Jakie są objawy choroby afektywnej dwubiegunowej?

Choroba afektywna dwubiegunowa

W leczeniu choroby afektywnej dwubiegunowej podstawowym krokiem jest potwierdzenie rozpoznania manii lub hipomanii oraz określenie stanu nastroju. Leki stosowane w manii, hipomanii, depresji i eutymii wymagają różnych podejść do leczenia. Metody farmakologiczne mogą się także różnić w zależności od współwystępujących u pacjenta zaburzeń psychicznych, historii leczenia i prawdopodobieństwa wystąpienia działań niepożądanych.

Depresja dwubiegunowa

Objawy zaburzenia dwubiegunowego obejmują zwiększoną impulsywność, słabą ocenę sytuacji i nieobliczalne zachowanie. Ponadto osoby z zaburzeniem dwubiegunowym mogą podejmować lekkomyślne zachowania i aktywność seksualną, która może być niebezpieczna. Ponadto mogą wystąpić psychozy, halucynacje i urojenia. W niektórych ciężkich przypadkach, dla własnego bezpieczeństwa, osoba z zaburzeniami dwubiegunowymi może wymagać hospitalizacji. Aby zapewnić sobie zdrowie i bezpieczeństwo, pacjenci powinni jak najszybciej szukać profesjonalnej pomocy w związku z chorobą dwubiegunową.

Depresja dwubiegunowa i choroba afektywna dwubiegunowa to okresy podwyższonego nastroju. Epizod maniakalny może trwać do siedmiu dni, a po nim mogą również wystąpić okresy depresji. Nasilenie tych zmian nastroju zależy od danej osoby, a czas trwania faz maniakalnych i depresyjnych może być różny u różnych osób. U niektórych osób epizody te występują rzadko, podczas gdy inni mogą doświadczać ich codziennie. Jednak u innych osób epizod depresji dwubiegunowej lub epizod maniakalny może trwać nawet dwa lata.

Bez względu na to, czy dana osoba cierpi na jeden czy oba typy tej choroby psychicznej, badanie stanu psychicznego może wskazać rozpoznanie. Jednak zebranie odpowiedniej historii objawów podczas jednej wizyty klinicznej jest często niemożliwe. Dlatego tak ważne jest nawiązanie współpracy terapeutycznej z pracownikiem służby zdrowia psychicznego. Czynniki te mogą być trudne do oceny podczas jednej wizyty, ale mogą ułatwić postawienie diagnozy.

Antypsychotyki są rzadko przepisywane jako monoterapia w BD. Leki przeciwdepresyjne mogą wywołać epizod maniakalny i mogą nie być odpowiednie dla pacjentów z chorobą dwubiegunową. Ponieważ depresja dwubiegunowa trwa dłużej niż depresja jednobiegunowa, leczenie depresji dwubiegunowej jest również wyjątkowe. Dwa leki przeciwdepresyjne, kwetiapina i olanzapina, wykazały pewną skuteczność, ale są również związane z niską tolerancją.

Objawy choroby dwubiegunowej: faza manii

Faza manii w chorobie afektywnej dwubiegunowej powoduje, że osoba doświadcza uczucia zwiększonej energii, kreatywności i euforii. Osoba taka może czuć się nadpobudliwa i niezwyciężona, może angażować się w ryzykowne lub niebezpieczne działania. W niektórych skrajnych przypadkach objawy te mogą być na tyle poważne, że wymagają hospitalizacji. Osoby cierpiące na chorobę dwubiegunową mogą potrzebować profesjonalnej pomocy, aby przezwyciężyć jej objawy. Jeśli jednak doświadczasz objawów manii, są pewne rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę.

Przeczytaj również:  Doomscrolling - Co to jest i dlaczego warto z tym skończyć?

Zmiany nastroju w fazie manii u osoby z chorobą afektywną dwubiegunową muszą znacznie różnić się od zwykłego stanu i muszą być długotrwałe. Mogą trwać przez kilka dni, tygodni lub miesięcy. Fazy maniakalne mogą być rzadkie lub występować sporadycznie, ale w większości przypadków trwają tygodniami, a nawet miesiącami. Czas trwania faz maniakalnych i depresyjnych różni się u poszczególnych osób. U niektórych osób faza manii może być pojedynczym epizodem, podczas gdy u innych faza depresji może być częstsza i trwać latami.

Leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej jest różne, ale większość osób dobrze reaguje na psychoterapię, terapię rozmową i leki. Terapia może pomóc osobie zrozumieć, jak jej działania wpływają na innych i na nią samą. Różne techniki, w tym CBT i terapia rodzinna, mogą pomóc osobie nauczyć się radzić sobie z objawami choroby afektywnej dwubiegunowej. Dodatkowo, w rzadkich przypadkach, może być zalecana terapia elektrowstrząsami. Terapia ta polega na podawaniu do mózgu krótkotrwałych prądów elektrycznych.

Objawy manii obejmują następujące symptomy: hipomanię i depresję. Osoby z chorobą afektywną dwubiegunową doświadczają zarówno epizodów manii, jak i depresji. Po fazie manii często występują epizody depresji. W czasie hipomanii osoba może stać się bardzo niekontrolowana, a nawet angażować się w ryzykowne działania. Podczas hipomanii osoba może wykazywać ryzykowne zachowania lub źle oceniać sytuację.

Zaburzenia afektywne – epizod hipomanii

Zaburzenia afektywne – epizod hipomanii może być spowodowany przez wiele czynników, w tym trudne wydarzenia życiowe, stres i niewystarczającą ilość snu. Do hipomanii mogą się również przyczynić inne czynniki, w tym urazy mózgu, udary, toczeń lub zapalenie mózgu. Pomimo swojej powagi, hipomania jest zwykle krótkotrwała i nie przeszkadza w codziennym życiu ani nie powoduje znaczących szkód.

Leczenie hipomanii różni się w zależności od osoby. Zazwyczaj leczy się ją lekami przeciwpsychotycznymi lub stabilizatorami nastroju, ale możliwe jest wystąpienie hipomanii u osoby bez żadnych schorzeń leżących u jej podłoża. W leczeniu hipomanii można również stosować psychoterapię, która może obejmować różne techniki mające na celu pomóc pacjentowi w rozpoznaniu objawów hipomanii i nauczeniu się radzenia sobie z nimi. W niektórych przypadkach hipomanię mogą wywołać również leki psychiatryczne.

Przeczytaj również:  Co to jest Xanax?

Osoba z chorobą dwubiegunową doświadcza nawracających epizodów dużej depresji i hipomanii. Osoba doświadczająca epizodu hipomanii może czuć się dobrze, ale następnego dnia będzie przygnębiona. Ten rodzaj manii może być jednak mniej wyraźny niż pełny epizod maniakalny i może trwać do tygodnia. Podczas epizodu hipomanii osoba doświadcza pięciu lub więcej objawów, które stanowią wyraźną zmianę w funkcjonowaniu w stosunku do stanu normalnego.

Pomimo objawów podobnych do manii, hipomania jest często łatwiejsza do opanowania. Nie przeszkadza ona w codziennych czynnościach, a ludzie mogą po prostu zauważyć zmianę nastroju lub zachowania. W ciężkich przypadkach mania może przeszkadzać w codziennych czynnościach, a nawet zagrażać życiu. Osoby z manią mogą być nawet hospitalizowane przez kilka tygodni, wymagając pomocy pracownika służby zdrowia. Leczenie hipomanii powinno być podjęte jak najszybciej.

Zaburzenie dwubiegunowe: objawy psychotyczne

Osoby z zaburzeniem dwubiegunowym mogą doświadczać objawów psychotycznych, w tym halucynacji i paranoi. Halucynacje obejmują słyszenie lub widzenie rzeczy, których nie ma, oraz słyszenie lub widzenie rzeczy, które nie są wypowiadane. W przypadku psychozy ludzie mogą nawet nie rozpoznawać innych osób cierpiących na to zaburzenie. Może im się wydawać, że są obserwowani lub mają szczególny talent, albo że inni ludzie próbują ich skrzywdzić.

