Zrozumienie i leczenie delirium

Jeśli podejrzewasz, że Twój bliski może cierpieć na delirium, ważne jest, abyś wiedział, czego szukać i czego się spodziewać. W poniższych artykułach omówiono objawy, diagnostykę, leczenie i pomoc. Należy je uważnie przeczytać, aby dokładnie zrozumieć, czego można się spodziewać. Po zrozumieniu, czego należy szukać, można podjąć kroki niezbędne do zapewnienia najlepszej opieki. Jeśli zauważysz u bliskiej osoby jakiekolwiek objawy delirium, nie zwlekaj z szukaniem pomocy – jak najszybciej skontaktuj się z lekarzem.

Spis treści artykułu

Objawy

Jeśli u Twojej bliskiej osoby występują niektóre z objawów delirium, powinieneś jak najszybciej zwrócić się o pomoc medyczną. Choć delirium jest nagłym przypadkiem medycznym, może być także oznaką poważniejszego problemu, takiego jak udar mózgu. W zależności od okoliczności, może istnieć więcej niż jedna przyczyna. W razie wątpliwości porozmawiaj z członkiem rodziny lub bliską osobą i prowadź dziennik wydarzeń. Może to pomóc personelowi szpitala zrozumieć stan bliskiej osoby.

Przyczyną może być również demencja. Starsi dorośli są podatni na wiele leków, które mogą wpływać na funkcjonowanie mózgu, w tym wiele leków dostępnych bez recepty. Leki te często zawierają leki przeciwhistaminowe, które mogą mieć działanie antycholinergiczne i powodować dezorientację. Tego typu leków najlepiej unikać we wczesnych stadiach majaczenia. Należy również unikać leków dostępnych bez recepty oraz leków, które mogą powodować dezorientację i delirium.

Podstawowym objawem delirium jest dezorientacja. Podczas gdy młodsze osoby mogą wykazywać pobudzenie, a nawet manię, osoby w podeszłym wieku często wydają się spokojne i nietypowo ciche. Chociaż nie ma ostatecznych testów na obecność delirium, ważne jest, aby szukać pomocy medycznej, gdy tylko pojawi się podejrzenie zaburzeń psychicznych. Dzieje się tak, ponieważ osoba cierpiąca na demencję jest bardziej narażona na wystąpienie delirium.

Demencja jest przerażającym i przerażającym doświadczeniem, ale powrót do zdrowia zależy od jej przyczyny i ogólnego stanu zdrowia osoby przed wystąpieniem delirium. Im szybciej delirium zostanie zdiagnozowane, tym lepiej, chociaż pacjent może nie odzyskać pełnej sprawności. W razie wątpliwości lekarz może zlecić wykonanie badania stanu psychicznego lub badania obrazowego mózgu. W niektórych przypadkach Twój bliski będzie musiał pozostać w szpitalu dłużej niż zwykle ze względu na leżące u jego podłoża schorzenia.

Przeczytaj również:  Obojętność emocjonalna oraz obojętność w związku - co mówi psycholog

Lekarz poszuka również innych przyczyn delirium. Na przykład, dziecko może cierpieć na delirium po poważnym oparzeniu lub urazie głowy. Przyczyną może być również choroba przewlekła. W takich przypadkach lekarz może podejrzewać przyczynę leżącą u podstaw, taką jak infekcja, zaburzenia pracy tarczycy, osłabienie lub nieprawidłowe funkcjonowanie nadnerczy. W takich przypadkach przyczyną objawów majaczenia może być niedobór tlenu w mózgu.

Diagnostyka

Pierwszym priorytetem lekarza przy określaniu stanu psychicznego dziecka jest ustalenie przyczyny. Podstawowe objawy majaczenia obejmują zmiany świadomości, wahania poziomu uwagi i sprzeczne raporty od opiekunów. Dziecko z delirium powinno być natychmiast zbadane i należy mu zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i psychologiczną. Lekarz rodzinny może skierować dziecko do psychiatry, jeśli wykazuje ono objawy dezorganizacji myślenia lub zachowania.

