Szczęście i znaczenie – to za mało

Dwie definicje szczęścia to za mało

Pojęcia szczęścia i znaczenia mają te same korzenie, ale opisują dwa różne doświadczenia. Znaczenie jest pojęciem znacznie szerszym niż szczęście i obejmuje takie aspekty jak twórczy i społeczny wkład, poczucie celu i sensu życia. Pojęcia te są ściśle związane z niepokojem, znaczeniem i celem, które są kluczowe w dążeniu do szczęścia. Te dwa pojęcia są często mylone, a to dlatego, że oba są równie ważne.

Kto zajmuje się szczęściem? Psychologia pozytywna

„Kto zajmuje się szczęściem?” to popularne pytanie skłania wielu marketerów do nieszablonowego myślenia. Czym jest psychologia pozytywna i jak może pomóc branży marketingowej? Zasadniczo psychologia pozytywna jest nauką o rozkwicie człowieka. Podkreśla ona znaczenie szczęścia oraz rozwoju pozytywnych cech i zachowań. Na przykład, kampanie reklamowe powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby zwiększać ogólne szczęście odbiorców docelowych. Psychologia pozytywna koncentruje się również na pomaganiu jednostkom w osiąganiu ich celów i poprawie jakości życia.

Pojęcie szczęścia jest podstawą psychologii pozytywnej. Opisuje ono stan dobrego samopoczucia charakteryzujący się znaczeniem wyższego rzędu i zwiększonym poczuciem kontroli osobistej. Określenie czynników warunkujących szczęście jest jednak trudne. Na przykład, nie zawsze dążenie do przyjemności prowadzi do szczęścia. Szczęście można jednak osiągnąć poprzez dążenie do cnót i celów, które podniosą jakość życia danej osoby.

Podczas gdy psychologia pozytywna jest wykorzystywana, aby pomóc marketerom zwiększyć sprzedaż, dała ona również początek nowemu ruchowi kontrariańskiemu. Antypozytywiści napisali książki, które atakują tyranię pozytywnego nastawienia. Barbara Ehrenreich, na przykład, opublikowała książkę „Bright-Sided”, aby wykpić psychologa pozytywnego Martina Seligmana i jego „formułę szczęścia”. W swojej książce Ehrenreich wyśmiewa Seligmana i jego nieprzemyślane badania nad uśmiechem, które twierdzą, że oszukują ludzkie mózgi, aby uwierzyły, że są szczęśliwsze. Ponadto krytykuje powiązania Seligmana z konserwatywną Fundacją Templetona, która często jest bliska status quo.

Przeczytaj również:  Marzenia - integralna część prawdziwego życia

Nagrodzony Nagrodą Nobla psycholog badał szczęście i jego korelaty. Sen ma duży wpływ na szczęście, podczas gdy czas spędzony z dziećmi wypada słabo. Natomiast spotkania towarzyskie i relacje intymne uplasowały się wysoko na skali pozytywnej. Dowodzi to, jak ważna dla człowieka jest przynależność i intymność. Badanie potwierdza również rolę szczęścia w poprawie jakości naszego życia. Psychologia pozytywna – agencja reklamowa czy kampania reklamowa?

Jak osiągnąć szczęście i sens życia?

Szczęście i sens życia nie są celem samym w sobie. Są one produktem ubocznym Twoich doświadczeń życiowych. Uporządkowanie innych elementów życia sprawi, że będziesz szczęśliwszy i bardziej spełniony. W międzyczasie możesz wypróbować niektóre z poniższych sugestii:

Pozytywne emocje są dobrym sposobem na rozwijanie głębszych więzi społecznych. Pozytywne emocje są przydatne w dążeniu do znaczących doświadczeń, ponieważ pomagają nam widzieć „szerszy obraz” i dostrzegać wzorce. Mogą one jednak również sprawić, że nasze wyniki będą arbitralne, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, jak je rozróżniać. Te pozytywne uczucia wynikają z wnoszenia wkładu w życie społeczne. Nie należy ich jednak mylić ze szczęściem. Pozytywne emocje różnią się od tych negatywnych, więc jednoczesne dążenie do ich osiągnięcia nie pomoże w uzyskaniu oczekiwanych rezultatów.

Negatywne emocje niekoniecznie są złe. Budują one charakter. Jeśli jesteś osobą, która szuka sensu życia, negatywne doświadczenia budują charakter. Mogą dać Ci cenne lekcje, dzięki którym staniesz się bardziej tolerancyjny i współczujący. Osiąganie celów jest doskonałym sposobem na osiągnięcie szczęścia. Z kolei doświadczanie pozytywnych emocji da Ci poczucie celu i sensu życia. Możesz doświadczać szczęścia i sensu nawet pośród negatywnych doświadczeń.

Większość ludzi obawia się, że życie jest pozbawione sensu i zamiast tego dąży do szczęścia. Jedyny problem z takim podejściem polega na tym, że szczęście jest codzienną emocją i, jak wszystkie inne emocje, przemija. Pozytywne emocje związane ze szczęściem są ulotne. Prawda jest taka, że większość ludzi mówi o sobie, że czuje się dobrze lub źle, ale znaczenie nie jest wynikiem pozytywnych emocji. Jakie są zatem kroki do osiągnięcia szczęścia i sensu życia? Oto kilka wskazówek:

Przeczytaj również:  Efekty zażywania kokainy

– Stawiaj sobie cele i miej ambicje

Podsumowując – nie jest łatwo być szczęśliwym

Szczęście nie jest czymś danym – można je stworzyć. Nawet jeśli masz złą pamięć lub wadę, możesz znaleźć sposób na to, by stać się szczęśliwym. Szczęście jest jak motyl – ląduje na tych, którzy na nie zasługują. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stać się bardziej szczęśliwym:

Po pierwsze, bądź realistą, jeśli chodzi o Twoje oczekiwania. Zaakceptowanie rzeczywistości może oznaczać obniżenie standardów. Ale to ostatecznie doprowadzi do obniżenia poziomu szczęścia. Zamiast dążyć do osiągnięcia kolejnego poziomu, będziesz podążać tam, gdzie życie Cię kopnie. Ostatnią rzeczą, jakiej potrzebujesz, jest więcej nieszczęścia. Zamiast tego należy dążyć do postępu. Nie jest łatwo być szczęśliwym, ale to lepsze niż bycie nieszczęśliwym.

Podobnie, zatopienie się w pracy nie doprowadzi do szczęścia. Zbyt intensywna praca to uzależnienie, które może powodować wysoki poziom stresu i problemy z układem nerwowym. Podobnie pozytywnym podejściem jest bycie wdzięcznym za to, co się ma. Zmienia ono spojrzenie na życie i ogólnie wprowadza do niego więcej spokoju. Warto więc pamiętać o tych wskazówkach. Kiedy będziesz czuć się szczęśliwy, będziesz bardziej produktywny i mniej podatny na pracoholizm.

Nie daj się zwieść ludziom doskonałym. Idealna osoba nie może sprawić, że będziesz szczęśliwy. To samo dotyczy ludzi, którzy sprawiają, że jesteś nieszczęśliwy. Jeśli chcesz być szczęśliwy, trzymaj się z dala od towarzystwa nieszczęśliwych ludzi. Nie można uszczęśliwić kogoś innego tylko dlatego, że jest doskonały. Możesz jednak zmienić swoje własne wewnętrzne szczęście, wkładając wysiłek w to, by być szczęśliwym. Jeśli chcesz być szczęśliwy, musisz słuchać swojego serca.