Przerywane zaburzenia wybuchowe – frustracja a agresja

Przerywane zaburzenia wybuchowe - frustracja a agresja

Ci, którzy cierpią na tę chorobę muszą być ostrożni. Wybuchowe epizody mogą prowadzić do autodestrukcji, dlatego ważne jest, aby trzymać się planu leczenia. Należy uczęszczać na sesje terapeutyczne, ćwiczyć umiejętności radzenia sobie z problemami i przyjmować przepisane leki. Podczas epizodów lekarz może zalecić przyjmowanie leków podtrzymujących. Restrukturyzacja poznawcza i techniki relaksacyjne mogą pomóc w radzeniu sobie z chorobą. Jeśli podejrzewasz, że możesz mieć to zaburzenie, zawsze powinieneś zasięgnąć porady lekarza.

Przerywane zaburzenie wybuchowe – co to jest?

Osoby z przerywanym zaburzeniem wybuchowym często wykazują nieproporcjonalną złość lub agresję. Często doświadczają krótkich epizodów gwałtownych wybuchów, oddzielonych tygodniami lub miesiącami braku agresji. Osoby te mogą być drażliwe, impulsywne, wściekłe, a nawet mieć skłonności samobójcze. Często odczuwają też zmęczenie, trudności ze snem i wyrzuty sumienia po epizodzie. Bardzo ważne jest, aby szukać pomocy w leczeniu przerywanych zaburzeń wybuchowych, jeśli zdiagnozowano u Ciebie to zaburzenie psychiczne.

Chociaż nie są znane przyczyny przerywanych zaburzeń wybuchowych, w niektórych przypadkach podejrzewa się genetykę. Poziom serotoniny może odgrywać rolę w rozwoju tego zaburzenia. Osoby cierpiące na IED zazwyczaj dorastały w rodzinach o wysokim poziomie przemocy. Taki rodzaj narażenia w dzieciństwie zwiększa szanse na rozwinięcie cech przemocy w wieku dorosłym. Jednak drobne prowokacje mogą nie wywołać wybuchu agresji.

Dzaburzenie wybuchowe okresowe (IED) to stan, w którym osoba ma wybuchy skrajnego gniewu, które mogą obejmować przemoc fizyczną lub groźby słowne. Osoba cierpiąca na to zaburzenie nie jest w stanie kontrolować swojego gniewu, a epizody mogą wystąpić w dowolnym momencie, nawet jeśli nie znajduje się w stresującej sytuacji. Ponieważ zaburzenie to jest trudne do leczenia, specjalista zdrowia psychicznego może zalecić leki i terapię.

Częste wahania nastroju są częstym objawem przerywanego zaburzenia wybuchowego. Epizody te trwają zwykle mniej niż pół godziny i charakteryzują się poczuciem rosnącego napięcia przed dokonaniem aktu i uczuciem ulgi po jego dokonaniu. Osoby z IED są bardzo skłonne do zachowań agresywnych w życiu codziennym i mogą wyrządzać poważne szkody zarówno sobie, jak i innym. Mogą być również ofiarami przemocy domowej lub napaści fizycznej.

Przeczytaj również:  Czy odżywianie ma wpływ na ADHD? Fakty i mity

Zaburzenie wybuchowe przerywane jest przeszkodą

Często osoby z zaburzeniem wybuchowym przerywanym nie zdają sobie z tego sprawy. Chociaż zaburzenie to nie ma konkretnej przyczyny, badania sugerują, że jest ono spowodowane zarówno czynnikami biologicznymi, jak i środowiskowymi. Osoby z przerywanym zaburzeniem wybuchowym mogą być skłonne do przemocy, ponieważ agresywne dzieciństwo wiąże się z większym ryzykiem. Badania wykazały, że zaburzenie może mieć także podłoże genetyczne. Zaburzenie to może być przekazywane z pokolenia na pokolenie. Ważne jest jednak, aby rozpoznać objawy przerywanego zaburzenia wybuchowego.

Osoby z przerywanym zaburzeniem wybuchowym (IED) mają problemy z kontrolowaniem swojego temperamentu i przejawiają gwałtowne zachowania, które są nieproporcjonalne do sytuacji. Chociaż impulsywne akty agresji nie są charakterystyczne dla tego zaburzenia, są one powszechnie obecne w innych schorzeniach. W związku z tym, przerywane zaburzenie wybuchowe jest diagnozą wykluczającą. Nie oznacza to jednak, że osoby z tym zaburzeniem nie są w stanie prowadzić produktywnego życia. Istnieje wiele sposobów na przezwyciężenie wyzwań związanych z tym zaburzeniem.

Niezależnie od tego, jak poważne jest Pani/Pana zaburzenie przerywane, może być Pani/Pan w stanie zarządzać swoim stanem za pomocą psychoterapii i leków. Leki są zazwyczaj pierwszą linią leczenia, a czasami pomocna może być także terapia rodzinna lub grupowa. Psychoterapia jest najskuteczniejszym sposobem leczenia przerywanego zaburzenia wybuchowego. Pomoże Ci ona w zwerbalizowaniu Twoich myśli i uczuć. Celem terapii jest pomoc w prowadzeniu pełnego życia, wolnego od ciągłego strachu przed wybuchowym zachowaniem.

W przypadku przerywanego zaburzenia wybuchowego, zaburzenie to charakteryzuje się krótkimi, gwałtownymi wybuchami oddzielonymi okresami braku agresji. Epizody mogą trwać kilka tygodni lub miesięcy. Pacjenci z zaburzeniem przerywanym mogą być chronicznie źli, drażliwi i agresywni oraz mogą szukać pomocy w celu opanowania objawów. Jeśli Ty lub ktoś, kogo znasz cierpi na przerywane zaburzenia wybuchowe, powinieneś poszukać leczenia. Wyzdrowienie będzie tego warte!