Podczas wstępnej oceny lekarze skupią się na świadomości, uwadze, myśleniu i postrzeganiu pacjenta. Badanie przedmiotowe pomoże zidentyfikować wszelkie inne problemy medyczne. Lekarz może również zlecić badania krwi i inne testy diagnostyczne. W niektórych przypadkach, w celu potwierdzenia diagnozy, może być wykonane badanie EEG. W niektórych przypadkach do potwierdzenia diagnozy wykorzystuje się badania krwi i moczu. Obecność spuchniętego brzucha i ból brzucha to dwie inne przyczyny majaczenia.

Objawy występujące u pacjenta mogą być oznaką choroby ogólnoustrojowej. Prawidłowe rozpoznanie majaczenia może prowadzić do zbadania leżącej u jego podłoża patologii. Najszerzej stosowaną formalną miarą majaczenia jest metoda oceny splątania (Confusion Assessment Method), chociaż opracowano również inne metody dla oddziałów intensywnej terapii. Inny test, znany jako 4AT, okazał się podobny, ale bardziej specyficzny w podtypie hipoaktywnym. Test 4AT może być również bardziej pomocny w rozpoznawaniu majaczenia.

Obrazowanie mózgu jest zalecane u pacjentów z podejrzeniem zapalenia mózgu i nowymi ogniskowymi objawami neurologicznymi. Chociaż elektroencefalografia jest nieskuteczna w wykrywaniu majaczenia w większości przypadków, może być przydatna w ustaleniu, czy stan ten nie jest utajony. Posiewy krwi i badanie moczu są również pomocne w ustaleniu przyczyny majaczenia gorączkowego. Dodatkowo pomocne może być badanie krwi na obecność witaminy B12 i kortyny.

Pierwszym krokiem klinicysty w diagnozowaniu pacjenta z majaczeniem jest określenie stopnia zmiany w stosunku do stanu wyjściowego. Klinicysta powinien poprosić członka rodziny pacjenta lub zaufanego pełnomocnika o udokumentowanie zmian w stanie psychicznym. Jeśli u pacjenta niedawno zmieniono leki, lekarz może potraktować to jako dodatkowy czynnik pozwalający wykluczyć inne przyczyny. Jeśli u pacjenta niedawno wystąpiła choroba, lekarz powinien wziąć pod uwagę wszelkie inne schorzenia, które mogą imitować delirium.

Przeczytaj również:  Huśtawki nastroju - skąd się biorą i jak można je łagodzić?

Leczenie

Diagnoza delirium przez pracownika służby zdrowia często wymaga przeprowadzenia szeregu badań. W określeniu tego stanu mogą pomóc różne oceny stanu poznawczego, badanie fizykalne i badania laboratoryjne. Ogólnie rzecz biorąc, osoba z delirium ma zaburzone myślenie, ma tendencję do przypadkowego przełączania tematów i wypowiadania nieistotnych stwierdzeń. W zależności od objawów, pacjent może zostać przyjęty do szpitala na obserwację lub leczenie.

Często majaczenie jest związane z chorobami podstawowymi. Przyczyny delirium są często złożone, ale istnieją pewne podstawowe czynniki, które mogą zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia tego stanu u danej osoby. Czynniki te obejmują czynniki przedchorobowe związane ze zdrowiem fizycznym pacjenta oraz inne czynniki ryzyka związane z występującą chorobą. Na przykład osoba z demencją w wywiadzie może być bardziej narażona na wystąpienie delirium po ostrej chorobie, takiej jak udar mózgu.

Delirium jest terminem etiologicznym określającym przejściowy stan psychiczny, ale jest to poważny stan psychiczny, który wymaga natychmiastowej pomocy medycznej. U osób cierpiących na zespół odstawienia alkoholu występuje delirium tremens, czyli skrajny przypadek zespołu odstawienia alkoholu. Stan ten może być także skutkiem ubocznym stosowania niektórych leków, takich jak metadon czy propofol. Na szczęście większość epizodów majaczenia jest przejściowa i odwracalna dzięki szybkiemu leczeniu.

