Problemy w leczeniu zaburzeń lękowych w ciąży

Zaburzenia lękowe są częste w czasie ciąży i dotyczą aż 11-16% kobiet. Podstawowym sposobem leczenia zaburzeń lękowych jest terapia poznawczo-behawioralna, a dowody potwierdzające słuszność tego podejścia są obszerne. Ponadto czasochłonne wersje terapii poznawczo-behawioralnej są równie skuteczne jak terapie tygodniowe, ale nie ma badań dotyczących ich stosowania u kobiet w ciąży. Podejście to może być jednak najbardziej odpowiednie dla kobiet w ciąży, które doświadczają lęku o nasileniu umiarkowanym do ciężkiego.

Możliwości niefarmakologiczne

Powszechność zaburzeń lękowych w czasie ciąży jest wysoka i wynosi od 10 do 16% w brytyjskich i kanadyjskich próbach społecznych. Lęk w czasie ciąży jest związany z przedwczesnym porodem, ograniczeniem wzrostu płodu i problemami behawioralnymi w dzieciństwie. Pomimo tak dużej częstości występowania, wiele kobiet cierpi z powodu łagodnego lub umiarkowanego niepokoju psychicznego, który negatywnie wpływa na ich zdolność do funkcjonowania i tworzenia więzi z dzieckiem. Mimo że nie jest znane lekarstwo na lęk w ciąży, istnieją skuteczne niefarmakologiczne metody leczenia tego stanu.

Terapia poznawczo-behawioralna, techniki relaksacyjne i joga należą do najczęściej stosowanych niefarmakologicznych metod leczenia lęku w ciąży. Terapie alternatywne, takie jak akupunktura, masaż i joga, okazały się obiecujące w pomaganiu kobietom w radzeniu sobie z objawami lęku w czasie ciąży. W niektórych przypadkach jednak terapie niefarmakologiczne są nieskuteczne i konieczne może być zastosowanie leków. Zarówno pacjentka, jak i lekarz prowadzący muszą rozważyć ryzyko i korzyści związane z lekami, aby określić, która opcja najlepiej odpowiada jej potrzebom i stylowi życia.

Istnieją umiarkowane do silnych dowody na skuteczność niefarmakologicznych interwencji w leczeniu zaburzeń lękowych w ciąży. Coraz więcej badań wskazuje, że leczenie niefarmakologiczne może pomóc w zmniejszeniu lęku i poprawie nastroju u kobiet w ciąży. W ostatnim przeglądzie systematycznym stwierdzono, że interwencje niefarmakologiczne mogą potencjalnie zmniejszyć objawy zaburzeń lękowych w czasie ciąży. Jeśli leczenie niefarmakologiczne okaże się skuteczne, poprawi ono jakość życia zarówno matki, jak i dziecka.

Obiecujące są również wyniki badań nad ćwiczeniami mindfulness w leczeniu zaburzeń lękowych w czasie ciąży. Mimo że na początku interwencje te mogą wydawać się trudne, są one skuteczne w zmniejszaniu nasilenia objawów. Niektóre interwencje mogą być nawet prowadzone przez położne lub pielęgniarki, które rozumieją, jak trudne może to być dla niektórych kobiet. Aby jednak potwierdzić skuteczność tych interwencji, nadal konieczne jest włączenie do nich służb opieki społecznej i oceny psychologicznej. Jednak przed wdrożeniem ich w codziennym życiu trzeba się jeszcze wiele nauczyć.

Przeczytaj również:  Bezsenność związana z pracą zmianową

Chociaż objawy lękowe są powszechne w czasie ciąży, nadal są często niedostatecznie diagnozowane i nieleczone. Według najnowszych badań przeprowadzonych na 2793 kobietach, 9,5% z nich spełniało kryteria uogólnionego zaburzenia lękowego (GAD). Najwyższe wskaźniki odnotowano w pierwszym trymestrze ciąży, a w drugim i trzecim trymestrze wymagania te spełniało jedynie 2% i 3%. W okresie połogu częstość występowania GAD zmniejszyła się.