Przeczytaj również:  Szkolenie umiejętności w Dialektycznej Terapii Zachowania

Dlaczego niektórzy ludzie doświadczają wybuchów agresji

Jednym z częstych pytań zadawanych w przypadku zaburzeń wybuchowych jest pytanie, dlaczego niektórzy ludzie mają wybuchy agresji? Wybuch taki jest zwykle krótki i towarzyszy mu wzmożona reakcja autonomiczna. To wyjaśnia, dlaczego osoby cierpiące na IED często przejawiają zachowania impulsywne. Mogą też dokonywać samookaleczeń i szukać pomocy medycznej. Niemniej jednak, jeśli wybuch jest długotrwały lub gwałtowny, może być potencjalnie niebezpieczny.

Badacze analizowali czynniki, które mogą wpływać na wystąpienie wybuchu agresji u osób z IED. Uczestnicy badania zgłaszali poczucie braku kontroli podczas wybuchu i późniejsze wyrzuty sumienia. Dokładne przyczyny wybuchów nie są znane, ale ich wyraźne rozróżnienie jest niezbędne do właściwego leczenia tego zaburzenia.

Podstawowe przyczyny IED są w dużej mierze nieznane, ale istnieje komponent genetyczny tego zaburzenia. W niektórych przypadkach rolę w zaburzeniu odgrywa serotonina, ważny neuroprzekaźnik. Wiele osób z IED wychowywało się w środowisku pełnym przemocy, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia u nich cech przemocy w wieku dorosłym.

Istnieją różne metody leczenia tego zaburzenia, w tym psychoterapia. Niektórzy lekarze mogą również zalecić stosowanie leków w połączeniu z psychoterapią. Podczas psychoterapii osoby z IED uczą się technik relaksacyjnych, strategii rozwiązywania problemów i innych technik zdrowia psychicznego, aby zwalczać objawy zaburzenia. Leki przeciwdepresyjne i przeciwdrgawkowe są również powszechnie stosowane w leczeniu IED.

Mimo wielu przyczyn IED, stan ten charakteryzuje się nawracającymi wybuchami agresji, często nieproporcjonalnymi do okoliczności i prowokacji, które doprowadziły do wybuchu. Często pacjent z IED doświadcza uczucia napięcia i ulgi po wybuchu, a następnie odczuwa żal.

Dzaburzenie wybuchowe można leczyć

W zaburzeniu wybuchowym przerywanym ludzie doświadczają wybuchów gniewu nieproporcjonalnych do okoliczności. Wybuchy te nie są planowane ani poprzedzone premedytacją. Przyczyną tego zaburzenia mogą być także zaburzenia związane z używaniem substancji oraz inne problemy ze zdrowiem psychicznym. Osoby cierpiące na IED zazwyczaj zaczynają wykazywać objawy w okresie dojrzewania lub późnego dzieciństwa. Opcje leczenia obejmują terapię rozmową i leki.

Przeczytaj również:  Brak akceptacji ze strony rówieśników? Jak sobie pomóc?

Zaburzenie z przerywanymi wybuchami może być wywołane przez niewielką przykrość lub drobny czynnik drażniący. Stan ten może dotyczyć osób w każdym wieku i każdej płci, a objawy przerywanego zaburzenia wybuchowego można leczyć za pomocą terapii. Często specjalista z zakresu zdrowia psychicznego próbuje określić częstotliwość epizodów w okresie trzech miesięcy. Po upływie okresu objawowego specjalista ds. zdrowia psychicznego próbuje ustalić przyczynę drażliwości. Jeśli zaburzenie jest wynikiem problemu związanego z substancją lub zachowaniem, opcje leczenia mogą obejmować leki psychiatryczne, a także terapię.

Opcje leczenia przerywanego zaburzenia wybuchowego mogą obejmować leki na receptę, terapię behawioralną i restrukturyzację poznawczą. Terapia poznawczo-behawioralna to sposób na zmniejszenie impulsywnej agresji, gniewu i automatycznych myśli. W tym przebiegu osoby z IED mają tendencję do odczuwania niższej satysfakcji z życia i niższej jakości życia, co może prowadzić do poważnych problemów osobistych. Plan leczenia powinien obejmować stosowanie różnych umiejętności radzenia sobie z problemami oraz terapię.

Pomimo złożoności opcji leczenia, nie ma lekarstwa na przerywane zaburzenia wybuchowe. Osoby cierpiące na to zaburzenie muszą jednak nauczyć się radzić sobie z epizodami i odpowiednio je traktować. Epizod złości może trwać trzydzieści minut lub dłużej i może przeszkadzać w nauce lub pracy. W najgorszym przypadku osoba może dopuścić się agresji lub napaści, niszcząc mienie, a nawet powodując śmierć. W rezultacie odczuwa poczucie winy i żal. Badania wskazują, że w rozwoju IED główną rolę odgrywa genetyka.

Wielu ludzi z tym zaburzeniem jest sfrustrowanych i rozzłoszczonych, ale ich zachowanie jest w rzeczywistości poważniejsze niż rzeczywista sytuacja. Często przejawiają gwałtowne lub agresywne zachowania, które są nieproporcjonalne do prowokacji. Objawy przerywanego zaburzenia wybuchowego mogą obejmować wściekłość na drodze, przemoc domową i napady złości. Zachowania te mogą mieć konsekwencje prawne i finansowe i mogą trwać latami. Dlatego tak ważne jest leczenie tego zaburzenia, aby pomóc osobom, które są nim dotknięte.