Leki przeciw pobudzeniu w demencji i chorobie Alzheimera

Zagadnienie jest częstym objawem demencji i wiąże się ze znacznym pogorszeniem jakości życia pacjenta. W związku z tym leki zmniejszające pobudzenie są ważnym elementem opieki nad chorymi na demencję. Oprócz leków przeciwpsychotycznych dostępnych jest kilka innych leków na pobudzenie. Należą do nich gabapentyna, haloperidol, risperidon i prazosyna.

Gabapentyna

W ostatnich badaniach wykazano, że gabapentyna może być korzystna w leczeniu pobudzenia, które jest częstym objawem demencji. Gabapentyna jest lekiem przeciwdrgawkowym, który wydaje się działać w oparciu o unikalny mechanizm. W związku z tym była badana w badaniach klinicznych pod kątem innych zastosowań, w tym leczenia bólu neuropatycznego. Należy jednak pamiętać o kilku potencjalnych działaniach niepożądanych.

W jednym z badań przedstawiono serię przypadków 12 pacjentów z chorobą Alzheimera, u których nie uzyskano zadowalającej odpowiedzi na trzy różne leki. W jednym z badań stosowano średnią dawkę 900 mg/dobę, a u pacjentów mierzono pobudzenie i agresję. W innym badaniu porównano gabapentynę z placebo, ale wzięła w nim udział mniejsza liczba pacjentów. Wyniki tych dwóch badań wykazały, że gabapentyna była bezpieczna i skuteczna w zmniejszaniu pobudzenia u pacjentów z demencją.

W badaniu porównano również gabapentynę z trazodonem u 73-letniej zamężnej kobiety z chorobą Alzheimera w wywiadzie. Połączenie wysokiej dawki gabapentyny z trazodonem spowodowało znaczną poprawę jakości życia pana R., której nie można było osiągnąć za pomocą wcześniejszego leczenia farmakologicznego lub metod niefarmakologicznych. Podczas gdy wcześniejsze terapie lekowe były skuteczniejsze w leczeniu objawów behawioralnych choroby Alzheimera, połączenie gabapentyny z trazodonem ma lepsze podstawy do stosowania w tej populacji.

W innym badaniu lek stosowano w leczeniu padaczki w płacie skroniowym u pacjenta z DLB. W badaniu tym wykazano, że leczenie gabapentyną zmniejszyło częstość epizodów nocnych u tego pacjenta. Wynik w skali Folsteina MMSE pacjenta uległ poprawie i został on wypisany do domu sześć dni później. Objawy u pacjenta uległy poprawie po przepisaniu mu gabapentyny trzy razy na dobę.

Haloperidol

W metaanalizie pięciu badań, w których porównywano haloperidol z placebo u pacjentów z demencją i chorobą Alzheimera z pobudzeniem, stwierdzono, że w grupie leczonej nie było istotnej poprawy w zakresie pobudzenia. Wpływ leku na agresję był jednak mniej wyraźny. Nadal zaleca się ostrożne stosowanie haloperydolu i monitorowanie pacjentów pod kątem działań niepożądanych. Chociaż wydaje się, że haloperidol kontroluje zachowania agresywne w otępieniu, należy uważnie oceniać działanie leku.

Przeczytaj również:  Kompleks Kopciuszka - co to jest i jak go unikać?

Niniejsze badanie miało na celu ustalenie, czy haloperidol jest skuteczny i bezpieczny u pacjentów z chorobą Alzheimera. Pierwszorzędowym wynikiem jest czas do nawrotu psychozy i zaburzeń zachowania. Badanie składa się z dwóch faz: pierwsza to otwarta faza A, w której do badania włączani są pacjenci ambulatoryjni z chorobą Alzheimera spełniający kryteria włączenia. Pacjentom podaje się doustnie haloperydol w dawce od 1 do 5 mg na dobę, a następnie miareczkuje się ją w krokach co 1 miligram, aż do osiągnięcia odpowiedniej równowagi między skutecznością a działaniami niepożądanymi. Pacjenci, u których odpowiedź na leczenie nie spełnia kryteriów wyniku głównego, są leczeni lekiem alternatywnym.