Ważne są również zmiany w diecie. Oprócz unikania pokarmów wysokotłuszczowych i wysokokalorycznych, kobiety z łagodnymi objawami mogą odnieść korzyści z diety niskotłuszczowej. Diety bogate w świeże owoce i warzywa są również pomocne w kontrolowaniu lęku. Pomimo obiecujących wyników, nie wszyscy badacze są pewni, że dieta może poprawić stan lęku. Wyniki różnią się w poszczególnych badaniach. Przegląd systematyczny 11 randomizowanych badań kontrolowanych wykazał, że dieta nie ma istotnego wpływu na lęk.

Badania przesiewowe

Mimo że nie ma badań oceniających rolę badań przesiewowych w kierunku zaburzeń lękowych w ciąży, badacze zajmujący się matczynym zdrowiem psychicznym nadal poszerzają swoją wiedzę na temat lęku okołoporodowego i opracowują narzędzia przesiewowe, które mogą zidentyfikować specyficzne objawy. Zrozumienie, w jaki sposób lęk wpływa na rozwój dziecka, jest ważne dla opracowania strategii zapobiegania i leczenia. American Congress of Obstetricians and Gynecologists zaleca rutynowe badania przesiewowe w kierunku zaburzeń lękowych. US Preventive Services Task Force zaleca również badania przesiewowe w kierunku zaburzeń lękowych w czasie ciąży.

Chociaż wczesna ciąża jest częstym okresem występowania PMAD u kobiet, narzędzia przesiewowe nie zawsze są skuteczne w rozpoznawaniu okołoporodowych zaburzeń lękowych. W jednym z ostatnich badań wykorzystano kwestionariusz GAD-7 do wykrywania depresji okołoporodowej i zaburzeń lękowych uogólnionych. Istnieją jednak znaczne przeszkody w ujawnianiu objawów PTSD w czasie ciąży, co utrudnia rozpoznanie tego zaburzenia w rutynowej praktyce. Konieczne są dalsze badania w celu przezwyciężenia tych barier.

W niniejszym badaniu wykorzystano Skalę Uogólnionego Zaburzenia Lękowego (GAD-2). Zawierała ona część dotyczącą fizycznych objawów lęku, które są częste w czasie ciąży. Podskalę lękową EPDS zidentyfikowano w 36% przypadków. Ponadto narzędzie przesiewowe zawiera pytania dotyczące obsesji i kompulsji. Badanie wykazało również, że w okresie okołoporodowym częściej diagnozuje się zaburzenia lękowe o podłożu społecznym, co wiąże się z wyższym ryzykiem dla wyników porodu.

Przeczytaj również:  Arachnofobia czyli lęk przed pająkami. Przyczyny i objawy, leczenie.

Screening w kierunku zaburzeń lękowych w ciąży może być korzystny zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Ponieważ zaburzenia lękowe mogą być główną przyczyną depresji i lęku w okresie okołoporodowym, badania przesiewowe w czasie ciąży mogą pomóc w identyfikacji tych problemów i zapobiec wystąpieniu zaburzeń u dziecka. Może to pomóc w zapobieganiu rozwojowi zaburzeń lękowych i poprawić jakość opieki nad matkami i niemowlętami. Należy dokładnie ocenić ryzyko związane ze stosowaniem leków przeciwlękowych, aby upewnić się, że pacjentka znajduje się w bezpiecznym miejscu.

Istnieją istotne różnice w badaniach przesiewowych w kierunku depresji i lęku u kobiet z różnych grup rasowych i etnicznych. Niektóre badania wykazały, że pochodzenie etniczne ma wpływ na badania przesiewowe w kierunku depresji u kobiet latynoskich. Kobiety latynoskie uzyskały więcej pozytywnych wyników w badaniach przesiewowych pod kątem lęku i depresji w pierwszym trymestrze ciąży. Z drugiej strony, u kobiet rasy czarnej nie należących do tej samej grupy wiekowej odsetek ten utrzymywał się na stałym poziomie we wszystkich trymestrach. Sugeruje to pilną potrzebę zmniejszenia różnic rasowych w badaniach przesiewowych w kierunku zaburzeń lękowych w czasie ciąży.

