Objawy zaburzeń osobowości typu borderline

Objawy zaburzeń osobowości typu borderline raczej nie ulegną poprawie w ciągu jednej nocy, ale dzięki terapii i samokontroli możesz poprawić stan swoich objawów. Informacje te nie stanowią porady medycznej i nie powinny być traktowane jako takie. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości dotyczących zaburzeń osobowości typu borderline należy skonsultować się z wykwalifikowanym lekarzem. Ten artykuł ma być ogólnym przewodnikiem, który pomoże Państwu lepiej zrozumieć objawy. W artykule omówiono również czynniki, które przyczyniają się do rozwoju zaburzenia osobowości typu borderline.

Możliwości leczenia zaburzenia osobowości typu borderline

Chociaż farmaceutyki nie są w stanie wyleczyć BPD, dostępnych jest wiele skutecznych metod leczenia. Leki przeciwdepresyjne i inne leki przeciwpsychotyczne mogą pomóc osobom z BPD regulować nastrój i radzić sobie z trudnymi objawami. Lekarze psychiatrzy mogą przepisywać te leki, aby pomóc pacjentom w radzeniu sobie ze współwystępującymi problemami ze zdrowiem psychicznym. Leki są stosowane z wielu powodów, w tym w leczeniu BPD, ale nie zawsze są one odpowiednie dla wszystkich.

Pierwszym krokiem w leczeniu zaburzenia osobowości typu borderline jest poszukiwanie profesjonalnej opieki. Lekarz prawdopodobnie skieruje Cię do psychologa, psychiatry, klinicznego pracownika socjalnego lub pielęgniarki psychiatrycznej. Lekarz zapyta o historię choroby i objawy, może też przeprowadzić badanie fizykalne, aby wykluczyć wszelkie podstawowe problemy zdrowotne. Opcją może być także terapia poznawczo-behawioralna (CBT). CBT uczy ludzi zmieniać sposób myślenia i zachowania.

W zależności od nasilenia objawów, leczenie zaburzenia osobowości typu borderline może się różnić. Zazwyczaj jest to połączenie psychoterapii i leków. Głównym celem psychoterapii jest nauczenie ludzi, jak radzić sobie z własnymi emocjami i funkcjonować w codziennym życiu. Sesje psychoterapeutyczne mogą odbywać się indywidualnie lub w grupie. Przeszkolony psychoterapeuta pomoże osobom poprawić ich umiejętności komunikacyjne i zwiększyć inteligencję emocjonalną.

Inna metoda leczenia zaburzenia osobowości typu borderline skupia się na zmianie negatywnych „schematów”. Uczy ona ludzi, że BPD jest spowodowane dysfunkcyjnym obrazem siebie, wywołanym przez wczesne negatywne doświadczenia, które negatywnie ukształtowały jednostkę. W rezultacie osoby cierpiące na BPD często mają trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, popadają w uzależnienia i popełniają samobójstwa. Na szczęście psychoterapia i długoterminowa terapia są najlepszymi metodami leczenia BPD.

Przeczytaj również:  Ślepe posłuszeństwo - eksperyment Milgrama

Faktory, które przyczyniają się do rozwoju zaburzenia osobowości typu borderline

Chociaż przyczyny zaburzenia osobowości typu borderline są nadal nieznane, istnieje wiele czynników ryzyka rozwoju tego zaburzenia. Do rozwoju zaburzenia osobowości z pogranicza mogą przyczynić się traumatyczne przeżycia z dzieciństwa i zmiany biologiczne. Zaburzenie to ma negatywny wpływ na poczucie własnej wartości, relacje z innymi i osiągnięcia szkolne. Przyczyny zaburzeń osobowości typu borderline są jednak złożone i zróżnicowane. Dowiedz się więcej o czynnikach ryzyka i objawach zaburzenia osobowości typu borderline.

W wielu badaniach sprawdzano częstość występowania nadużyć w dzieciństwie wśród osób z zaburzeniem osobowości typu borderline. W badaniach tych od czterdziestu do 86 procent pacjentów z BPD zgłasza doświadczenie wykorzystywania seksualnego, a do 75 procent osób z pogranicznym zaburzeniem osobowości zgłasza doświadczenie emocjonalnego lub fizycznego zaniedbywania. Statystyki te wskazują, że dzieci polegają na zaufanych opiekunach i rodzicach, którzy zapewniają im środowisko wychowawcze. Bez tego środowiska mogą cierpieć na depresję i lęk.

