Głód psychiczny – terapia i leczenie

Głód psychiczny - terapia i leczenie

Przewlekły głód może być wyniszczającym problemem dla ludzi w każdym wieku. Wpływa on nie tylko na zdrowie fizyczne dzieci, ale może również prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem psychicznym. Dzieci, które cierpią z powodu chronicznego głodu, mogą doświadczać niepełnosprawności przez całe życie, a nawet rozwinąć lęk lub depresję. Skutki chronicznego głodu są znaczące, dlatego też zdrowie psychiczne stało się jednym z najważniejszych zagadnień w dzisiejszej służbie zdrowia. Na szczęście dostępna jest terapia głodu psychicznego.

Głód psychiczny – terapia i leczenie

Uważane niegdyś za zaburzenie psychiczne, objadanie się jest obecnie uznawane za powszechne i potencjalnie uleczalne schorzenie. Według profesora Uniwersytetu Harvarda, Jamesa Hudsona, w badaniu z 2007 roku oszacowano, że siedem milionów ludzi w Stanach Zjednoczonych było otyłych zgodnie ze starą definicją. Badanie opierało się na dużej, ogólnokrajowej ankiecie przeprowadzonej w latach 2001-2003 przez lekarzy niebędących lekarzami. Nie wiadomo, czy liczba ta uległa zmianie po wprowadzeniu nowej definicji, ale Biuro Zdrowia Kobiet szacuje, że około 4 miliony osób w Stanach Zjednoczonych jest otyłych.

Jednym z głównych objawów kompulsywnego objadania się jest poczucie winy i wstyd. Ponieważ ludzie nie mają nieograniczonej ilości jedzenia, mogą odczuwać ogromną potrzebę sięgnięcia po to, czego pragną. Mózg może postrzegać jedzenie jako nagrodę i zostać uwarunkowany, by chcieć go więcej. Kiedy mózg przyzwyczai się do tego wzorca, osoba cierpiąca może odczuwać wstyd, a nawet poczucie winy. Leczenie jest niezbędne do wyzdrowienia.

Objawy radzenia sobie z gniewem

Osoby z problemami radzenia sobie z gniewem często błędnie interpretują konstruktywną krytykę jako wyzwanie rzucone autorytetowi lub własnym możliwościom. Takie zachowania prowadzą do konfrontacji. Osoby z zaburzeniami łaknienia również nadmiernie uogólniają, mają obsesję na punkcie tego, jak rzeczy „powinny wyglądać” i przewidują, jak inni na nie zareagują. Problemy z gniewem mogą również prowadzić do obwiniania innych za negatywne sytuacje, za które mogą nie być odpowiedzialne.

Przeczytaj również:  Wpływ COVID na zdrowie psychiczne

Na szczęście istnieją sposoby, aby uniknąć wieszania się i pełnego gniewu. Pierwszą rzeczą, jaką można zrobić, jest zrozumienie, co wywołuje nasze uczucia. Złość jest reakcją na niski poziom glukozy we krwi. Jest to tak zwana reakcja przeciwregulacyjna glukozy. Jej działanie polega na uwalnianiu przez kilka narządów hormonów, które podnoszą poziom glukozy we krwi. Mózg może jednak również wywoływać głód fizyczny i psychiczny. Jeśli doświadczasz takich objawów, być może nadszedł czas, aby poszukać pomocy medycznej.

Badania wykazały, że reakcje emocjonalne mogą wywoływać uczucie gniewu, gdy jesteśmy głodni. Spadek poziomu cukru we krwi uruchamia kaskadę hormonów, w tym kortyzolu i adrenaliny, które są hormonami walki lub ucieczki. Kiedy jesteś głodny, bardziej prawdopodobne jest, że będziesz obwiniać czynniki zewnętrzne, co tylko zwiększy Twoją złość. Jednym z najskuteczniejszych sposobów radzenia sobie z gniewem jest prowadzenie dziennika gniewu. Prowadzenie dziennika złości i reakcji na nią pomoże ci uniknąć momentów złości. Ten bezpłatny dziennik złości pomoże Ci zidentyfikować czynniki wywołujące złość i zapobiegać im, zanim się pojawią. Zdziwisz się, jak bardzo może rozwinąć się uczucie głodu. Jak można jej zapobiec? Oto kilka wskazówek:

Łakomstwo a bulimia

Istnieją dwie zasadnicze różnice między bulimią a łakomstwem. Podczas gdy oba zaburzenia są powodowane przez emocjonalne pragnienia, objadanie się jest związane z wysoką samooceną. Wiele osób cierpiących na bulimię ma problemy z panowaniem nad emocjami. Mogą się objadać, kiedy są przygnębione, rozzłoszczone lub zestresowane. Niektórzy ludzie zapadają na bulimię z powodu maltretowania w dzieciństwie i traumatycznych przeżyć.

Oprócz porównania tych dwóch zaburzeń odżywiania, ważne jest poznanie przyczyn każdego z nich. Jedzenie w nadmiarze może powodować odkładanie się tłuszczu i prowadzić do innych poważnych problemów zdrowotnych. Niektóre z najczęstszych powikłań nadmiernego jedzenia to choroby serca, cukrzyca typu II, wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi. Wiele wersetów biblijnych ostrzega przed łakomstwem. Osoby cierpiące na bulimię mogą szukać leczenia tych zaburzeń odżywiania lub szukać pomocy w związku ze swoim stanem.

