Lęk – Jak go zredukować?

Lęk - jak go zredukować

Istnieje wiele różnych metod leczenia lęku, w tym terapia ekspozycyjna, trening uważności i różne techniki radzenia sobie z lękiem. Strategie te można opanować samodzielnie lub z pomocą wyszkolonego specjalisty. Edukacja jest ważnym krokiem w procesie zdrowienia i może obejmować fizjologię reakcji „ucieczka lub walka”, która jest niewłaściwie uruchamiana, gdy doświadczamy lęku. Przejęcie kontroli nad tymi objawami to dobry pierwszy krok.

Co to jest lęk?

Jeśli obawiasz się, że możesz mieć atak lęku, warto wiedzieć, że lęk może być spowodowany przez wiele różnych sytuacji. Jeśli nadmiernie martwisz się czymś, co może się nawet nie wydarzyć, pamiętaj, że możesz zmienić tę sytuację. Na przykład, realistycznie rzecz biorąc, można obawiać się utraty pracy. W takim przypadku można podjąć aktywne działania, szukając nowej pracy i umawiając się na rozmowy kwalifikacyjne po pracy. Podejmując działania, poczujesz większą kontrolę nad sytuacją.

Lęk jest stanem psychologicznym, który powoduje reakcję ucieczki lub walki. Wywołuje w organizmie napływ substancji chemicznych odpowiedzialnych za stres i adrenaliny. Ćwiczenia pomagają spalić te substancje chemiczne i sprzyjają odprężeniu. Jeśli chcesz zmniejszyć objawy lęku, spróbuj uprawiać aktywność fizyczną trzy do czterech razy w tygodniu. Ważne jest, aby w tym czasie zmienić aktywność na taką, która sprawia przyjemność. Należy także próbować różnych form aktywności, aby uzyskać jak najwięcej korzyści.

Objawy zaburzeń lękowych mogą być symptomem szerszego stanu chorobowego. Objawy lęku mogą być pierwszym symptomem leżącego u podstaw problemu zdrowotnego, dlatego lekarz może chcieć wykluczyć chorobę fizyczną. Niektóre leki i traumatyczne przeżycia mogą wywoływać stany lękowe. Ponadto, zaburzenia lękowe mogą być spowodowane cechami dziedzicznymi. Objawy lęku mogą przeszkadzać w wykonywaniu codziennych czynności i powodować uczucie przygnębienia.

Aby zmniejszyć objawy lęku, ważne jest, aby skupić się na teraźniejszości. Skuteczną metodą łagodzenia niepokoju i koncentrowania się na teraźniejszości jest stosowanie ćwiczeń oddechowych, aby zwrócić uwagę na teraźniejszość. Osobom cierpiącym na zaburzenia lękowe warto zapewnić sobie sieć wsparcia, która pomoże im radzić sobie z lękiem. Amy Morin, redaktor naczelna portalu Verywell Mind, terapeutka i prowadząca podcasty, dzieli się strategią radzenia sobie z lękiem. Twierdzi, że „lęk to nadmierne zamartwianie się czymś, co może się wydarzyć, ale jeszcze nie nastąpiło. Im bardziej skupiasz się na teraźniejszości, tym bardziej pozytywny stanie się twój obraz siebie.

Lęk jest normalny dla większości ludzi, a jeśli staje się nieproporcjonalny, może być objawem zaburzenia medycznego. Zaburzenia lękowe mogą wpływać na zachowanie i przetwarzanie emocji, a nawet powodować objawy fizyczne. Oprócz objawów wpływających na codzienne życie, zaburzenia lękowe dotykają ponad 40 milionów ludzi w samych Stanach Zjednoczonych. Chociaż tylko 36 procent osób z zaburzeniami lękowymi jest leczonych, objawy są wystarczająco powszechne, aby sprawiać kłopoty.

Przeczytaj również:  Jak sobie radzić z lękiem antycypacyjnym?

Dlaczego odczuwamy lęk?

Lęk jest powszechną ludzką emocją i wpływa na nasze codzienne życie na wiele sposobów. Niepokój powoduje, że czujemy się głodni nawet po jedzeniu. Może on również wpływać na nasze nawyki żywieniowe, powodując, że czujemy się zmuszeni do jedzenia więcej niż zwykle. Ważne jest jednak, aby dostrzec różnicę między częstym niepokojem a prawdziwym głodem. Częsty niepokój powoduje, że człowiek czuje się ciągle głodny, co jest reakcją na stres. Oto kilka sposobów rozpoznawania i leczenia niepokoju.

