Lęk swobodny – co powinniśmy o nim wiedzieć i jak go rozpoznać?

Lęk swobodny, co powinniśmy o nim wiedzieć i jak go rozpoznać

Co to jest lęk swobodny? Co go wywołuje i jak można go leczyć? Neurobiolog i redaktor naczelny popularnego magazynu internetowego wyjaśnia, dlaczego to zaburzenie lękowe dotyka zarówno dorosłych, jak i dzieci. Lęk swobodny może być objawem wielu schorzeń, w tym cukrzycy, nadczynności tarczycy, astmy, przewlekłego bólu i zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych.

Lęk swobodny – co to jest?

Zaburzenia lękowe mogą objawiać się na wiele sposobów, ale lęk swobodny jest przypadkiem wyjątkowym. U osób z tym zaburzeniem występują zarówno objawy fizyczne, jak i psychiczne. Objawy te zazwyczaj pokrywają się z objawami GAD, zaburzenia, które wywołuje skrajny lęk. Osoby cierpiące na GAD stale obawiają się, że może wydarzyć się najgorsze, co może zakłócać ich ogólne życie i relacje osobiste. Ponadto objawy te nie zawsze pojawiają się w odpowiedzi na jakieś wydarzenie, lecz spontanicznie. Z tego powodu osoby z lękiem swobodnym mogą mieć również inne zaburzenia zdrowotne, w tym zespół stresu pourazowego i depresję.

Objawy lęku swobodnego obejmują ogólny brak koncentracji, tendencję do rozpraszania się i niski próg lęku. Osoby z tym zaburzeniem często się rozpraszają, przez co ich cele są bardziej zagrożone. Niektórzy ludzie mają genetyczne predyspozycje do odczuwania lęku i stresu. Ich geny zostały powiązane z reakcyjnymi zachowaniami, takimi jak niska tolerancja na niepowodzenia w przeszłości. W innych przypadkach chemia mózgu może być związana z różnymi poziomami neurotyczności.

Osoby z lękiem swobodnym są często podatne na zachorowanie na GAD. W wielu przypadkach nie istnieje żadna możliwa do zidentyfikowania przyczyna, a objawy mogą pojawić się bez diagnozy zdrowia psychicznego. Rozpoznanie zaburzenia lękowego uogólnionego jest ważne, jeśli występują u Ciebie objawy lęku swobodnego. Ale nawet jeśli nie ma Pan/Pani diagnozy, powinien Pan/Pani skontaktować się z psychologiem w celu omówienia swoich objawów.

Istnieje wiele rodzajów leczenia lęku swobodnego, w tym terapia poznawczo-behawioralna (CBT) i leczenie farmakologiczne. Oba te sposoby leczenia polegają na nauce rozpoznawania przyczyn lęku i pracy nad skutecznym leczeniem. Niektórzy pacjenci mogą również korzystać z leków przeciwlękowych, ćwiczeń mindfulness i jogi, które zapewniają zdrowe ujście dla mózgu. W skrajnych przypadkach konieczne może być zastosowanie leków.

Lęk swobodny u dorosłych i dzieci

Jeśli kiedykolwiek doświadczyłeś ataku lęku swobodnego, prawdopodobnie zastanawiałeś się, co to wszystko oznacza. Taki lęk nie jest wynikiem prawdziwej katastrofy, ale mimo to może być przerażający. Oto, co należy wiedzieć o lęku swobodnym u dorosłych i dzieci. Możesz być zaskoczony, gdy dowiesz się, że nie jesteś sam. Możliwe jest leczenie tego zaburzenia lękowego i nauczenie się, jak radzić sobie z własnymi objawami.

Przeczytaj również:  Biofeedback i lęk - Dziennik Psychiatryczny

Istnieje wiele teorii na temat przyczyn lęku swobodnego. Może on być wynikiem zmienionych neuroprzekaźników w mózgu lub kombinacji tych dwóch czynników. Chociaż geny odgrywają tu pewną rolę, przyczyniają się do tego również czynniki środowiskowe. Badania wykazały, że istnieje związek między lękiem a neurotycznością – jedną z cech osobowości należących do Wielkiej Piątki. Lęk może być także objawem innych zaburzeń psychicznych.

