Jąkanie – co to jest? Przyczyny i leczenie

Jąkanie - co to jest Przyczyny i leczenie

Jąkanie – co to jest? Przyczyny i leczenie może pomóc Ci dowiedzieć się, jak radzić sobie z tym zaburzeniem. Można poznać strategie pomagające dziecku w ćwiczeniu mówienia, w tym strategie dla nauczycieli i rodziców do wykorzystania w domu. Rodzice powinni starać się rozmawiać z dzieckiem spokojnie, aby nie wywierać na nie nadmiernej presji. Twoje dziecko powinno być regularnie badane przez patologa mowy, a Ty możesz dołączyć do grupy samopomocy lub nauczyć się technik zapobiegania jąkaniu.

Jąkanie – co to jest?

Jąkanie jest stanem, który występuje z powodu osłabienia systemu nerwowego. Jąkanie może wystąpić również w wyniku urazów psychicznych lub chorób zakaźnych. Może być także skutkiem innych czynników, w tym wychowania i środowiska, w jakim dziecko się wychowuje. Zbyt duży stres i wymagania mogą prowadzić do jąkania, podobnie jak naśladowanie mowy. Na szczęście istnieją sposoby leczenia jąkania.

Już starożytni zaobserwowali jąkanie u ludzi i zapisali je dla potomnych. Badania zebrane w tym tomie stanowią znaczący krok w zrozumieniu tego zjawiska. Uniwersytet w Iowa, na przykład, był pionierem w dziedzinie badań nad jąkaniem, co zaowocowało 43 opublikowanymi i niepublikowanymi pracami. Ale pomimo tych odkryć, pole badań jest nadal w powijakach.

Terapia jąkania obejmuje zajęcie się lękiem, który może przyczyniać się do jąkania. Najczęstszym sposobem leczenia jąkania jest terapia mowy, która często jest połączona z terapią poznawczą. Leczenie może się wahać od terapii jeden na jeden do grupy terapeutów. Skuteczność każdej terapii zależy od ciężkości i przyczyny jąkania. Jednak wczesne leczenie może być niezwykle korzystne.

Czynnik dziedziczny został przypisany jąkaniu. To schorzenie nie jest dziedziczne, lecz spowodowane nieprawidłowym funkcjonowaniem zwojów podstawy. Badania obrazowania mózgu sugerują jednak, że jąkanie jest spowodowane niedostatecznie aktywnymi obszarami mózgu, które kontrolują mowę. Uważa się, że nieprawidłowe skurcze mięśni odpowiedzialnych za mowę u osób jąkających się powodują mimowolne powtarzanie i przedłużanie słów. Te wady wymowy mogą być niezwykle krępujące dla dzieci.

Jąkanie może wystąpić w każdym wieku, ale najczęściej pojawia się we wczesnym okresie rozwoju. Dzieci jąkające się są świadome tego, co mówią, ale ich drogi motoryczne nie są na to gotowe. W miarę jak dziecko rośnie, wzrasta zapotrzebowanie na mózg, a jego drogi motoryczne nie są w stanie nadążyć za sygnałami językowymi. Jeśli nie jest leczone, jąkanie będzie trwać do dorosłości.

Przeczytaj również:  Psychochirurgia - stara i nowa

Przyczyny jąkania u dzieci

Przede wszystkim, jąkanie jest zaburzeniem językowym. Dzieci jąkające się często mają sztuczki motoryczne, które towarzyszą ich mowie. Te dodatkowe ruchy zaburzają skoordynowane zdolności motoryczne dziecka i przeciążają jego psychikę. U niektórych dzieci pojawia się również lęk przed mową i mówią z wahaniem, co utrudnia im wyrażanie siebie. Mogą również całkowicie unikać mówienia lub używać gestów zamiast słów.