Uraz z dzieciństwa może powodować szkodliwe odchylenia neuronalne. Maltretowanie w dzieciństwie może również prowadzić do BPD, ponieważ objawy mogą być ukryte pod postacią pochwały. Nie wszystkie osoby z BPD mają doświadczenia z dzieciństwa, które wywołują u nich to zaburzenie, dlatego prawdopodobną przyczyną jest kombinacja czynników. Osoby, u których w rodzinie wystąpiło BPD, są w grupie podwyższonego ryzyka rozwoju tego zaburzenia. Genetyka również może odgrywać rolę.

Objawy zaburzenia osobowości typu borderline są poważne i mogą wymagać nawet hospitalizacji. Nieleczone mogą prowadzić do dodatkowych zaburzeń psychicznych i problemów z nastrojem. W końcu u osób z pogranicznym zaburzeniem osobowości mogą rozwinąć się uzależnienia, zaburzenia odżywiania i nadużywanie substancji, a także wielokrotne wyroki więzienia. Aby temu zapobiec, ważne są regularne spotkania z lekarzem. Ważne jest także zapewnienie sobie odpowiedniej ilości snu.

Objawy zaburzenia osobowości typu borderline

Jeśli zauważyłeś u siebie któryś z poniższych objawów, możesz cierpieć na zaburzenie osobowości typu borderline. Objawy te są nie tylko trudne do zniesienia dla osoby cierpiącej, ale także dla osób z jej otoczenia. Możesz być świadomy, że Twoje działania są autodestrukcyjne, ale nie wiesz, jak je zmienić. Pierwszym krokiem jest wizyta u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Po przeprowadzeniu krótkiego wywiadu lekarz może skierować Cię do specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, np. psychiatry lub psychologa.

Mimo że wiele osób z zaburzeniem osobowości typu borderline jest świadomych własnego dyskomfortu emocjonalnego, ich działania i myśli mogą być zniekształcone. Mogą błędnie interpretować to, co czują inni ludzie i mylić swoje własne uczucia. Jeśli zauważyłeś te objawy u siebie lub u kogoś bliskiego, czas poszukać pomocy medycznej. Twój związek może ulec pogorszeniu, dlatego konieczne jest zwrócenie się o profesjonalną pomoc. Nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie leczenia.

Przeczytaj również:  Kliniczne implikacje różnic między płciami w schizofrenii

Osoby z BPD mogą mieć zniekształcone poczucie własnej wartości, czuć się źle ze sobą i z innymi. Mogą nagle zmieniać swoje cele, poglądy, karierę lub związki. Ponadto mogą celowo oblewać testy lub związki. Mogą nawet próbować popełnić samobójstwo. Wszystkie te zachowania są oznakami BPD. Ale co robić, jeśli podejrzewasz, że cierpisz na te objawy? Należy jak najszybciej poszukać leczenia.

Dobre leczenie psychiatryczne obejmuje kompleksowy plan leczenia, którego celem jest zmniejszenie poczucia depresji i izolacji oraz pomoc osobie cierpiącej na BPD w unikaniu zachowań autodestrukcyjnych. Podczas terapii lekarz będzie pracował z pacjentem nad identyfikacją jego impulsów i pomoże mu je kontrolować. W niektórych przypadkach w okresie kryzysu konieczna może być hospitalizacja. Ta terapia może być niezwykle pomocna dla osób, które znajdują się w sytuacji, w której potrzebują dodatkowego wsparcia.

Dialektyczna terapia zachowania (DBT)

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie zaburzenie osobowości typu borderline, możesz skorzystać z dialektycznej terapii zachowania. DBT to rodzaj terapii, która uczy pacjentów nowych mechanizmów radzenia sobie z problemami. Może ona także pomóc osobom z zaburzeniem osobowości typu borderline poprawić ogólną jakość życia. W przeciwieństwie do innych terapii, DBT jest bardzo skuteczną metodą leczenia zaburzeń osobowości z pogranicza. Jeśli rozważasz DBT, musisz poznać fakty.