Przeczytaj również:  Cztery filary dobrego zdrowia psychicznego

Pomimo że bulimicy często mają nadwagę, osoby z bulimią mogą również zmagać się z problemami związanymi z obrazem ciała. Bulimicy często mają zniekształcony obraz ciała i zmagają się z nadużywaniem substancji. Osoby te często cierpią na depresję i wycofują się od rodziny i przyjaciół. Niezwykle ważne jest ustalenie przyczyny objadania się u osoby cierpiącej na bulimię. Postawiona w porę diagnoza zapewni pozytywny wynik leczenia.

Oprócz zaburzeń odżywiania istnieją inne rodzaje emocjonalnych pragnień, które są również wspólne dla bulimii. Osoby cierpiące na bulimię mają trudności z rozpoznawaniem odcieni szarości, dlatego często czują się nieodpowiednie i zawstydzone. Ucząc się rozpoznawać te bodźce, osoby cierpiące na bulimię mogą przerwać błędne koło i zacząć odbudowywać swoje życie. Należy jednak pamiętać, że takie zachowania nie są normalne i można je przezwyciężyć dzięki wsparciu i leczeniu.

Przyczyny

Oprócz niedoboru żywności należy wziąć pod uwagę także inne czynniki, takie jak depresja u matek. Depresja wpływa na rozwój dzieci i może prowadzić do niskiego poziomu szczepień oraz rzadszych wizyt w szpitalu. Matka, która zmaga się z depresją, częściej rodzi dziecko, które ma mniejsze szanse na wyzdrowienie po ostrym niedożywieniu. Wspieranie zdrowia psychicznego matek i dzieci ma zasadnicze znaczenie dla ich dobrostanu. Na szczęście przyczyny głodu psychicznego można leczyć.

Wiele osób jest zaniepokojonych konsekwencjami dla zdrowia psychicznego, jakie niesie ze sobą chroniczny głód. Badania wykazują, że osoby żyjące w środowiskach pozbawionych bezpieczeństwa żywnościowego częściej cierpią na depresję. Typowe objawy depresji to trudności ze snem, dłuższe wykonywanie codziennych czynności oraz odczuwanie mniejszej radości i przyjemności z wykonywanych czynności. W skrajnych przypadkach objawem depresji są myśli samobójcze. Mogą również pojawić się myśli i działania samobójcze. Leczenie głodu psychicznego powinno obejmować dokładną ocenę stanu zdrowia psychicznego danej osoby.

Głód emocjonalny wywołany stresem jest często spowodowany niekontrolowanym lub przewlekłym stresem. Kortyzol, hormon odpowiedzialny za stres, wyzwala pragnienie jedzenia jako sposobu na uzyskanie energii i przyjemności. Osoby cierpiące na głód psychiczny często jedzą, aby odreagować nieprzyjemne emocje. Ten nawyk bezmyślnego jedzenia może prowadzić do przybierania na wadze. Może nawet prowadzić do depresji lub wielu innych problemów zdrowotnych.

Przeczytaj również:  Transcendecja - co to jest? Czy jest osiągalna?

Leczenie

Wiele osób cierpi na głód psychiczny. Objawom głodu psychicznego często towarzyszy głód fizyczny. Jednak stan ten może być również wywołany przez stres. Hormon kortyzol zwiększa apetyt w sytuacjach stresowych, co może prowadzić do przejadania się. Ponadto wysoki poziom kortyzolu może wywoływać zachcianki związane z niezdrowym jedzeniem. Głód psychiczny częściej dotyka mężczyzn niż kobiety, co sprawia, że terapia jest kluczowym krokiem w kierunku przezwyciężenia emocjonalnych i fizycznych zachcianek.

Jeśli podejrzewasz u siebie to zaburzenie, Twój lekarz może skierować Cię do specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego, który może Ci pomóc. Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć specjalisty od zdrowia psychicznego w swojej okolicy, pomocne zasoby znajdziesz na stronie internetowej NIMH. Substance Abuse and Mental Health Services Administration posiada bezpłatną infolinię 1-800-662-HELP oraz lokalizator leczenia zdrowia psychicznego online.

Głód fizyczny wiąże się z uczuciem pobudzenia, natomiast głód emocjonalny z apetytem na określony pokarm. Głód emocjonalny może prowadzić do objadania się, ale nadal jest to stan niebezpieczny. Jeśli podejrzewasz, że cierpisz z powodu jedzenia emocjonalnego, powinieneś udać się do zarejestrowanego dietetyka, terapeuty lub lekarza. Pomogą ci oni zrozumieć powody, dla których doświadczasz tych objawów. Może również przepisać ci plan żywieniowy i terapię, które pomogą ci przezwyciężyć emocjonalne jedzenie.

Jeśli masz problemy z radzeniem sobie z emocjonalnym głodem, twój partner może nie być w stanie zrozumieć twoich potrzeb. Próby unikania zachcianek żywieniowych mogą prowadzić do różnych niekorzystnych skutków dla zdrowia, takich jak przyrost masy ciała. Jak można się spodziewać, problem jest zwykle bardziej skomplikowany, niż mogłoby się wydawać, ale można nauczyć się radzić sobie ze stresem i stać się bardziej świadomym potrzeb swojego organizmu. Rozpoznając objawy głodu emocjonalnego, możesz szukać pomocy i znaleźć rozwiązanie.