Leczenie lęku unoszącego się swobodnie różni się w zależności od osoby. Może on być objawem uogólnionych zaburzeń lękowych lub lęku sporadycznego. Jednak najlepszym sposobem radzenia sobie z lękiem jest szukanie profesjonalnej pomocy. Terapia może pomóc w zrozumieniu i przezwyciężeniu swoich uczuć oraz poprawić jakość życia. Można także spróbować leczenia farmakologicznego lub terapii. Terapeuta może zaproponować program zmiany zachowań lub leki w celu leczenia lęku.

Lęk swobodnie pływający jest rodzajem rozproszonego, chronicznego lęku. Nie jest on związany z żadnym konkretnym obiektem ani sytuacją. Lęk swobodny mogą odczuwać zarówno osoby z zaburzeniami lękowymi, jak i te, u których nie zdiagnozowano zaburzeń psychicznych. Chociaż nie jest to odrębne zaburzenie psychiczne, objawy tego stanu są podobne do zaburzeń lękowych uogólnionych. Poza zaburzeniem lękowym uogólnionym, lęk swobodny jest objawem wielu innych rodzajów lęku.

Objawy lęku swobodnego

Jeśli doświadczasz uczucia niepokoju, nerwowości lub paniki podczas lęku swobodnego, możesz mieć objawy lęku swobodnego. Uczucia te są powszechne u osób z zaburzeniami lękowymi, ale mogą mieć różne nasilenie i czas trwania. Osoby z zaburzeniami lękowymi mogą doświadczać tych objawów częściej niż osoby bez tych zaburzeń. Lęk jest naturalną reakcją na stres i może być dziedziczny, co oznacza, że pewne czynniki ryzyka są bardziej powszechne u osób z lękiem.

Przyczyna lęku swobodnego nie jest znana, ale prawdopodobnie jest on związany z brakiem równowagi chemicznej w mózgu i zmienionym poziomem neuroprzekaźników. Genetyka i długotrwałe nadużywanie substancji mogą również przyczynić się do rozwoju lęku swobodnego. Nie ma jednej jedynej przyczyny lęku swobodnego, ale może on być objawem depresji lub zaburzeń panicznych. Dowiedz się więcej o lęku swobodnym i jak sobie z nim radzić.

Przeczytaj również:  Perfekcjonizm - jak nauczyć się nie żyć perfekcyjnie?

Osoby z lękiem swobodnym mogą doświadczać uczucia ciągłego zamartwiania się i strachu bez wyraźnego powodu. Uczucie to może pojawić się nagle i bez ostrzeżenia, a nawet wpływać na codzienne czynności. Lęk wolno pływający może być nawet spowodowany innymi zaburzeniami psychicznymi, takimi jak zespół stresu pourazowego. Aby uzyskać pomoc, należy zgłosić się do lekarza. Można od razu zacząć ćwiczyć techniki relaksacyjne. A jeśli objawy nie ustępują, być może nadszedł czas, aby poszukać leczenia.

Leczenie lęku swobodnego polega na połączeniu terapii i leków. Terapia CBT ma na celu znalezienie przyczyny stresu i angażuje mózg w produktywne działania. W niektórych skrajnych przypadkach przepisuje się leki na receptę. Ich działanie polega na aktywacji neuroprzekaźników, które pomagają w zwalczaniu lęku i stresu. Objawy lęku wolno pływającego mogą nie być oczywiste, ale są one przyczyną wielu problemów psychologicznych.

Sposoby leczenia lęku wolno pływającego

Celem każdego leczenia lęku wolno pływającego jest zmniejszenie jego poziomu, tak aby można było sobie z nim poradzić. Nie pozwoli to jednak na całkowite wyeliminowanie lęku. Jest to chroniczny wzorzec zamartwiania się bez konkretnego celu. Ten rodzaj lęku może zaburzać cykl snu, codzienną rutynę i wydajność pracy. Ważne jest, aby znaleźć przyczynę niepokoju i jak najszybciej ją wyleczyć. Oto kilka sposobów leczenia lęku wolno pływającego:

Objawy lęku wolno pływającego są różne dla każdego. Jednak większość cierpiących na nie osób odczuwa stres, zmartwienie i dyskomfort. Objawy lęku mogą być krótkotrwałe lub utrzymywać się przez wiele godzin. Osoby, które już zmagają się z zaburzeniami lękowymi, są bardziej narażone na wystąpienie tego typu objawów. Lęk jest naturalną reakcją człowieka na sytuacje stresowe. Do rozwoju lęku przyczyniają się prawdopodobnie czynniki genetyczne i środowiskowe. Niektóre czynniki ryzyka mogą również zwiększać lęk.