DBT opiera się na teorii dialektyki, która identyfikuje czarno-białe lub „wszystko albo nic” nastawienie danej osoby. Według dr Linehan, wiele zachowań związanych z zaburzeniem osobowości typu borderline jest wynikiem dylematu dialektycznego. Przykłady dylematów dialektycznych obejmują wrażliwość emocjonalną, samoocenę i inne zachowania destrukcyjne.

Głównym celem DBT jest nauczenie pacjenta nowych umiejętności regulowania emocji. Dialektyczna terapia behawioralna jest zwykle prowadzona w serii cotygodniowych sesji. Sesje indywidualne trwają 40-60 minut. Celem DBT jest nauczenie jednostki uświadamiania sobie i akceptowania własnych uczuć oraz dążenia do zmiany. Istnieje szeroki wachlarz technik DBT, a każda osoba może skorzystać z jednej lub kilku z nich.

Wśród technik nauczanych w DBT w przypadku zaburzenia osobowości typu borderline znajduje się technika radykalnej akceptacji i technika „kontemplacyjnej akceptacji”. Dzięki zastosowaniu tych technik terapeuci mogą pomóc pacjentom w zmniejszeniu zachowań samobójczych i poprawie jakości ich życia. W ramach dialektycznej terapii behawioralnej pacjenci uczą się nowych umiejętności, aby zastąpić niepokojące zachowania. W trakcie leczenia mogą być także proszeni o prowadzenie dziennika, aby śledzić swoje emocje i zachowania. Pomaga to terapeucie w podjęciu decyzji, na czym należy się skupić.

Przeczytaj również:  FOMO - czy to także twój problem?

Terapia skoncentrowana na schematach

Teoria stojąca za terapią skoncentrowaną na schematach w przypadku osobowości z pogranicza skupia się na roli nieświadomych systemów przekonań. W tym modelu pacjent jest proszony o wyobrażenie sobie, że prowadzi dialog z opiekunem, a jednocześnie identyfikuje swoje niezaspokojone potrzeby i niedostosowane schematy. Następnie terapeuta pomaga pacjentowi stworzyć nowe historie i schematy, aby wyrazić własne doświadczenia i uczucia. Celem jest stworzenie bardziej skutecznej terapii.

18 SZO podzielonych jest na domeny: potrzeba więzi, autonomii i rozsądnych ograniczeń. Co więcej, pacjenci z BPD osiągają wysokie wyniki w wielu z tych domen. Wykorzystanie modelu schematu w terapii grupowej jest doskonałym sposobem na poprawę jakości życia pacjentów. Jednak pacjenci z BPD mogą potrzebować dodatkowych szkoleń lub zindywidualizowanych planów leczenia. Mogą też potrzebować większej liczby sesji, aby uzyskać jak największe korzyści.

Badacze zachęcają do stosowania tej nowej metody leczenia zaburzeń osobowości z pogranicza, którą nazywają „psychoterapią skoncentrowaną na przeniesieniu”. Podejście to jest skuteczne w przypadku prawie połowy pacjentów. Ponadto pacjenci, którzy nie są leczeni terapią psychodynamiczną, są mniej zagrożeni samobójstwem niż ci, którzy poddają się terapii skoncentrowanej na schemacie. Konieczne są dalsze badania w celu określenia skuteczności tej metody, ale wyniki są obiecujące.

Jeśli istnieją pewne niekorzystne aspekty tego podejścia, większość uczestników zgłasza znaczną poprawę. Wyniki badania zaprzeczają powszechnemu przekonaniu, że psychoterapia BPD nie może prowadzić do pełnego wyzdrowienia. Jest to podejście ograniczone w czasie, skupiające się na podstawowych przekonaniach, które mają wpływ na jednostkę. Poza identyfikacją tych przekonań terapeuta bada również wzorce zachowań, które powstały we wczesnym dzieciństwie i powtarzały się w późniejszym życiu. Te wzorce zachowań nazywane są schematami, czyli utrwalonymi głównymi przekonaniami na temat własnej osoby. Celem CAT jest zajęcie się niedostosowanymi lub niezdrowymi schematami, które mogą prowadzić do szeregu trudności w życiu człowieka.