W fazie A badania do badania włączono pacjentów z rozpoznaniem demencji według DSM-III-R. Sześćdziesiąt jeden procent pacjentów miało psychozę, a większość z nich przejawiała zachowania destrukcyjne. Kryteria wykluczenia obejmowały uzależnienie od narkotyków lub alkoholu, udar mózgu i inne przyczyny demencji. Sześćdziesięciu pacjentów ukończyło fazę A, a 60 pacjentów ukończyło drugą fazę.

Risperidon

W badaniu populacyjnym 152 osób z demencją częstość występowania halucynacji i urojeń w ciągu 18 miesięcy wynosiła odpowiednio 19% i 7%. Wśród osób z chorobą Alzheimera 6,5% zgłaszało umiarkowane lub ciężkie urojenia, a 2,6% – odpowiednio – pod koniec badania. Częstość występowania urojeń i halucynacji wynosiła odpowiednio 9% i 11% po 5 miesiącach leczenia.

Inne leki przeciwagresyjne w fazie rozwoju to risperidon, kwetiapina i rywastygmina. Naukowcy badali ich skuteczność i bezpieczeństwo u osób z demencją. Ponadto w niedawnym badaniu opublikowanym w czasopiśmie BMJ wykazano obiecujące działanie przeciwpsychotyczne i modulujące nastrój w tej populacji. Konieczne są jednak dalsze badania w celu ustalenia, które leki charakteryzują się najwyższym profilem bezpieczeństwa i skuteczności.

Istnieje kilka różnych rodzajów demencji, przy czym każdy rodzaj schorzenia charakteryzuje się własnym, unikalnym zestawem zmian neuropatologicznych. W chorobie Alzheimera układ cholinergiczny staje się hipo- lub hiperaktywny, a układy noradrenergiczny i serotoninergiczny ulegają dysfunkcji. Te zmiany w ekspresji receptorów wpływają na prawidłowe funkcjonowanie OUN. Risperidon jest stosunkowo bezpiecznym i skutecznym lekiem przeciwagregacyjnym dla tej populacji.

Przeczytaj również:  Oksykarbazepina - czy ma znaczenie w chorobie dwubiegunowej?

Badania wykazały, że risperidon poprawia pamięć u pacjentów z otępieniem w podeszłym wieku i zmniejsza liczbę zdarzeń niepożądanych. Chociaż istnieją ograniczone dowody potwierdzające długoterminowe stosowanie risperidonu, jest on nadal zalecany u pacjentów z chorobą Alzheimera. Podobnie jak wszystkie leki przeciwpsychotyczne, lek ten powinien być jednak stosowany wyłącznie w połączeniu z innymi metodami leczenia u danego pacjenta.

Prazosyna

Nowy lek o nazwie prazosyna jest badany w celu zmniejszenia pobudzenia u pacjentów z chorobą Alzheimera i innymi demencjami. Lek należy do klasy alfa-blokerów i działa poprzez konkurowanie z noradrenaliną o wiązanie się z receptorem adenozyny (AR). Zmniejszenie aktywacji receptora AR może prowadzić do zmniejszenia pobudzenia i agresji u pacjentów z chorobą Alzheimera. W kilku badaniach klinicznych wykazano jego skuteczność w tym zakresie.

Lek jest dostępny w postaci kapsułek i może być stosowany w leczeniu wielu różnych schorzeń. Jest dostępny w różnych dawkach i postaciach, może występować w różowej, niebieskiej lub białej kapsułce. Kapsułki mogą różnić się od tych podanych na etykiecie, dlatego należy skonsultować się z farmaceutą w celu potwierdzenia marki przyjmowanego leku. Możliwe, że w czasie trwania badania apteka zmieniła producenta.

W komunikacji między komórkami nerwowymi biorą udział liczne neuroprzekaźniki. Neuroprzekaźniki są odpowiedzialne za wiele funkcji, w tym pamięć, odpowiedź immunologiczną i stan zapalny. U pacjentów z chorobą Alzheimera neuroprzekaźnik o nazwie noradrenalina wchodzi w interakcję z adrenoreceptorem alfa-1 (AR), co może skutkować zwiększoną agresją i pobudzeniem.

