza dziecięcego zaburzenia dezintegracyjnego jest trudniejsza do postawienia.

Regresja od dawna była kojarzona z autyzmem. Leopold Kanner, który stworzył termin autyzm, opisał kiedyś jednego z pacjentów, który przez dwa lata cofał się w rozwoju umysłowym. Regresja może być częścią każdego z pięciu zaburzeń ze spektrum autyzmu. Dziecięce zaburzenie dezintegracyjne jest podtypem autyzmu dziecięcego. Diagnoza dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych może być konieczna, aby poprawić wyniki leczenia dzieci z tym zaburzeniem. Jednak diagnoza nie powinna być stawiana przedwcześnie lub bez odpowiednich informacji.

Przeczytaj również:  Jak radzić sobie z zachowaniami niepożądanymi w klasie

Diagnoza dziecięcego zaburzenia dezintegracyjnego pomoże badaczom lepiej zrozumieć związek między autyzmem i jego objawami. Poza nagłym początkiem, zaburzenie to zmienia ścieżkę uczenia się dziecka i może mieć kaskadowy wpływ na jego dalszy rozwój. Chociaż dziecięce zaburzenie dezintegracyjne i autyzm mają wiele podobieństw, ich kryteria diagnostyczne powinny być różne i odrębne. W związku z tym dziecięce zaburzenie dezintegracyjne nie powinno być wykluczone z DSM-5. Jednak brak takiej diagnozy może zniechęcać klinicystów do zgłaszania się z nietypowymi dziećmi do badaczy.

Interwencja

Nazwa tego zaburzenia pochodzi od nagłej utraty przez dziecko umiejętności nabytych w pierwszych latach życia. Dzieci z tym zaburzeniem zaczynają tracić nabyte umiejętności około trzeciego lub czwartego roku życia. Tempo dezintegracji jest różne, ale często następuje gwałtownie. W 1908 r. dr Heller po raz pierwszy opisał ten zespół, który początkowo nazywano dementia infantilis. Obecnie nie jest znane lekarstwo na CDD, ale zaburzenie to można skutecznie leczyć za pomocą terapii.

Dzieci z dziecięcym zaburzeniem dezintegracyjnym są zazwyczaj opóźnione w rozwoju mowy i funkcji społecznych. Zaburzenie to znane jest również jako psychoza dezintegracyjna i zespół Hellera. Dzieci te nie posługują się językiem mówionym i mają problemy z korzystaniem z jelit i pęcherza moczowego. Około połowa dzieci z dziecięcym zaburzeniem dezintegracyjnym ma nieprawidłowe wyniki elektroencefalogramu. Zaburzenie to jest poważnym wyzwaniem trwającym całe życie. Wykwalifikowany specjalista będzie w stanie zalecić odpowiednie leczenie dla dziecka.

Zidentyfikowano kilka kryteriów diagnostycznych CDD, które mogą obejmować opóźnienia rozwojowe. Należą do nich nietypowy język, trudności w interakcjach społecznych i problemy z kontrolowaniem emocji. Dziecko z CDD może również wykazywać powtarzające się zachowania. Dzieci z CDD często wykazują szeroki zakres objawów behawioralnych, takich jak unikanie kontaktu wzrokowego, zespół Retta i trudności z regulacją emocji. Nie jest jasne, czy dziecko rozwinie się w dorosłość. Najczęstsze metody leczenia to terapia wspomagająca, terapia pod nadzorem oraz wsparcie rodziny.

Pierwszym krokiem w leczeniu dzieci z CDD jest ustalenie diagnozy. Na ogół dziecko ma opóźniony rozwój przez dwa lata przed wystąpieniem objawów. Objawy mogą pojawić się nagle lub z czasem. Często dziecko może nawet zapytać „co jest nie tak?”. Pierwsze objawy zaburzeń mogą być trudne do wykrycia, ale rodzice zazwyczaj zauważają wszelkie nieprawidłowości w komunikacji, zabawie lub zachowaniach adaptacyjnych. Dzieci, które utraciły mowę, mogą zachowywać jej fragmenty i nie są w stanie się porozumiewać.