Jąkanie nerwicowe charakteryzuje się wyraźnymi trudnościami w mówieniu i często zaczyna się później niż u rówieśników. Dzieci z jąkaniem neurotycznym mogą mieć niewyraźną mowę tylko podczas pewnych sytuacji, takich jak rozmowa z przedmiotami martwymi lub zwierzętami. Właściwą diagnozę może postawić logopeda lub neurolog. Psycholog może również wyjaśnić konkretny typ jąkania.

Jeżeli dziecko wykazuje jąkanie neurotyczne, zazwyczaj jest leczone lekami przeciwdrgawkowymi lub uspokajającymi. Leki na ten stan mogą również zawierać leki przeciwlękowe lub uspokajające. Badanie elektroencefalogramu u tych dzieci może wykazać zmiany występujące u 20-30% pacjentów z jąkaniem. Jednak w większości przypadków przyczyna jąkania u dziecka nie jest jasna i nie ma dostępnego specyficznego leczenia.

Inne przyczyny jąkania u dzieci obejmują historię urazów psychicznych, okołoporodowe uszkodzenie mózgu lub osłabienie zdrowia fizycznego. Dziecko może również doświadczyć skutków choroby zakaźnej, co skutkuje zaburzeniami artykulacji. Zaburzenie to może również dotknąć rodzinę dziecka. W związku z tym, leczenie jest kluczowe dla długoterminowego rozwoju dziecka i jego dobrego samopoczucia.

Stres jest głównym czynnikiem wyzwalającym jąkanie. Dzieci, które są narażone na ciągły stres, zwłaszcza konflikty rodzinne lub intensywne sytuacje emocjonalne, mogą stać się bardziej prawdopodobne, aby jąkać. Podczas tych czasów, ich systemy nerwowe mogą ulec dekompensacji, powodując jąkanie się dziecka. Mogą one używać sztuczek motorycznych, aby ukryć swoje jąkanie, takie jak umieszczenie niepotrzebnych dźwięków w ich mowie, lub zmiany ich intonacji lub tempo.

Niektóre dzieci mogą cierpieć z powodu jąkania z powodu genetyki, urazów i nadpobudliwości. Niektóre dzieci, które się jąkają mogą również cierpieć z powodu wysokich oczekiwań rodziców i rówieśników, co może prowadzić do zwiększonego ryzyka wystąpienia zaburzenia. Na szczęście New Choudhary Public School w Jaipur wdrożyła surowe środki zapobiegające znęcaniu się w szkołach. Problem znęcania się jest jedną z najczęstszych przyczyn jąkania u dzieci.

Przeczytaj również:  Jaką mam inteligencję? Test IQ

Przyczyny jąkania u dorosłych

Jednym z najbardziej frustrujących aspektów posiadania jąkania jest próba komunikowania się w miejscach publicznych. Oprócz zakłopotania i upokorzenia związanego z mówieniem w miejscach publicznych, problem jest często trudny do ukrycia. W rzeczywistości, wiele osób z jąkaniem chcą uniknąć mówienia w miejscach publicznych całkowicie. Jest to szczególnie trudny problem do przezwyciężenia, zwłaszcza dla tych, którzy muszą stawić czoła profesjonalnej publiczności.

Choć dokładna przyczyna jąkania nie jest znana, naukowcy zidentyfikowali pewne czynniki, które mogą być przyczyną tego stanu. Badania sugerują, że jąkanie zaczyna się podczas szybkiego rozwoju językowego, kiedy dzieci uczą się używać większych słów i dłuższych zdań. Z tego powodu rodzice mogą zauważyć objawy u swoich dzieci w wieku od dwóch do trzech lat. Ponadto, jąkanie może być oznaką dziedzicznych predyspozycji i gniewu, a także w niektórych chorobach psychosomatycznych.

Stres jest kolejną potencjalną przyczyną jąkania u dorosłych. Podczas gdy stres rzadko jest główną przyczyną, może być czynnikiem przyczyniającym się. Problemy finansowe, żałoba lub wypadek samochodowy mogą wywołać zaburzenia mowy u osoby dorosłej. Badanie lekarskie, jednak nie będzie w stanie ustalić, czy stres jest przyczyną jąkania u dorosłych.

