Jak zminimalizować skutki uboczne Lamotryginy

Jeśli przepisano Ci Lamotryginę, prawdopodobnie zastanawiasz się, jak zminimalizować jej skutki uboczne. Za przetwarzanie tego leku odpowiedzialna jest wątroba, ale może on wywoływać poważne skutki uboczne. Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak zminimalizować potencjalne skutki uboczne Lamotryginy. Lek ten może również powodować silne wysypki, a nawet pogorszyć depresję. Na szczęście większość z tych problemów występuje rzadko, a ryzyko można zmniejszyć stosując się do kilku prostych kroków.

Lamotrygina jest przetwarzana przez wątrobę

Mimo że występuje rzadko, ważne jest, aby być świadomym potencjalnych interakcji między lamotryginą a innymi lekami. Ponieważ jest ona przetwarzana przez wątrobę, niektóre leki mogą zwiększać ryzyko wystąpienia działań niepożądanych lub pogarszać inne. Należy prowadzić listę wszystkich przyjmowanych leków i omówić ją z lekarzem prowadzącym. Należy poinformować go o przyjmowaniu doustnych środków antykoncepcyjnych lub żeńskiej hormonalnej terapii zastępczej. W ten sposób lekarz będzie mógł odpowiednio dostosować dawkę leku i uniknąć niebezpiecznych interakcji.

Jednakże lek ten może powodować pewne działania niepożądane, dlatego przed rozpoczęciem leczenia należy omówić je z lekarzem. Ponadto należy poinformować farmaceutę o uczuleniu na którykolwiek ze składników leku, w tym na lamotryginę. Jeśli pacjentka jest w ciąży, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem. U pacjenta może wystąpić wysypka, nudności lub ból brzucha. Jeśli wystąpi którekolwiek z tych działań niepożądanych, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem i zgłosić je do FDA.

Jak każdy lek, lamotrygina ma swoje działania niepożądane. Jeśli pacjentka przyjmuje lamotryginę jako lek ciążowy, powinna skonsultować się z lekarzem przed karmieniem piersią. Lek przenika do mleka matki i może powodować senność lub trudności w karmieniu u niemowląt karmionych piersią. W przypadku wystąpienia któregokolwiek z tych działań niepożądanych, pacjentka może zostać poproszona o zaprzestanie karmienia piersią. Lekarz zaleci dawkę leku odpowiednią dla danego stanu zdrowia.

Jeśli u pacjenta występują zaburzenia czynności nerek, lekarz może zmniejszyć dawkę lamotryginy. Jeśli pacjent przyjmuje inne leki przeciwpadaczkowe, należy również pamiętać, że można przejść na postać lamotryginy o przedłużonym uwalnianiu. W większości przypadków dawkę należy zwiększać stopniowo, ale nigdy nie należy przekraczać zalecanej dawki dobowej. Zbyt szybkie zwiększanie dawki lamotryginy może prowadzić do poważnej wysypki skórnej.

Przeczytaj również:  Czym są barbiturany?

Niektórzy zgłaszali występowanie biegunki lub wymiotów podczas stosowania lamotryginy. W niektórych przypadkach te działania niepożądane mogą prowadzić do wystąpienia napadów drgawkowych. Jeśli u pacjenta wystąpi biegunka lub nudności, należy niezwłocznie zwrócić się o pomoc medyczną. Jeśli wystąpi ból w klatce piersiowej, duszność lub inne objawy, należy skontaktować się z lekarzem lub udać się do najbliższego oddziału ratunkowego. Lek nie powinien być przyjmowany przez osoby, które już mają problemy z sercem.

Zależnie od dawki i kombinacji leków, lamotrygina może nie być odpowiednia dla dzieci w wieku poniżej 18 lat. Może ona również powodować uszkodzenie wątroby i wpływać na rytm serca. Osoby z zaburzeniami czynności wątroby i nerek powinny skonsultować się z lekarzem przed przyjęciem tego leku. U większości dorosłych zwykła dawka powinna być wystarczająca. Pacjenci w podeszłym wieku z chorobami wątroby powinni również zmniejszyć dawkę leku i skonsultować się z lekarzem w sprawie możliwych działań niepożądanych.