Jeśli cierpisz na lęk unoszący się swobodnie, powinieneś porozmawiać z lekarzem i poszukać leczenia. Jeśli objawy nie ustępują, należy skonsultować się z psychologiem lub psychiatrą. W zależności od nasilenia objawów lekarz może zdiagnozować u pacjenta zaburzenie lękowe uogólnione, zaburzenie paniczne, zaburzenie lękowe społeczne lub fobię specyficzną. Korzystając z usług profesjonalnego terapeuty, można uzyskać dostęp do ponad 2000 licencjonowanych terapeutów. Dzięki przystępnym cenom terapii online, zaczynającym się od 60 dolarów za tydzień, BetterHelp jest doskonałą opcją leczenia.

Przeczytaj również:  Megalofobia - lęk przed dużymi rzeczami

Aktywność fizyczna to kolejny sposób na obniżenie poziomu lęku. Znajdź ćwiczenie, które sprawia Ci przyjemność i zacznij je wykonywać, aby kontrolować swoje objawy. Nauczenie się nadawania etykiet swoim lękom może pomóc w rozpoznaniu czynników wyzwalających i znalezieniu sposobów na rozwiązanie problemu. Zaplanowanie czasu na zamartwianie się pomaga zidentyfikować pierwotną przyczynę uwalniającego się niepokoju. Pomocne może być także zapisywanie przyczyn i oznaczanie ich. A jeśli zmagasz się ze swobodnie unoszącym się niepokojem, wypróbuj niektóre z technik wymienionych powyżej.

Zrozumienie i akceptacja choroby

Lęk swobodnie unoszący się w powietrzu to uporczywy wzorzec zamartwiania się bez celu. Lęk jest poważnym problemem, a jego redukcja lub całkowite wyeliminowanie nie pomaga. Co więcej, może on negatywnie wpływać na cykl snu, produktywność i codzienne życie. Na szczęście dostępne są możliwości leczenia i istnieje wiele metod łagodzenia tych objawów. Terapia poznawczo-behawioralna może pomóc w zmianie wzorców lękowych i zmniejszeniu zachowań unikających.

Lęk swobodny może być objawem choroby podstawowej, takiej jak zaburzenia lękowe uogólnione, które charakteryzują się przewlekłym, nadmiernym zamartwianiem się. Lęk ten może być związany z konkretnymi myślami, zdrowiem fizycznym lub innymi czynnikami. Osoby z lękiem swobodnym mogą martwić się między innymi o pracę, rodzinę, pieniądze i zdrowie. Chociaż trudno jest zrozumieć przyczyny tego stanu, zaakceptowanie go i podjęcie leczenia może pomóc w znalezieniu drogi do lepszego zdrowia.

Przyczyny lęku swobodnego są złożone, ale zazwyczaj mają swoje źródło w środowisku, z którym dana osoba zetknęła się w dzieciństwie. Zwłaszcza dzieci są szczególnie podatne na działanie stresorów środowiskowych. Nie potrafią one wykształcić mechanizmów radzenia sobie z problemami aż do wieku dorosłego. Dlatego traumatyczne przeżycia z dzieciństwa mogą wpływać na ośrodki stresu w mózgu, co skutkuje utrzymywaniem się lęku przez całe życie. W rezultacie u podłoża lęku często leży kombinacja czynników genetycznych, środowiskowych i ekologicznych.

Lęk jest zaburzeniem trudnym do leczenia, a wielu cierpiących nie szuka pomocy, ponieważ uważa, że stan ten jest ich winą. Diagnoza zdrowia psychicznego jest często najlepszym pierwszym krokiem. Następnie można rozpocząć pracę nad leczeniem lęku za pośrednictwem licencjonowanego terapeuty. BetterHelp, wiodący dostawca terapii online, ma ponad 2000 licencjonowanych terapeutów, którzy oferują terapię w przystępnej cenie. Dzięki sesjom online zaczynającym się od 60 dolarów tygodniowo, możesz dowiedzieć się więcej o dostępnych opcjach leczenia.