Gdy ktoś wykazuje objawy zaburzenia dwubiegunowego, może zacząć zachowywać się gniewnie lub defensywnie. Może też wierzyć, że ktoś ją prześladuje. Jeśli zauważysz u swojej bliskiej osoby któreś z tych zachowań, powinieneś natychmiast szukać pomocy medycznej. Lekarz oceni pacjenta i zapyta o objawy, historię choroby i stosowanie leków na receptę. Aby postawić diagnozę zaburzenia dwubiegunowego, pacjent musi wykazywać wszystkie objawy wymienione w Diagnostycznym i Statystycznym Podręczniku Zaburzeń Psychicznych-5.

Chociaż w tym badaniu stan nastroju nie został określony ilościowo ani formalnie zebrany, możliwe jest, że aktualny stan nastroju pacjentów mógł wpłynąć na wyniki testów psychotycznych. W przyszłych badaniach należy sprawdzić, czy cechy psychotyczne zgodne lub niezgodne z nastrojem mogą wpływać na rokowanie kliniczne i wyniki funkcjonalne. Jeśli istnieją różnice między cechami psychotycznymi zgodnymi i niezgodnymi z nastrojem, można przewidzieć, które z nich będą się pogarszać z czasem.

Przeczytaj również:  Jak szybko zasnąć czyli sposób na bezsenność i wojskowy sen

Leczenie choroby afektywnej dwubiegunowej obejmuje leki, psychoterapię i edukację. Podstawą leczenia jest psychoterapia. W ostrej fazie choroby stosuje się leki farmakologiczne, a leczenie kontynuuje się po powrocie do zdrowia. Pacjent może wymagać dodatkowej terapii, ale w ostatecznym rozrachunku pomoże mu ona prowadzić normalne życie. Najlepiej jest wcześnie zdiagnozować i leczyć to zaburzenie. Jeśli doświadczasz któregokolwiek z tych objawów, natychmiast skonsultuj się z lekarzem, aby omówić możliwości leczenia.

Zaburzenie dwubiegunowe – podstawowe podtypy

Istnieją podstawowe podtypy zaburzenia afektywnego dwubiegunowego. Podtypy te określane są jako depresja maniakalna, hipomania lub stany mieszane. Częstość występowania zaburzeń dwubiegunowych waha się od jednego procenta do pięciu procent, w zależności od wieku i płci danej osoby. Naukowcy odkryli, że między pacjentami z zaburzeniami dwubiegunowymi a osobami zdrowymi istnieją różnice w objętości mózgu. Chociaż nie jest to w pełni zrozumiałe, farmakoterapia może poprawić długoterminowy przebieg zaburzeń dwubiegunowych.

Psychologowie często identyfikują osoby z zaburzeniami dwubiegunowymi na podstawie objawów i historii tych zaburzeń. Objawy obejmują zmiany wzorców snu i poziomu aktywności oraz nietypowe zachowania. Osoby z zaburzeniem dwubiegunowym doświadczają wyraźnych okresów wzmożonych emocji, czyli epizodów nastroju, które trwają przez większość dnia lub kilka dni. U niektórych osób epizodom nastroju mogą towarzyszyć cechy mieszane, takie jak wściekłość lub paranoja.

Szybka cyrkulacja jest innym rodzajem choroby afektywnej dwubiegunowej. U osób z szybką zmianą cykliczną występują cztery lub więcej epizodów nastroju w ciągu 12 miesięcy. Epizody te muszą trwać co najmniej pięć dni. Czasami epizody te mogą wystąpić w ciągu tego samego dnia lub tygodnia. Szybka rotacja nie ma pełnego profilu objawów, w tym zmniejszonego zapotrzebowania na sen. Zaburzenia te są czasami określane jako „ultraszybkie”, chociaż ta klasyfikacja jest przedmiotem dyskusji w psychiatrii.

Zaburzenia cyklotymiczne są łagodniejszą odmianą choroby afektywnej dwubiegunowej. Objawy cyklotymii nie są odrębne diagnostycznie. U pacjentów z zaburzeniem cyklotymicznym występują naprzemiennie okresy podwyższonego i obniżonego nastroju. Aby objawy te można było uznać za dwubiegunowe, muszą one utrzymywać się przez co najmniej dwa lata. Niektóre osoby z tym zaburzeniem mają okresy normalnego nastroju, ale nie mają epizodów spełniających kryteria diagnostyczne.