Jeśli lek jest przyjmowany w czasie ciąży, należy poinformować lekarza o swoim stanie zdrowia i karmieniu piersią. Jeśli karmisz piersią, porozmawiaj z lekarzem i omów najlepszy sposób karmienia dziecka. Matki karmiące piersią powinny zachować szczególną ostrożność, ponieważ klopidogrel może powodować poważne działania niepożądane u dziecka. Niektóre objawy obecności klopidogrelu w mleku matki to problemy z oddychaniem, nadmierna senność i słabe ssanie. Jeśli u dziecka wystąpi którykolwiek z tych objawów, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem.

Lamotrygina może powodować poważne wysypki

Wczesne badania dotyczące stosowania lamotryginy u pacjentów pediatrycznych wykazały, że lek ten może powodować wysypki. Chociaż częstość występowania poważnych wysypek jest mała, unikanie stosowania leku przez 2 tygodnie po wystąpieniu poprzedniej wysypki może znacznie zmniejszyć ryzyko jej wystąpienia. Ponadto, istnieje kilka środków ostrożności, których należy przestrzegać podczas stosowania lamotryginy, w tym unikanie nowych leków, unikanie alergenów środowiskowych i ograniczenie ekspozycji na słońce. Podjęcie tych środków ostrożności przed zastosowaniem lamotryginy może również zmniejszyć ryzyko wystąpienia wysypki fałszywie dodatniej.

Ponieważ lamotrygina nie jest do końca poznana, mechanizm działania nie jest jasny. Wydaje się jednak, że może ona wywoływać reakcje nadwrażliwości typu opóźnionego, czyli zespół DRESS, wysypkę związaną ze stosowaniem lamotryginy. Zespół ten może obejmować złuszczanie naskórka, zmiany pęcherzowe i objawy ogólnoustrojowe. Objawy mogą wystąpić miesiące, a nawet lata po rozpoczęciu leczenia lamotryginą. Chociaż jest mało prawdopodobne, aby poważne wysypki miały podłoże jatrogenne, lamotrygina może prowadzić do wysypki i należy ją natychmiast odstawić.

Przeczytaj również:  Pewność siebie - jak uwierzyć w siebie

Farmaceuci psychiatryczni dowiadują się o tych lekach od swoich kolegów klinicznych. Oprócz wysypki, lamotrygina może wchodzić w interakcje z innymi lekami. Dwa częste przykłady to tryptany i antybiotyk linezolid. Leki przeciwdepresyjne nie są jedynymi lekami, które mogą wchodzić w interakcje z lamotryginą, ale niektóre leki przeciwdepresyjne mogą być szczególnie podatne na jej działania niepożądane. Interakcje te mogą powodować poważne wysypki, które wymagają hospitalizacji lub przerwania leczenia.

Ale lamotrygina może być stosowana w leczeniu napadów u dzieci, często wiąże się z poważnymi działaniami niepożądanymi. Gdy jest przepisywana w przypadku ciężkiej padaczki, może być mylona z innymi lekami. Okres półtrwania lamotryginy wynosi 48 godzin w przypadku łagodnych i umiarkowanych zaburzeń czynności wątroby. U pacjentów z ciężkimi zaburzeniami czynności wątroby okres półtrwania wynosi ponad 100 godzin. Jeśli wysypka będzie się utrzymywać, może być śmiertelna.

Kobiety w ciąży powinny zwracać uwagę na monitorowanie stężenia lamotryginy w mleku matki i obserwować rozwój dziecka. Chociaż lek ten jest zwykle wchłaniany przez matki karmiące piersią, jest on również obecny we krwi noworodków. Jeśli w czasie ciąży dawka leku zostanie zwiększona i nie zostanie zmniejszona, stężenie leku w surowicy krwi matki i w mleku matki może znacznie wzrosnąć. Niedojrzała zdolność glukuronidacji u niemowląt również zwiększa ekspozycję na lamotryginę.