Pomimo że badania przesiewowe w kierunku zaburzeń lękowych w czasie ciąży mają pewne ograniczenia, są one istotną częścią procesu opieki prenatalnej. Badania wykazują, że zaburzenia lękowe wiążą się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia wad wrodzonych. Wśród kobiet w ciąży lęk jest najczęstszą przyczyną przedwczesnego porodu i połogu. Badania przesiewowe w kierunku zaburzeń lękowych w czasie ciąży mogą pomóc w identyfikacji potencjalnych problemów w rozwoju kobiety ciężarnej. Badania przesiewowe w kierunku zaburzeń lękowych w czasie ciąży są konieczne zarówno dla rodziców, jak i dla dzieci.

Leczenie

W wielu przypadkach leczenie lęku w czasie ciąży polega na stosowaniu terapii samopomocowych opartych na terapii poznawczo-behawioralnej (CBT). Kobiety mogą być również kierowane do specjalistycznego zespołu zdrowia psychicznego w celu leczenia lęku. Leczenie to może obejmować terapię poznawczo-behawioralną, praktyki oparte na uważności (mindfulness) i stosowane techniki relaksacyjne lub leki. Kluczowym elementem leczenia jest zapobieganie nasilaniu się objawów. Najlepiej byłoby, gdyby terapia lęku w ciąży rozpoczęła się w okresie przedkoncepcyjnym.

Istnieje kilka czynników, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia lęku związanego z ciążą. Jednym z nich jest ciąża wysokiego ryzyka. Inne czynniki ryzyka to poród i ryzyko wystąpienia depresji poporodowej. Osoby z pewnymi cechami biologicznymi lub środowiskowymi są również bardziej narażone na wystąpienie zaburzeń lękowych. Istotną rolę mogą odgrywać także stresory i obowiązki związane z codziennym życiem. Lęk w czasie ciąży może również wystąpić u matki z depresją w wywiadzie.

Przeczytaj również:  Co sprawia, że się boimy? Rodzaje strachu

Lęk w czasie ciąży może mieć wpływ na ogólny stan zdrowia kobiety i samopoczucie jej dziecka. Czynnikiem może być także postrzeganie przez nią systemu opieki zdrowotnej i jej relacje z personelem medycznym. Wcześniejsze negatywne doświadczenia związane z porodem mogą przyczynić się do powstania lęku związanego z ciążą, a brak komunikacji lub zrozumienia ze strony pacjentki może zaostrzyć ten stan. W czasie ciąży ważne jest, aby omówić wszelkie uczucia przytłoczenia z położną, lekarzem rodzinnym lub specjalistą w zakresie zdrowia psychicznego.

Ciąża to czas wielkich zmian. Podczas gdy niektóre z tych zmian są mile widziane, inne są przerażające i nieprzyjemne. Możesz mieć nawet problemy z zasypianiem. To, czy doświadczasz lęku w czasie ciąży, czy nie, jest decyzją indywidualną, a ocena stanu zdrowia psychicznego jest konieczna, aby stwierdzić, czy cierpisz na zaburzenia psychiczne. Niezależnie jednak od tego, czy odczuwasz lęk, powinnaś natychmiast szukać pomocy. Być może nadszedł czas na znalezienie planu leczenia, który będzie odpowiadał Twoim potrzebom.

Mimo że badania przesiewowe są istotną częścią opieki prenatalnej, ważne jest rozróżnienie depresji i lęku, ponieważ często występują one jednocześnie. Niezależnie od przyczyny, wczesna konsultacja ma zasadnicze znaczenie dla pomyślnego przebiegu ciąży. Ponadto istnieją różne procedury przesiewowe, które można wykorzystać do różnicowania między lękiem a depresją poporodową. Badania przesiewowe w kierunku lęku powinny być przeprowadzane co najmniej raz na trymestr ciąży i powinny być wykonywane co najmniej dwa do trzech miesięcy po porodzie.

Lęk w czasie ciąży może pogłębić depresję, dlatego ważne jest, aby rozpoznać ten stan we wczesnym stadium. Badania wykazały, że lęk w czasie ciąży jest związany ze zwiększonym ryzykiem przedwczesnego porodu i obniżeniem pewności siebie matki, co sprawia, że wczesne wykrycie ma kluczowe znaczenie. Chociaż wiele kobiet doświadcza lęku w czasie ciąży, nie jest on zazwyczaj uważany za zaburzenie kliniczne. Jeśli objawy są wystarczająco nasilone, rozpoznanie może być opóźnione. Objawy lęku w czasie ciąży zazwyczaj nie są objawem depresji.