Utrzymywanie równowagi: Lęk jest spowodowany naszą tendencją do skupiania się na przyszłości. Niezdrowe jest ciągłe martwienie się o to, co może się nie wydarzyć. Staraj się pozostać w teraźniejszości poprzez aktywność fizyczną, np. spacer. Podczas spaceru zwracaj uwagę na każde odczucie w swoim ciele, takie jak temperatura powietrza i dźwięki wokół Ciebie. Możesz to robić wszędzie, a praktykując mindfulness, możesz przerwać swoje lękowe schematy myślowe.

Lęk może również powodować objawy fizyczne, takie jak szybsze bicie serca, spocone dłonie, mdłości i drżenie. Objawy te są naturalne i stanowią część reakcji „walcz lub uciekaj”, a ich nasilenie może być od łagodnego do skrajnego. Ale skąd mamy wiedzieć, czy odczuwamy lęk? Lęk jest normalną reakcją na pewne sytuacje i może pomóc nam w rozpoznaniu niebezpieczeństwa. Często mózg uwalnia hormony stresu, które powodują, że nasze ciało doświadcza fizycznych objawów.

W przypadku osób cierpiących na lęk leczenie może obejmować leki i terapię. Leki są często stosowane w leczeniu zaburzeń lękowych, a psychoterapia polega na uczeniu się nowych umiejętności radzenia sobie z nimi. Możliwe jest rzucenie palenia, picia alkoholu lub innych szkodliwych zachowań, ale najlepiej jest najpierw poszukać profesjonalnej pomocy. Wiele uniwersytetów oferuje studentom bezpłatne usługi w zakresie zdrowia psychicznego. Ponadto w Internecie można uzyskać bezpłatną pomoc na temat różnych problemów związanych ze zdrowiem psychicznym. Jeśli nie chcesz płacić za drogie leczenie, możesz także skorzystać z bezpłatnej grupy wsparcia online.

Czasami do lęku mogą przyczynić się ukryte problemy medyczne. Jeśli lęk jest silny, lekarz może zlecić wykonanie badań w celu wykluczenia innych problemów zdrowotnych. Niektóre leki mogą wywoływać stany lękowe, dlatego najlepiej najpierw skonsultować się z lekarzem. Ponadto stres związany z chorobą lub traumatycznymi przeżyciami może zwiększać ryzyko wystąpienia zaburzeń lękowych. W niektórych przypadkach lęk jest wynikiem działania czynników genetycznych lub środowiskowych. Niezależnie od przyczyny, diagnoza powinna być postawiona jak najszybciej.

Przeczytaj również:  Co to jest dystres i jak można mu zapobiegać?

Objawy

Często osoby z zaburzeniami lękowymi unikają sytuacji, które normalnie uważają za bezpieczne. Osoby te doświadczają nagłych, przyspieszających bicie serca ataków paniki, które sprawiają, że czują się tak, jakby ich umysł był pusty. Często mylą ten stan z inną chorobą i odwiedzają wielu lekarzy i szpitali, aby poznać przyczynę swojego stanu. Lekarz może pomóc w ustaleniu, które objawy są spowodowane lękiem i jak je zmniejszyć. Ważne jest także, aby podjąć działania, gdy zauważysz u siebie objawy lęku.

Dla osób z zaburzeniami lękowymi dostępnych jest wiele metod leczenia, w tym terapia ekspozycyjna, trening uważności i techniki relaksacyjne. Technik tych można nauczyć się samemu lub skonsultować się z przeszkolonym specjalistą. Podczas leczenia ważne jest zrozumienie fizjologicznych czynników wyzwalających reakcję „ucieczka lub walka” i ich związku z lękiem. Rozumiejąc, jak działa ten proces i unikając sytuacji, które wywołują tę reakcję, uzyskasz większą kontrolę nad objawami.

Poważnym problemem związanym z lękiem jest zespół stresu pourazowego, który może wystąpić po bardzo traumatycznym wydarzeniu. Objawy mogą sięgać od przerażających myśli i retrospekcji do ogólnego poczucia strachu i zmartwienia. Osoby cierpiące na PTSD doświadczają objawów, które mogą zakłócać ich codzienne życie, często przez miesiące, a nawet lata. Chociaż nikt nie wie na pewno, co jest przyczyną lęku, badania wykazały, że procesy leżące u podstaw większości zaburzeń lękowych są podobne. Osoby cierpiące na zaburzenia lękowe często są nadmiernie zestresowane i reagują negatywnie na nieprzyjemne uczucia, co może potęgować ich lęk.

