Perfekcjonizm – jak nauczyć się nie żyć perfekcyjnie?

Perfekcjonizm

Czym jest perfekcjonizm? Jak z nim walczyć?

Jeśli ciągle starasz się żyć perfekcyjnie, być może cierpisz na perfekcjonizm. Chociaż ten stan może być trudny do zniesienia, są sposoby, by go zwalczyć. Po pierwsze, naucz się rozpoznawać własne tendencje do perfekcjonizmu. Następnie naucz się kwestionować swoje przekonania i zachowania. Ponadto możesz zacząć zmieniać swój sposób mówienia o sobie. Zmieniając swoją mowę o sobie, możesz zacząć zmieniać swoje nawyki i nastawienie. Postawienie wysokich standardów doskonałości może skończyć się porażką, choc samo dążenie do doskonałości w sposób realistyczny daje ogromną satysfakcję!

Samoświadomość w walce z nadmiernym perfekcjonizmem

Pierwszym krokiem w kierunku stania się samoświadomym jest rozpoznanie tych części swojego życia, których nie lubisz. Kiedy uświadomisz sobie, co jest w tobie nie do zaakceptowania, możesz odczuwać wstyd. Jeśli jednak nauczysz się akceptować te aspekty siebie i zaczniesz nimi żyć, zyskasz szacunek dla samego siebie i staniesz się lepszym człowiekiem. Jest to bardzo ważna umiejętność. Samoświadomość polega na uczeniu się rozróżniania, co jest ważne, a co nie.

Samoświadomość oznacza również bycie świadomym swojego wewnętrznego świata – swoich myśli, odczuć fizycznych, popędów itp. Zrozumienie tych rzeczy jest niezwykle ważne, ponieważ bez ich znajomości nie można ich zmienić. Psycholog Michael Singer wyjaśnia, że „to, czego nie wiesz, nie zmieni się”. Może to być niewygodne, ale konieczne dla zmiany osobistej. Samoświadomość polega na przyjęciu niewygodnej prawdy i zaakceptowaniu własnych ograniczeń oraz ograniczeń innych osób.

Aby poprawić swoją samoświadomość, wypisz swoje mocne i słabe strony. Następnie poproś innych o informacje zwrotne. W ten sposób zyskasz głębsze zrozumienie siebie i osób z Twojego otoczenia. To skuteczny sposób na zwiększenie pewności siebie i znalezienie większego zadowolenia z życia. Samoświadomość jako sposób na nauczenie się, jak nie żyć doskonale, staje się niezbędną umiejętnością w życiu każdego człowieka.

Przeczytaj również:  Lęk swobodny - co powinniśmy o nim wiedzieć i jak go rozpoznać?

Kolejnym ważnym krokiem w samoświadomości jest zrozumienie, kiedy czujesz się przytłoczony. Oglądając serial telewizyjny, możesz czuć się zaniepokojony lub zdezorientowany, ale ważne jest, aby zrozumieć, że jest to ucieczka od obowiązków w prawdziwym życiu. Dzięki samoświadomości rozpoznasz, kiedy jest to zła sytuacja i podejmiesz właściwą decyzję.

Samoświadomość jest ważnym krokiem do wyleczenia się z przemocy. Uczenie się świadomości różnych części siebie może pomóc w lepszym radzeniu sobie z emocjami i zapobiec powrotowi do tych samych wzorców, co sprawca. Samoświadomość uczy także lepszego radzenia sobie z uczuciami i zapobiegania cyklowi przemocy. Musisz więc nauczyć się samoświadomości, aby uwolnić się od cyklu nadużyć.

Zarządzanie tendencjami perfekcjonistycznymi

Zarządzanie tendencjami perfekcjonistycznymi nie jest niemożliwe. Może to być zaletą i motywatorem, ale może też być szkodliwe. Nadmierne sprawdzanie błędów tylko wzmocni negatywne emocje zwątpienia i niepokoju. Zapanowanie nad perfekcjonizmem nie jest niemożliwe, ale wymaga pewnego wysiłku i siły woli. Kluczowe znaczenie ma zajęcie się czynnościami, które pomogą Ci osiągnąć Twoje cele. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć:

Po pierwsze, zrozum, czym jest perfekcjonizm. Zachowania perfekcjonistyczne wynikają z obsesyjnego skupiania się na braku osiągnięć i przeszkadzają w normalnym funkcjonowaniu. Istnieją liczne interwencje behawioralne, które pomagają ludziom radzić sobie z perfekcjonizmem. Jedną z nich jest terapia poznawczo-behawioralna. Inne interwencje oparte na dowodach naukowych mogą pomóc uczniom w radzeniu sobie z negatywnymi uczuciami związanymi z zadaniem. Uczniowie, którzy rozwinęli perfekcjonizm w wyniku niepowodzeń w szkole, prawdopodobnie będą mieli problemy w dorosłym życiu.