Chociaż nikt nie wie dlaczego, uważa się, że zwiększona reaktywność noradrenaliny na adrenoreceptorze alfa-1 może przyczyniać się do pobudzenia związanego z demencją. Prazosyna jest ogólnym antagonistą receptora alfa-1 AR, który łatwo przenika przez krew do mózgu i zmniejsza pobudzenie u pacjentów z chorobą Alzheimera.

Brexpiprazol

W badaniu klinicznym Brexpiprazolu, leku przeciwagresyjnego stosowanego w chorobie Alzheimera i związanych z nią psychozach, wykazano, że znacząco zmniejsza on nasilenie objawów i częstość występowania drażliwości u pacjentów z demencją. Konieczna jest dalsza ocena jego skuteczności w dłuższym badaniu. Kilka związków ukierunkowanych na receptor 5-HT2A znajduje się we wczesnej fazie rozwoju.

Brexpiprazol jako lek przeciwpsychotyczny ma szereg działań niepożądanych i dlatego nie jest zalecany u pacjentów ze schizofrenią. Należy również pamiętać, że lek nie jest zalecany u pacjentów w podeszłym wieku, ponieważ są oni bardziej podatni na działania niepożądane. Nie należy stosować leku u pacjentów z wrodzonym zespołem długiego QT oraz u osób, u których istnieje ryzyko wydłużenia odstępu QTc.

Przeczytaj również:  Schizofrenia - jakie są jej rodzaje i objawy?

Badania skuteczności są kolejnym krokiem w rozwoju nowych terapii pobudzenia. Obecnie w badaniach klinicznych znajduje się osiem leków. Spośród nich najbardziej znanym środkiem jest brekspiprazol (czopek z d-fenyloalaniną). Został on już zatwierdzony do leczenia schizofrenii i terapii wspomagającej w dużych zaburzeniach depresyjnych, a badania potwierdzające są w toku.

Wśród obiecujących badań nad lekiem przeciw pobudzeniu w demencji i chorobie Alzheimera są dwa badania ukierunkowane na psychozę związaną z neurodegeneracją – apatię. Wstępne wyniki tych badań są obiecujące. Opracowano nowe kryteria dla każdego zespołu behawioralnego w celu zminimalizowania heterogeniczności w populacjach badanych. Ponadto w projektach badań poprawiono możliwość kontrolowania odpowiedzi na placebo, co ma kluczowe znaczenie w badaniach nad lekami przeciwagregacyjnymi.

Lumateperon

Badacze sprawdzają potencjalną skuteczność lumateperonu w leczeniu problemów behawioralnych związanych z demencją i chorobą Alzheimera. Lumateperon jest badany od kilku lat i był prezentowany na forum Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Wykazano, że poprawia on uczenie się werbalne, pamięć krótkotrwałą, pamięć rozpoznawczą i zmniejsza liczbę błędów fałszywie dodatnich. Należy jednak pamiętać, że nie jest on lekiem na demencję lub chorobę Alzheimera.

Lek jest badany pod kątem wpływu na zaburzenia dwubiegunowe, demencję i pobudzenie związane z demencją. Chociaż lek został zatwierdzony do stosowania w schizofrenii, zaburzeniu dwubiegunowym i innych zaburzeniach, jego skuteczność w tych stanach jest nadal w fazie eksperymentalnej. Chociaż naukowcy nie są jeszcze pewni skuteczności lumateperonu w demencji i chorobie Alzheimera, profil bezpieczeństwa leku i potencjalne korzyści sprawiają, że jest on obiecującym nowym lekiem dla osób z tą chorobą.

Wyniki tego badania sugerują, że lumateperon może być skuteczną opcją terapeutyczną w zaburzeniach neurodegeneracyjnych. Chociaż konieczne są dodatkowe badania, profil bezpieczeństwa leku jest doskonały i wiąże się on z receptorami serotoninowymi 5-HT2A z niskim powinowactwem do receptorów dopaminowych D1 i D4. Przyszłe badania będą koncentrować się na określeniu dokładnych celów działania leku. Te obiecujące wyniki stanowią jednak podstawę do dalszych badań.