Aby ustalić, czy cierpisz na zaburzenia lękowe, Twój lekarz rozpocznie od zebrania pełnego wywiadu i badania fizykalnego. Chociaż nie ma specyficznego testu diagnostycznego dla zaburzeń lękowych, lekarz może przeprowadzić serię badań, aby wykluczyć wszelkie przyczyny fizyczne. Lekarz może zapytać pacjenta o stopień nasilenia objawów i o to, czy przeszkadzają one w codziennych czynnościach. Lekarz może również obserwować zachowanie pacjenta i zapoznać się z Diagnostycznym i Statystycznym Podręcznikiem Zaburzeń Psychicznych, aby ustalić, czy pacjent cierpi na zaburzenia.

Chociaż nie ma znanego leku na zaburzenia lękowe, wczesna diagnoza i leczenie są niezbędne do ograniczenia ich długoterminowych skutków. Czasami najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie kombinacji leków. Naucz się kontrolować swój stres i dołącz do grupy wsparcia, w której osoby cierpiące na zaburzenia lękowe mogą dzielić się swoimi doświadczeniami. Poza lekami, najskuteczniejszą metodą leczenia zaburzeń lękowych jest terapia behawioralna. Jeśli zdiagnozowano u Ciebie zaburzenie lękowe, powinieneś skorzystać z porady wykwalifikowanego specjalisty.

Przeczytaj również:  Ataki paniki - czym są i jak leczyć objawy tego zaburzenia?

Czy można wyleczyć lęk?

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli chcesz wyleczyć lęk, jest to możliwe! Dostępnych jest wiele metod leczenia, od zmiany stylu życia po leki. Niektórzy ludzie odkryli, że oprócz leków pomaga rozmowa z psychiatrą lub psychologiem. Inni odnieśli sukces dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym i nauce medytacji. Jeśli nie jesteś pewien, która metoda leczenia jest dla Ciebie odpowiednia, porozmawiaj z lekarzem. Najważniejsze jest zrozumienie, że nie ma lekarstwa na lęk, ale są rzeczy, które możesz zrobić, aby zmniejszyć jego objawy.

Oprócz leków na receptę, leczenie lęku można znaleźć poprzez psychoterapię. Chociaż niemożliwe jest całkowite zbadanie lęku, możliwe jest zmierzenie efektów różnych terapii poprzez porównanie wyników dwóch z nich. Na szczęście terapia poznawczo-behawioralna, czyli CBT, jest skuteczna w leczeniu różnych stanów, w tym zaburzeń lękowych uogólnionych. Chociaż wybór między różnymi opcjami leczenia może wydawać się mylący, najlepiej jest szukać terapii o najsilniejszych dowodach naukowych.

Pomimo że benzodiazepiny mogą zmniejszyć nieprawidłową aktywność elektryczną w mózgu, nie są trwałym lekiem. Można się od nich uzależnić fizycznie i łatwo ich nadużywać. Terapia poznawczo-behawioralna jest skuteczną metodą leczenia lęku, która skupia się na podstawowej przyczynie tego zaburzenia. Ale czy jest to najlepszy sposób na wyleczenie lęku? Należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Po pierwsze, terapia jest nadal najlepszym sposobem leczenia lęku.

Jeśli jesteś rodzicem i chcesz wiedzieć, jak leczyć lęk, musisz upewnić się, że rozmawiasz z dzieckiem o swoich obawach. Dziecko z lękiem może czuć się przytłoczone zmartwieniami i może nie być w stanie spać w nocy. Często niepokój może być na tyle silny, że przeszkadza w normalnym życiu dziecka. Nie ma pewnego sposobu na leczenie zespołu stresu pourazowego, ale można podjąć kroki w celu zminimalizowania objawów i powrotu do cieszenia się życiem.

Psychologiczne leczenie zaburzeń lękowych może pomóc zmniejszyć objawy lęku i nauczyć się radzić sobie z tym stanem. Najczęściej stosowaną metodą jest terapia poznawczo-behawioralna, która pomaga osobom zidentyfikować i zmienić czynniki poznawcze wywołujące lęk. Dzięki redukcji tych czynników pacjenci mogą powoli powrócić do normalnych czynności. Nauczą się panować nad objawami i będą w stanie radzić sobie z lękiem lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak najlepszym sposobem na wyleczenie lęku jest połączenie terapii i zmiany stylu życia.