Inną wspólną cechą perfekcjonistów jest ich tendencja do tworzenia sztywnych rutyn. Ta rutyna może tak zakorzenić się w ich umyśle, że staje się rytuałem. Osoby te mogą się bardzo denerwować, gdy coś naruszy ich rytuał. W konsekwencji osoby te mogą pracować w nadgodzinach lub brać na siebie dodatkowe obowiązki w pracy. Mogą też mieć ściśle określone pory snu, harmonogramy treningów lub plany posiłków. Takie zachowania mogą prowadzić do niezdrowych relacji współzależnych i podkopywać ich własne zdrowie i dobre samopoczucie.

Przeczytaj również:  Czy hipochondryk wymyśla choroby?

Ważne jest, by rozpoznać różnicę między zdrowym a niezdrowym perfekcjonizmem. Chociaż perfekcjonizm może być siłą motywującą, niezdrowa jego forma może powodować stres, niepokój i niską samoocenę. Jeśli cierpisz na niezdrowy perfekcjonizm, poszukaj profesjonalnej pomocy, która pomoże Ci zredukować negatywne emocje i skuteczniej osiągać cele. Perfekcjonizm jest często związany z podatnością na zranienie i brakiem odporności. Ponadto może powodować problemy w związkach, ponieważ dana osoba oczekuje perfekcji od innych.

Zmiana sposobu mówienia o sobie. Być perfekcjonistą jest łatwe.

Zmiana sposobu mówienia o sobie, aby nauczyć się nie być perfekcyjnym, nie jest procesem, który można przeprowadzić z dnia na dzień, ale dzięki praktyce zaczniesz mówić mniej surowo do siebie i do świata. Ludzie, którzy mają pozytywne nastawienie, często lepiej radzą sobie ze stresem w życiu codziennym. Korzyści zdrowotne płynące z pozytywnego myślenia mogą być związane z tą większą zdolnością radzenia sobie ze stresem. Eliminując negatywne myśli, możesz zacząć żyć pełnią życia.

Jednym ze sposobów na zmianę negatywnych myśli jest stworzenie mentalnego filtra poprzez nagranie nowych zwrotów, które chciałbyś wypowiedzieć. Istnieją profesjonalne nagrania przeznaczone do tego celu, ale można też przygotować własne. Obecnie większość smartfonów ma funkcję nagrywania, można więc stworzyć własne. Według ekspertów szczególnie skuteczne jest ciche odtwarzanie nagrania podczas wykonywania innej czynności. Nie należy jednak polegać na samomowie, która pojawia się automatycznie wraz z negatywnym nastawieniem.

Zmiana samomowy, aby nauczyć się nie być doskonałym, skupia się na zastąpieniu negatywnych stwierdzeń pozytywnymi. Hall podkreśla, że koncepcja „powinieneś” jest szkodliwa dla samego siebie i pozbawiona mocy. Eliminowanie negatywnych myśli związanych ze słowem „powinienem” jest skuteczną strategią zwiększania odporności. Celem jest zastąpienie negatywnych słów pozytywnymi, co zmieni Twoje nawyki myślowe i doprowadzi do szczęśliwszego życia.

Przeczytaj również:  Zaburzenia psychotyczne - objawy i metody leczenia

W walce z negatywną mową własną dobrym sposobem jest jej powtarzanie. Jeśli od lat powtarzasz sobie negatywne zwroty, może to Cię zniechęcić do nowego programu. Kluczem jest wybranie pozytywnej frazy i powtarzanie jej tak często, jak to możliwe. Powinieneś powtarzać je rano i mówić je z pozytywnym nastawieniem. W miarę praktyki proces ten stanie się łatwiejszy.