Przyczyna psychologiczna jąkania opiera się na głębokiej traumie emocjonalnej. Osoba cierpiąca z powodu jąkania psychogennego może doświadczać PTSD. Z tego powodu może potrzebować pomocy specjalisty z zakresu zdrowia psychicznego. Terapeuta może przepisać leki na lęk i przewidywanie związane z tym stanem. Ten lek nie jest lekarstwem na jąkanie, ale może pomóc poprawić ich jakość życia.

Zaburzenia uwagi (ADD) jest inną częstą przyczyną jąkania. Osoby dotknięte tym zaburzeniem są zazwyczaj nadpobudliwe i mają problemy z koncentracją. Zaburzenie to może sprawić, że jąkanie staje się poważniejsze. Badanie przeprowadzone przez Browna i współpracowników wykazało, że mózgi osób jąkających się były nienormalnie aktywne podczas mówienia. Co więcej, tomografia komputerowa osób jąkających się wykazała wyższą aktywność prawej półkuli podczas mowy.

Przeczytaj również:  Psychoterapia psychodynamiczna - co to jest?

Jak leczyć jąkanie?

Jeśli zastanawiasz się, jak leczyć jąkanie, istnieje wiele sposobów, które możesz podjąć, aby przezwyciężyć to powszechne zaburzenie mowy. Pozytywna mowa własna jest jedną z takich opcji i może pomóc Ci przygotować mięśnie mówiące. Przeglądy akademickie to kolejny skuteczny sposób na leczenie jąkania. Oprócz pozytywnego self-talk, inne techniki leczenia jąkania obejmują praktykowanie przeglądów akademickich. Poniżej wymienione są niektóre wspólne zabiegi dla jąkania:

Mimo, że możesz być niepewny, które podejście jest właściwe dla Ciebie, wiele znanych osób złożyło publiczne oświadczenia o ich doświadczeniach radzenia sobie z jąkaniem. Niestety, ludzie z jąkaniem zostały wyśmiane i zastraszony przez dziesięciolecia, a czasami, słuchacze popełnili błąd myśląc, że są one kłamliwe lub głupie. Ale postawy zmieniły się w ciągu ostatnich kilku lat, zwłaszcza po premierze filmu The King’s Speech.

Pierwszą i najważniejszą metodą leczenia jąkania jest zajęcie się podstawowymi przyczynami tego stanu. Jąkanie ma tendencję do uruchomienia w rodzinach, a wiele rodzin mają więcej niż jednego członka, który jąka się. Podczas gdy kilka genów może być zaangażowany, to jest mało prawdopodobne, że pojedynczy gen jest przyczyną jąkania. Raczej winna jest kombinacja genów. Im więcej genów ma dana osoba, tym większe ryzyko jąkania.

Jak objawy jąkania zwiększają się podczas interakcji społecznych, może to zwiększyć nerwowość dziecka i uniknąć mówienia w miejscach publicznych. Dziecko może unikać sytuacji społecznych, ponieważ boi się, że będzie mu dokuczać lub nie chce zwracać uwagi na swój problem z mową. Jeśli zastanawiasz się, jak leczyć jąkanie, skontaktuj się z patologiem mowy w celu uzyskania właściwej diagnozy i leczenia. Będzie on w stanie pracować z Twoim dzieckiem, aby poprawić jego mowę i pokonać jego lęki.

Pomimo, że terapia skupia się na pierwotnej przyczynie jąkania, istnieje kilka wtórnych objawów. Objawy wtórne obejmują nadmierne używanie słów-wypełniaczy i kiwanie głową. Twoje dziecko może również zmieniać słowa lub porzucać myśli w środku zdania. Po wykluczeniu głównej przyczyny jąkania, następnym krokiem jest znalezienie planu leczenia, który odpowiada unikalnym potrzebom Twojego dziecka.