Lamotrygina może nasilać depresję

Niektórzy ludzie doświadczyli depresji po przyjęciu lamotryginy. Lek ten może nasilać objawy i wywoływać myśli samobójcze. Jeśli rozważasz przyjmowanie lamotryginy z powodu zaburzeń dwubiegunowych, porozmawiaj z lekarzem o właściwej dawce i częstotliwości stosowania leku. Chociaż lamotrygina nie jest szkodliwa dla płodu, istnieją sprzeczne dowody na temat jej bezpieczeństwa w czasie ciąży. Omów swoje obawy z lekarzem, aby upewnić się, że nie przyjmujesz zbyt dużo lub zbyt mało leku. Lek może zmniejszać ilość folianów w organizmie, a lekarz może przepisać suplementy kwasu foliowego, jeśli lek jest przyjmowany.

Przeczytaj również:  Most między neurologią a psychiatrią

Pacjenci ze znacznymi zaburzeniami czynności nerek lub wątroby mogą potrzebować mniejszej dawki niż zwykle. Jednak osoby z łagodnymi do umiarkowanych zaburzeniami czynności wątroby i nerek mogą otrzymywać zwykłą dawkę. Osoby z niewydolnością serca lub chorobami serca powinny stosować lamotryginę ostrożnie. Może ona również powodować napady drgawkowe. Jeśli pacjent przyjmuje lamotryginę, powinien porozmawiać z lekarzem o możliwości zmniejszenia dawki. Chociaż lamotrygina jest uważana za bezpieczną dla większości ludzi, powinna być przyjmowana zgodnie z zaleceniami lekarza.

Kilka ograniczeń poszczególnych badań wpłynęło na wnioski z metaanalizy. Jednym z nich jest tendencyjność publikacji. Jedno z badań mogło być ukierunkowane w stronę lamotryginy ze względu na interesy jej producenta. Utrudnia to porównanie lamotryginy z placebo. Wyniki metaanalizy sugerują, że lamotrygina jest skuteczną opcją leczenia depresji dwubiegunowej, a nawet może zapobiegać nawrotom choroby. Jest to dobra wiadomość dla osób z zaburzeniem dwubiegunowym.

Badacze stwierdzili również, że lamotrygina może powodować poważne działania niepożądane. Przegląd badań klinicznych dotyczących lamotryginy w porównaniu z placebo nie wykazał różnicy we wskaźnikach odpowiedzi między grupami leczonymi. Lamotryginę należy jednak stosować ostrożnie, ponieważ wyniki badań nie są ostateczne. Lek ten nie jest uniwersalnym lekiem na depresję. Może on raczej pogorszyć objawy. Nie powinien być przepisywany osobom ciężko chorym.

Oprócz działań niepożądanych, lamotrygina może wchodzić w interakcje z innymi lekami. Chociaż odnotowano niewiele przypadków interakcji lamotryginy z innymi lekami, może ona powodować działania niepożądane, gdy jest stosowana w połączeniu z innymi lekami. Upewnij się, że wymieniłeś swoje leki z lekarzem prowadzącym. Jeśli karmisz piersią, pamiętaj, aby omówić z lekarzem wszelkie nietypowe przypadki senności lub zawrotów głowy u dziecka. Lek ten może przenikać do mleka matki, dlatego należy zachować ostrożność podczas prowadzenia pojazdów podczas przyjmowania lamotryginy.

Lamotrygina nie jest lekiem na depresję, ale może pomóc w zapobieganiu napadom drgawek. Osoby z chorobami serca powinny skonsultować się z lekarzem przed zastosowaniem tego leku. Odnotowano, że lamotrygina może powodować myśli samobójcze. U pacjentów przyjmujących lamotryginę mogą wystąpić myśli samobójcze, agresja lub niebezpieczne impulsy. Oprócz tych objawów u pacjentów może wystąpić wysypka lub sztywność karku.