Celem leczenia majaczenia jest zajęcie się podstawową przyczyną choroby, zmniejszenie objawów i stworzenie odpowiednich warunków do powrotu do zdrowia. Benzodiazepiny mogą pomóc pacjentom w przezwyciężeniu objawów odstawiennych, a inne metody leczenia obejmują promowanie dobrych nawyków związanych ze snem, ograniczanie czynników rozpraszających uwagę i uspokajanie. W niektórych przypadkach stan pacjenta może po prostu wymagać zastosowania innego leku. Lekarz nie powinien przepisywać leku, jeśli pacjent cierpi na delirium.

Główne zaburzenia prowadzące do delirium to stan zapalny i upośledzenie przepływu krwi. Ostre bodźce zapalne, takie jak zakażenie SARS-CoV-2 i sepsa, mogą aktywować mikroglej i zmieniać funkcje mózgu. Ostre bodźce zapalne mogą aktywować astrocyty, które są pobudzane przez przewlekłe patologie mózgu. Odpowiedź zapalna jest natomiast główną przyczyną delirium. Należy jednak pamiętać, że delirium różni się od ostrych zaburzeń funkcji poznawczych.

Przeczytaj również:  Czy odżywianie ma wpływ na ADHD? Fakty i mity

Wsparcie

Udzielanie wsparcia osobie z delirium jest kluczową częścią procesu powrotu do zdrowia. Delirium może prowadzić do niepokojących wspomnień, które pozostają z pacjentem przez tygodnie lub miesiące. Wspomnienia te są często związane z uczuciem strachu lub niepokoju. Personel opiekujący się chorym powinien dołożyć wszelkich starań, aby zachęcić go do otwartej komunikacji z chorym w delirium. Jeśli to możliwe, mogą prowadzić dla pacjenta dziennik, aby mógł on zrozumieć, czego doświadczył.

Mimo że majaczenie jest częstym problemem zdrowia psychicznego, zainteresowanie nim w badaniach naukowych i klinicznych jest niewielkie. Inne dziedziny, w tym chirurgia i ostra opieka medyczna, zaniedbały ten stan. To historyczne zaniedbanie stanowi istotną szansę na poprawę praktyki klinicznej i badań naukowych. Autorzy nowego SPO proponują opracowanie mapy priorytetów badawczych, uwzględniającej dane z wielu dyscyplin i angażującej kluczowych interesariuszy. Mapa drogowa priorytetów jest opracowywana w odniesieniu do majaczenia, co wymaga stworzenia biobanku ukierunkowanego na tę chorobę oraz przeprowadzenia kampanii na rzecz zdrowia publicznego.

Objawy majaczenia mogą się znacznie różnić pod względem nasilenia. U niektórych osób objawy mogą pojawić się nagle, a u innych mogą narastać stopniowo przez kilka dni. W ustaleniu rozpoznania u danej osoby może pomóc połączenie badań fizykalnych, laboratoryjnych i oceny stanu poznawczego. Osoby z delirium mogą być zdezorientowane i zdezorientowane, wypowiadać niestosowne kwestie i wykazywać zmieniony stan świadomości.

Oprócz identyfikacji przyczyn delirium i zapobiegania jego wystąpieniu, zapobieganie i leczenie powinny obejmować połączenie działań niefarmakologicznych i wczesnej mobilizacji. Leczenie farmakologiczne powinno być stosowane tylko w ostateczności, zwłaszcza jeśli choroba ma współwystępujące czynniki. Korzystne są również działania niefarmakologiczne, takie jak ćwiczenia fizyczne i wczesna mobilizacja. Badania w tej dziedzinie wykazały, że stosowanie tych interwencji zmniejsza śmiertelność.

Wpływ majaczenia jest ogromny, zwłaszcza na osoby starsze. Osoby cierpiące na delirium są narażone na dłuższe hospitalizacje, ograniczenie samodzielności i częste korzystanie z opieki w ośrodkach opieki długoterminowej. Delirium często występuje u pacjentów z chorobami podstawowymi, które uległy pogorszeniu w wyniku ostrej choroby. Nawet pacjenci, u których wcześniej nie występowały zaburzenia pracy mózgu, mogą wymagać długotrwałego leczenia. Z tego powodu najlepszym podejściem do opieki nad pacjentami z delirium jest zapewnienie wsparcia tym, którzy mogą go doświadczać.